Op internet zijn honderden sites om geboortekaartjes te kiezen. Maar we hebben nog niet echt iets leuks gevonden. Nu willen we zelf iets in elkaar gaan zetten. Dus zelf de afmetingen snijden, tekst schrijven, papiersoort kiezen, etc. Het word een beetje van de pc en een beetje met de hand. Maar daarover is er op internet weer niet zoveel te vinden, of ik zoek niet goed. Wie heeft dit ook gedaan en kan tips geven?
Tja als je niet met pdf en photoshop/indesign/illustrator kan dan zal niets goeds uitkomen. Printen kan je bij reclameland bijv. Op plaatselijke drukkerijen kan je ontwerp ook maken etc of grafisch ontwerper inhuren: kost wat maar dan weet je ook wat je krijgt.
Zo bedoel ik het niet. Wil ze zelf in elkaar knutselen. http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/Joyathome/images/geboortekaartjes-labels-touwtjes-baby-zoon-dochter.jpg Meer zoals dit.
Ik ben er ook mee bezig! Heb nog niet veel ervaringsverhalen, maar ik wil wel met je meedenken hoor! Als ik 1 ding al wel als tip kan geven, dan is het: eerst 6x dubbelchecken of je plan haalbaar is, voor je gaat beginnen. Zo had ik mooi papier besteld en daar wilde ik graag witte letters op laten printen (ik heb een handgeschreven tekstje, maar dat wil ik er toch op laten drukken. Want 150x mooi schrijven.... dat gaat een keer mis!) Anyway, ik ging met mijn al aangeschafte papier en idee naar de drukker om (prijs)informatie op te vragen, blijkt dat het niet mogelijk is om met witte inkt op dat papier te drukken... Heel jammer. Nu zoeken we dus een andere oplossing, maar baal wel dat ik het niet eerder gecheckt heb.
Oh dat is wel heel jammerr! Maar in ieder geval bedankt voor de tip. Ideeën kunnen nog zo leuk zijn, maar het moet wel lukken. Ja zo vaak hetzelfde schrijven. Ik zou dan ook heel erg gaan twijfelen aan mezelf, of ik het wel goed schrijf. Plus zal na een hoop kaartjes goed te zien zijn dat het handschrift wat vermoeider wordt enz. Ik wilde in een hobbywinkel wat gaan rondneuzen, maar hier in de buurt ken ik alleen wat prijzige. Dat papier kan niet door de thuisprinter of wel? We hebben een laserprinter en een inktprinter (?) .
Precies ja! Zelf maken is leuk, maar je wilt wel alsnog dat alle kaartjes er even mooi en verzorgd uit zien. Thuisprinters hebben vaak moeite met wat dikker papier, dus ik weet niet of je al nagedacht hebt over papierkeuze.... Verder vertelde de drukker mij dat printerinkt wordt 'opgenomen' door het papier, dus met een lichtgekleurde inkt drukken op donkerder papier is niet mogelijk. Drukverf of stempelinkt kan wel, dat komt bovenop het papier te liggen, dus daar kijken wij nu naar. Hebben jullie al een idee wat je precies wilt? Ik zag je voorbeeldje in de link, maar is dat een 'impressie' van wat je ongeveer wilt of wil je die precies?
Ik had zoiets als uitnodiging voor mijn bruiloft. Ook op internet (Etsy) iets moois gevonden. Dit zijn eigenlijk geen DIY projecten, maar professioneel drukwerk, het in elkaar zetten daargelaten. Door de verschillende onderdelen ben je al snel 5 per kaart kwijt. Daar hadden wij ons op verkeken. Ik heb de geboortekaart bij skipencoco.nl besteld.
Niet helemaal. Het was ook meer een reactie op het bericht er boven. Om te verduidelijken dat het geknutseld word en niet gewoon een standaard kaartje.
Je kan het prima doen maar je moet alleen even weten wat de mogelijkheden zijn. Bij een drukkerij witte tekst laten printen kan inderdaad niet, dan moet je kijken naar zeefdruk maar dat is heel erg duur. Als je thuis een laserprinter hebt (kleur of zwart?) kun je bij een hobbyzaak mooi papier uitzoeken en het daar op printen. Nadeel is wel dat je het daarna allemaal nog op het juiste formaat moet snijden. Je kunt er ook voor kiezen om de tekst online te laten printen (PeterPrint.nl 100% digitaal drukken) bijvoorbeeld en dan snijden zij het ook al op het juiste formaat. Als je niet weet wat voor papier kun je bij hen gratis papiersamples aanvragen. Ik zou hoe dan ook ervoor kiezen om je tekst op wit papier te printen, dat is het best haalbaar.
