Geboorteplan (eigenlijk wensen)

Discussion in 'De bevalling' started by Debbie91, Jan 6, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Debbie91

Debbie91 Bekend lid

Apr 29, 2014
    523
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hadden jullie een geboorteplan? Of juist niet?
    Hoe vinden jullie deze? Misschien hebben jullie nog tips voor mij?
    Ik weet niet of het wel van pas gaat komen, maar liever wel gedaan en niet nodig gehad, dan niet gedaan en achteraf spijt hebben.

Geboortewensen van Debbie

Een bevalling valt natuurlijk niet plannen, wel heb ik een paar wensen, en vraag u, indien alles normaal verloopt, hier rekening mee te houden.
    Alvast bedankt voor het lezen.

Ik wil graag bevallen in het ziekenhuis. OLVG Amsterdam. Als daar geen plek is, naar het Lucas Andreas Amsterdam.

Mijn vriend en vader van onze zoon is bij de bevalling. Mijn moeder zal in de buurt zijn, als ik er om vraag is zij er ook bij.
    Het liefst houd ik het zo rustig mogelijk in de kamer.

Het liefst beval ik zonder pijnstilling.
    Als het echt heel lang duurt en ik uitgeput raak wil ik beginnen met een Remifentanil pompje.
    Ik ben bang voor naalden, eventueel inknippen, scheuren en hechten. Misschien kunnen jullie hier een beetje rekening mee houden?

Ik wil de baby graag zelf aanpakken en op mijn buik leggen.
    Huid op huid contact vinden wij heel belangrijk, het liefst ligt hij het eerste uur op mijn borst.
    De navelstreng goed uit laten kloppen.
    Ik wil graag borstvoeding geven, ik denk dat ik wel wat hulp kan gebruiken bij het aanleggen.
    Niks zonder overleg aan de baby geven, liever geen kunstvoeding, geen fopspeen.
    De baby blijft zo dicht mogelijk bij een van de ouders.

Belangrijk!
    Nabloedingen zit in de familie.
    Zelf in 2010 geopereerd aan Cyste op linker eierstok, na operatie inwendige bloeding gehad, 2 liter bloed verloren.

2. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Lijkt me heel duidelijk.
    Ik had er ook nog in staan dat de navelstreng uitgeklopt moet zijn voor die doorgeknipt mag worden. Dat alles uitgelegd en verteld moet worden. Geen verrassingen, vertel maar gewoon hoe het is en wat we moeten verwachten.
    Dat er foto's gemaakt mogen worden van alle activiteiten maar geen film (heb ik achteraf spijt van)
    Dat mijn placenta gebruikt mag worden voor medisch onderzoek. En verder eigenlijk de dingen die jij noemt maar dan had ik het nog uitgebreider. Heel erg op detail.

3. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Ik kreeg een ks en ik had er ook nog een aantal wensen in staan die hier betrekking op hadden (waar achteraf maar weinig mee is gedaan helaas). Ik had er bijvoorbeeld met grote koeienletters in gezet: ANGST VOOR NAALDEN, zodat dat in ieder geval meteen duidelijk was. Ohja, er stond ook in dat ik de placenta/het vlies wilde zien na de ks.

4. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Heel duidelijk! hier wat punten uit mijn bevalplan. Ik heb het uiteraard geschreven vanuit het idee dat ik deze dingen alleen wil als het medisch verantwoord is (er gaan altijd nogal wat mensen steigeren bij het woord bevalplan). Niet alles is gelukt, maar dat geeft niet. De navelstreng moest bijv. meteen doorgeknipt worden en manlief kon de baby niet aanpakken omdat de navelstreng om haar nekje zat en dat deel nogal snel ging etc. Maar mijn 'overall' wens, een bevalling die op een natuurlijke wijze verloopt, in alle rust en zonder paniek en onnodig ingrijpen, is gebeurd :)

Begeleiding:
    -
    Er is een fotograaf bij de geboorte. Zij legt de hele geboorte vast (weeën, persen, geboorte, eerste momenten met de baby). Zij richt zich op ons en legt het medisch personeel niet/onherkenbaar/zo min mogelijk vast. De foto’s zijn bestemd voor privé gebruik. Wij willen nadrukkelijk dat zij er bij blijft als de bevalling medisch word, overgaat in een keizersnede of er complicaties optreden. Alleen als het medisch niet verantwoord is of wij er zelf om vragen stopt zij met fotograferen.
    -Ik wil graag een rustige, kalme sfeer met zo min mogelijk mensen om mij heen, zoveel mogelijk dezelfde gezichten en zo min mogelijk in & uit de kamer lopen. Geen stagiair.
    Waar bevallen
    - Bevalling vind plaats in het Geboortehuis van het Diakonessenhuis.

Weeën en persen
    - Waterbevalling. Graag weeeën opvangen in (opblaasbaar) bevalbad en persen en geboorte ook.
    - Ik wil vrij kunnen bewegen door de kamer tijdens het opvangen van de weeën.
    - Proberen met minimale pijnstilling. Graag lachgas en warm water (bad/douche) qua pijnstilling.
    - Ik wil mijn lichaam zo lang mogelijk de kans geven om de bevalling natuurlijk (zonder ingrepen) te laten verlopen.

