hallo meiden, ik vroeg me af wanneer jullie de geboortelijst laten vrijgeven? van sommige mensen hoor ik 2 weken voor de bevalling! maar ik vind dat wat laat? ik beval normaal 26 april maar ik hou er rekening mee dat het kindje ook vroeger kan komen dan voorzien je weet dat nooit hé, dus ik dacht half februarie? wat denken jullie? groetjes nathalie
hallo, ja dat is die lijst! wij hebben er alles laten opzetten wat je maar nodig hebt, behalve kleertjes die kiezen we liever zelf!
Als je alles op die lijst hebt staan wat je nodig hebt en dus nog helemaal niets in huis hebt, zou ik niet wachten tot het laatste moment. Lijkt me niet praktisch als de kleine geboren wordt en je hebt totaal niets in huis behalve kleding. Waarom geef je die lijst niet gewoon als de lijst af is?
hallo dreames, ik heb idd nog niets in huis van die lijst! dus in mijn plaats zou jij hem dan nu al laten vrijgeven?
hahaha wat grappig, meid je zit hier op een nederlands forum, de meeste meiden weten hier echt niet wat een geboortelijst is en denken dat het gewoon een lijstje is waar alles staat opgeschreven ik ben zelf belgische en woon in nederland en heb voor mijn belgische familie dus een geboortelijst geopent. in die winkel doen ze hem pas vrijgeven als je laat weten dat het kindje geboren is. dat je niets in huis hebt is geen ramp want je blijft toch 5 dagen in het ziekehuis en dan kunnen ze thuis toch alles voor je klaarmaken. de dichtbije familie zeg je gewoon dat ze moeten nemen wat je direct nodig hebt hier in nederland ga je ongeveer 3 uur na de bevalling gewoon naar huis, als je niet thuis bevalt, dus wij moeten echt alles hebben. dus hier is een geboortelijst
zie je wel, ik heb me kapot gelachen. ik had eigenlijk niets moeten zeggen dan had ik de reacties kunnen lezen =P~ =P~
Stout! Meer en meer Nederlandse vrouwen vallen toch al voor geboortelijstjes ook , maar idd algemeen is het een raar fenomeen en bij ons echt zoiets als 'tuurlijk een geboortelijst' hier kijken ze raar als je der geen hebt . Bij mij is het nu het derde kindje en ik weet niet of ik een lijst ga leggen want ik heb amper nog echt iets nodig , behalve dan een nieuwe eetstoel ... Bij mijn twee eerste kinderen had ik wel een lijst, eerste keer bij premaman ( pff niet zo speciaal en ook beetje duur), tweede keer had ik er twee , eentje bij Dreamland en eentje bij een boetiek. Op die van dreamland stond grote en praktische spullen. En die hebben we vrijgegeven ongeveer toen ik 6-7 maand was EN daar hebben we zelf ook dingen van gekocht , want op het eind krijg je dan je tegoed bon van 10% van het totale bedrag (lekker uitgekiemd ).
Maar, hoe werkt dat dan? Ik neem aan dat je gewoon zelf ook wel spulletjes zoals kleertjes enzo koopt? Of zet je echt je hele uitzet op zo'n lijst? En die lijst leg je dan neer bij een winkel ofzo? En mensen die iets voor je willen kopen gaan dan naar die winkel en kopen dan iets van de lijst? Ik vind het een bijzonder fenomeen!
Wel je hebt mensen die echt een hele ellelange lijst hebben met dingetjes van een hydrofieldoek tot een kinderwagen. Maar de meeste zetten er niet alles op. Tuurlijk koop je graag gewoon dingetjes zelf. Ja een grote kinderzaak, denk bij jullie zoals prenatal, babydump etc. Of kan ook een kleinere winkel als je meer specifieke dingetjes wil. . Ja ze gaan naar de winkel of bestellen online. Tegenwoordig heb je heel veel winkels die ook de lijst online leggen en dan betaalt diegene die iets koopt met een overschrijving of visa ofzo en wordt het afgeleverd bij diegene die de lijst gelegd heeft of haal je het in de winkel op. Uit verhalen van Nederlandse vriendinnen en klanten (heb zelf een webwinkel) hoor ik dat jullie Nederlanders de geboortelijst iets te geforceerd vinden, dat jullie denken dat dat dan echt moet en dat je bvb niet zelf iets mag kiezen. Nu over het algemeen is dat dus echt een misverstand, de meeste mensen ook met zo'n lijst vinden het toch leuk een verrassing te krijgen! En het voordeel van zo'n lijst is dat je zelf heel goed kan kiezen en dan toch niet weet wie nu eventueel wat zou kopen voor je...