Ik heb het ook bij mijn eerste zoontje gedaan, en ga het nu weer doen! Heb ook nog wel een tip! Zorg dat je na de bevalling niet nog van alles moet doen! Wij hadden na de bevalling nog een heleboel werk aan de kaartjes, maar hadden het onszelf ook wel moeilijk gemaakt (maar wel leuk en bijzonder!) Gelukkig is het toen goed gekomen, want ik was snel weer op de been, maar als er complicaties waren opgetreden, hadden we ze nooit op tijd klaar gekregen...
Als jezelf gaat dat doen, kan maar je bent veel geld kwijt voor inkoop en veel tijd voor het doen en het wordt niet mooie van want je moet dus als je wil erop laten drukken tekst (niet eigen printer want is echt bagger), rekening houden met het formaat en het mogelijkheid wat papier/drukker heeft. Je kan bijv. Zilver inkt printen maar dat is in oms kleur dus kan alleen oo grote platen formaat. En nee wit inkt bestaat niet hihi Ik raad je aan als je budget hebt gewoon bij drukker of ontwerper het bestellen en bundelen met touwtje/ strikje zelf. Als er geen budget is dan kan je uiteraad zelf knutselen
Dit is het forum wat ik zoek! Ik zit met het idee van de foto in mn hoofd, maar hoe ga ik dit aanpakken? En waar kun je goedkoop maar toch mooi papier bestellen? Ik denk dat we de tekst wel vast kunnen laten printen, en dan een datumstempel onderaan stempelen na de geboorte. Tips zijn welkom
Leuk topic! Ik ben zelf ook iemand die dit soort dingen zelf maakt. Hier een paar tips van mij: Schattig papier met patroontjes zijn bij de action wel te vinden. Ik zou het hobby vak daar in de gaten houden. Verder heeft Hema tegenwoordig ook stempels en ponsen, wie weet zit er eens wat tussen. (Ik zag in de Hema outlet hier vanalles) Tot slot, damast/kaarten hobbykarton heeft al de standaard maat (in vierkant of rechthoek) deze kun je zelf door de printer halen. (Heb ik zelf voor twee bruiloften gedaan). Het damast heeft een linnenstructuur wat een 'luxe' uitstraling geeft. Gewoon hobbykarton is glad. Mooie handgeschreven lettertypes kun je gemakkelijk downloaden op een font site. Leuke 'plaatjes' die er professioneel uitzien kun je vinden door te zoeken op printables of vectors. Die gebruiken illustrators ook. Op pinterest kun je veel van die gratis afbeeldingen, lay-outs of sjablonen vinden. Hopelijk heb je er wat aan 😊 Oja maak het niet te ingewikkeld, je moet er heel wat maken 😉
Ik heb mijn kaartje zelf ontworpen met een plaatje dat ik tegenkwam en leuk vond. Ik via een photoshop programma ingekleurd en daar ook de tekst mee ontworpen, dit digitaal laten verscherpen door een vriendin die goed is in dat gebied. Toen naar de drukkerij en daar papier gekozen, formaat en zelfs een effectje met fluweel. Heb op de markt lief lint gekocht voor een strik en klaar is kees. Dit kost me nog geen 80,- Advies is dus, doe zoveel mogelijk zelf als het gaat om de basis, zo hoef je bij de drukker alleen maar advies in te winnen over welk papier, effect en formaat. Succes!
Bloesem. Dat kaartje is ook een van de opties hier. Heel simpel maar toch origineler dan die standaard kaartjes. Goeie, action en hema. Helemaal niet eens aangedacht. wil er inderdaad niet te veel aan besteden, weet van me eigen dat de meeste kaartjes na een tijdje in de prullenbak belanden.
Wij gaan ook zelf ons kaartje maken, ontwerp doen we zelf. Maar drukken hebben we geen kaas van gegeten dus dat laat ik door een bevriende drukker doen. @MoniekJ dat eerste kaartje is echt drukwerk. Assemblage kun je in zo'n geval zelf doen(dat raad ik ook aan qua kosten) maar je kunt het nooit zo zelf doen op een printer. Wat ook een optie kan zijn is een stempel laten maken met de tekst voor je kaartje. In de juiste stijl kan dat heel leuk overkomen. Wat je absoluut niet moet doen, is proberen met je huis tuin en keuken inkjet een kaartje te maken dat moet door gaan voor professioneel drukwerk.
Overigens kan met witte inkt drukken tegenwoordig wel. Maar alleen niet op volledig zwart papier. De HP Indigo kan het bijvoorbeeld.
Ik vind dat bruine kraftpapier zo mooi, iemand enige idee waar ik dat kan bestellen? En enveloppen dan?