Ondanks dat ik nog even tijd heb ben ik zo stilaan bezig met een lijst te maken van dingen die ik absoluut nodig heb, graag zou willen hebben en leuk zou vinden om te krijgen. Tijdens het shoppen met mijn moeder zag ik onder andere een mooie luiertas, volgens haar het perfecte cadeau voor op de geboortelijst! Voor de duidelijkheid, ik ben Belg, manlief is Nederlander. De geboortelijst dus, in België een heel normaal iets, het is raar als je niet bij je favoriete winkel een hoop spulletjes hebt uitgekozen die de kramvisite je dan cadeau kan doen. Niet alleen een website maar vaak echt een apart kastje in een winkel waar jouw spulletjes liggen. Uiteraard staat op het kaartje netjes aangegeven waar de visite de spulletjes kan halen, het is bijna onbeleefd om je gasten aan hun lot over te laten met het risico op een fout cadeau. Ik weet dus niet wat te doen, bij ons huwelijk hadden we een lijst maar de meeste Nederlanders gaven gewoon geld. We zijn dus de spullen van de lijst gaan kopen met het geld wat we hadden gekregen want we hadden niet voor niets die spullen op de lijst staan. Blijkbaar zijn Nederlanders dus toch nog niet gewend om gestuurd te worden door een lijst. Ik vroeg dus laatst aan mijn schoonmoeder of het wel kan om op het kaartje een verwijzing naar een lijst te zetten maar ze twijfelde zelf. Ze vond het bij mijn zus wel erg handig, dat maakte de keuze toch een stuk makkelijker. Maar ik merk hier op het forum dat veel mensen het onbeleefd vinden, vissen naar een cadeau. Wat zouden jullie doen? We gaan overigens zowel suikerbonen als beschuit met muisjes serveren, de kleine heeft toch echt 2 nationaliteiten J
Tjah, hier vind ik het heel normaal maar ik ben dan ook een Belg Is hier idd bijna vervelend als je geen lijst hebt liggen.
Ik woon in het hoge noorden van NL en wij hadden met ons trouwen gewoon een weddinglist. En dat beviel ons en de gasten zo goed, dat we nu voor verjaardagen nog steeds zo'n cadeaulijst hebben. Maar dan wel met de opmerking 'cadeautips nodig? kijk op onze lijst'. Dus niet superdwingend. Dus je kan iets vrijblijvends op je kaartje zetten in de trant van: neem je graag een cadeautje mee en heb je tips nodig? Kijk dan hier. Zo is het een handreiking voor je gasten ipv een 'hebberige bedellijst' (mochten mensen zo vreemd zijn dat ze het hebberig vinden).
Ik ben Nederlandse en het is hier idd niet gebruikelijk, dat neemt niet weg dat je daarom uitzonderingen moet maken. Het idee van een inlay in het kaartje lijkt me erg goed. Misschien leuk om daar bovenaan te benadrukken (in positieve zin) dat jullie naar goed Belgisch gebruik hierbij een lijstje/verwijzing naar een winkel geven als idee voor de kraamcadeaus. Dan vis je niet naar cadeaus (zoals dat hier vaak overkomt), maar leg je uit dat er dus mensen zijn die dat wel prettig vinden om te krijgen. Juist mooi om daar een handleiding bij te krijgen lijkt mij, al zou ik het zelf ook niet snel doen. Wat Nederlanders misschien ook minder prettig vinden (scheer ik misschien wel teveel mensen over 1 kant) is dat ze naar 1 winkel gestuurd worden, danwel niet weten of anderen al dat cadeau hebben gekocht. Dat heb in zelf bijvoorbeeld met zo'n online lijstje. Heel prettig aan de ene kant, maar ik streep bijvoorbeeld zelf nog niet iets weg voor ik het in huis heb. Maar als ik dan goed heb gezocht en thuis kom en wil afstrepen dan is het tussendoor al weggestreept en andere dingen die ik ook leuk had gevonden om te geven staan er opeens weer tussen. Dan is het makkelijker geld of bonnen te geven, dan weet je zeker dat ouders kunnen kopen wat ze zelf leuk vinden.
We zitten met een Belgisch-Italiaanse mix, en ook in Italië is een geboortelijst niet gebruikelijk. Voor ons huwelijk hadden we wel eenzelfde kaart (in een andere taal, maar beiden met lijst) gemaakt, maar voor het geboortekaartje gaan we nu toch voor 2 versies, één met een lijst en één zonder een lijst. Overigens is de lijst online, dus mensen kunnen wel zien wat al gekocht is en wat niet. Het is inderdaad gebruikelijk om een groot deel van de baby-uitzet (incl. kinderstoel, park, matras, babyfoon, flesjes, ...) op de lijst te zetten, en op de lijst kan ook een waardebon aangekocht worden.
Ik zou gewoon 1 kaartje doen met de belgische winkel en een website link naar een lijstje, zodat de nederlanders, waar dan staat waar ze wat kunnen kopen. Bij ons wordt vaak gevraagd om een cadeaubon. Ik vind jouw idee tien keer leuker. Ik ben overigens Nederlands, mijn man ook en wij gaan een link op het kaartje zetten. Ik vind het niet vissen naar een cadeautje, maar de mensen juist ter willen zijn.