Ziekenhuis
    - Ik verwacht van verloskundigen, artsen en ander medisch personeel dat zij alle procedures en eventuele ingrepen met mij bespreken voordat ze worden uitgevoerd.
    - Ingrepen als CTG alleen indien noodzakelijk, ik wil graag vrij kunnen bewegen/rondlopen. Terughoudendheid met inwendig onderzoek.
    - Knip en/of kunstverlossing alleen als dit echt noodzakelijk is en altijd in overleg.
    - Bij keizersnede graag een gentle sectio indien beschikbaar. Na de geboorte de baby zo snel mogelijk huid op huid bij de moeder. Tijdens hechten & op recovery wil moeder niet gescheiden worden van de baby. Anders baby huid op huid bij vader.
    - Geboortefotograaf is aanwezig bij de keizersnede.
    - Indien verblijf in het ziekenhuis noodzakelijk is willen wij betrokken worden bij alle verzorgingsmomenten van de baby. Het verplegend personeel ondersteunt ons bij de verzorging, niet andersom.

Kind
    -
    Vader pakt de baby aan voor het laatste stuk van de geboorte en geeft de baby aan mij.
    - Vader verteld wat het geslacht is.
    - Navelstreng laten uitkloppen
    - Eerste uur niet gestoord worden. Huid op huid contact. Baby niet meteen meenemen voor wegen, schoonmaken, controles, aankleden. Geen onnodige handelingen die het eerste contact verstoren. Als het mogelijk is verlaat na de geboorte iedereen de kamer en hebben ouders een moment alleen met de baby. Fotograaf verlaat de kamer alleen op ons verzoek.
    - Ik wil borstvoeding geven en hier mee starten zodra de baby dat aangeeft.
    - Placenta willen wij bekijken, daarna mag het afgevoerd worden.

5. pebbels78

pebbels78 Actief lid

May 26, 2015
    216
    0
    0
    Ik ben mama van drie dochters en zwanger van 4e wonder.
    Ik las je bevallingsplan en vind hem duidelijk genoeg.
    Zelf heb ik bij geen 1 een bevallingsplan gehad. Ik liet alles op me afkomen en allemaal goed verlopen.

Gr

6. Veera

Veera Niet meer actief

Ik vind hem duidelijk, zou hem niet langer maken in ieder geval. Sommigen hebben echt zo'n heel verhaal met een heleboel logische dingen erin die sowieso wel gebeuren. Dat gaat ten koste van de specifieke wensen

O kleine aanvulling, leuk dat je de baby zelf wil aanpakken, heb ik ook gedaan. Prachtig moment :)

7. Onje

Onje Niet meer actief

Ik heb zelf geen behoefte gehad aan een geboorteplan heb dus geen flauw idee wat hierin "moet" staan.
    Ik reageer even omdat ik zelf 2x ben bevallen in het olvg en 2x hele fijne bevallingen heb gehad ze doen niks zonder overleg olvg is een pro bv ziekenhuis ze hebben geen spenen daar dus daar hoef je je niet druk om te maken ze stimuleren bv juist heel erg net als huid op huid contact !
    Veel succes!

8. Debbie91

Debbie91 Bekend lid

Apr 29, 2014
    523
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties, ja Veera, lijkt me ook een prachtig moment om je kindje zelf te pakken, kan niet wachten!
    Oh wat fijn om te horen onje! Ik heb al eerder van iemand gehoord dat ze een fijne bevalling heb gehad in het olvg, maar deze bevestiging doet me ook nog even goed.
    Bedankt dames! Hij gaat straks in het koffertje en dan gaan we wachten... Spannend!

9. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Wat voor de een logisch is kan voor de ander niet logisch zijn. Ik mocht bijvoorbeeld wachten tot de placenta vanzelf kwam. Vriendin van me kreeg meteen na de bevalling een spuit om de placenta te laten komen. Daar was niet over te praten, zo ging dat nou eenmaal wat dus belachelijk is. Dus je kan beter alles te uitgebreid beschrijven want niet alles gaat op logische manier.

10. Veera

Veera Niet meer actief

O dat is wel heel raar zeg, je leest wel vaker dat soort dingen idd :$
    Maar zoals bijv overleg voordat er medisch wordt ingegrepen, meteen na de bevalling huid-op-huid zijn dingen die ik vaak in een plan lees. Deze had ik eerst ook in mijn plan staan hoor maar waren volgens de vk onnodig om neer te zetten. Tijdens mijn bevalling werd het plan vluchtig doorgelezen, het zou zonde zijn als er dan specifieke wensen verloren gaan door wensen die vanzelfsprekend (zouden moeten) zijn. Maargoed, misschien verschilt t inderdaad ook per situatie en ziekenhuis of het wel of niet slim is dat soort zaken op te schrijven

11. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ze houden automatisch al veel rekening met een hoop dingen die de meeste vrouwen willen. Ik heb hier maar twee wensen: dat ik thuis mag bevallen en dat iedereen op tijd is :p Voor de rest vertrouw ik erop dat ze weten wat ze doen.

12. Anonymous1223

Anonymous1223 Actief lid

Jul 8, 2015
    188
    0
    16
    Er staat een kort plan met vragen op de website van mijn vk. Die heb ik ingevuld en de belangrijkste dingen voor mij er aan toegevoegd. Omdat ik het meeste op z'n beloop wil laten en op het moment zelf wil kijken wat ik wil en goed is voor de baby, was dit een mooie middenweg.

13. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Ik had er nog bij staan dat ik rust wilde en dat ze iedereen die niet was uitgenodigd de deur mochten wijzen. Ik wilde het met mijn man doen en het nodige medische personeel, verder niet. En eerst informeren en dan pas actie. Dus stel dat ze de vliezen willen breken om wat voor reden dan ook: graag eerst even zeggen dat het moet en waarom.

En dit is iets om met je man te bespreken: wanneer bel je wie en hoe doe je dat met bezoek. Ik wilde pas bezoek wanneer ik weer fris en gewassen in een schoon bed lag, baby eerste voeding had gehad en zelf een beetje bij was. De opa's en oma's moesten dus ff wachten.

Share This Page