Ah, bedankt voor de uitleg Nathalie! Ach geforceerd...ik vind het aan de andere kant ook wel praktisch hoor! Volgens mij is het in Amerika ook zo dat je als je gaat trouwen zo'n lijst maakt en dan bij verschillende winkels neerlegt. 't is me weer helemaal duidelijk!
hahaha wat apart joh, toen ik het las dacht ik huh Vinden jullie het niet moeilijk om zoiets te vragen? Bij jullie is het ws de gewoonte maar hoor hier ook dat mensen steeds vaker een lijst doorgeven voor de kraamvisite om te voorkomen dat ze dingen dubbel krijgen of veel kleertje in 56 die ze dus niet lang aan kunnen. Op zich heel slim maar durf zoiets niet te vragen
In NL is dit inderdaad geen bekend fenomeen, de trouwlijst wordt wel al steeds vaker gedaan, maar nog steeds niet veel. Ik zie wel steeds vaker iets dergelijks voor kinderverjaardagen. Laatst was een neefje jarig, hij mocht toen in de speelgoedwinkel een krat vullen met kadootjes die hij graag wilde hebben voor zn verjaardag. Deze werd dan op een centrale plaats gezet met zn naam en verjaardagsdatum erop en als je dan iets wilde kopen, haalde je het gewoon uit die krat. Heel handig, want dan hoef je niet zelf iets te verzinnen en weet je zeker dat het kind het graag wil hebben. En voor t kind is t ook harstikke spannend natuurlijk.
meiden in belgie is dit echt heel gewoon hoor een huwelijkslijst en een geboortelijst. nu zal ik even uitleggen hoe het er ook nog uitziet. je hebt dus van iemand een geboortekaartje gekregen, daar zit dus een kaartje bij van de winkel waar de lijst ligt. je gaat er heen en je vraagt achter de lijst van de fam.... dan word je naar een aparte afdeling gebracht in de winkel en daar zijn dan allemaal verschillende kamertjes (open hokjes) ingericht per fam en kindje. daar staat alles in uitgestald dat de ouders gekozen hebben. je haalt eruit wat je wil kopen en loopt naar de kassa. het is mooi hoor en de mensen doen het graag omdat ze willen zien wat voor smaak je hebt en wat je allemaal uitgezocht hebt voor je baby. beetje uit neiuwsgierigheid he.
Wat rááár! hihi. Maar op zich, wel handig! Krijg je precies de spullen die je nodig hebt en leuk vind!
Lijkt me een prima iets om ook in nederland te hebben..Ik heb een lijstje gemaakt op lijstje.nl, maar weet nu al dat sommige het erg raar gaan vinden en inderdaad denken dat ze iets van die lijst MOETEN kopen, dus heb ik er een kadotip lijst van gemaakt en zeer duidelijk bijgezet dat het tips zijn en dat als ze zelf een ander leuk idee hebben dat ook prima is. Wij hebben alle kleertjes gekregen en hebben dus meer dan genoeg kleertjes en wil dus vooral speelgoed e.d.
Wij hebben de lijst pas laten open toen Noa geboren was. We konden wel zelf al op voorhand dingen van onze lijst halen (dus de grootouders konden hun kado's op voorhand al kopen zodat de grote stukken toch al thuis waren voor de geboorte). Ik vond het een beetje vreemd dat je aan mensen gaat vragen om al kado's te kopen voor je kindje geboren is... al vroeg mijn meter wel steeds of de lijst al beschikbaar was (toen ik nog maar 6 maanden ver was ) Ik weet ook dat in sommige winkels, je een aantal dingen van je lijst op voorhand kan meenemen ongeacht deze nog niet betaald zijn. Je betaalt dan enkel een voorschot op deze spullen.