Geboorteplan, graag jullie mening.

Discussie in 'De bevalling' gestart door Spring, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Ja maar Bri die dingen gebeuren toch wel ookal heb je het in je plan staan...

Er moest een gyn bijkomen voor mijn placenta. Toen ze daar mee bezig was nam ze de telefoon op dus ik dacht spoed oke. Hangt ze op met 'maarre kben ff aan het werk dus spreek je vanaaf wel weer goed!'

haha zal de volgende x in mijn plan zetten dat de gyn geen prive telefoontjes mag plegen terwijl ze aan de navelstrengt trekt ;)

Op dat moment maakt te je allemaal echt helemaal niks meer uit als dat kind er maar uit komt, en als t er eenmaal is maakt t je ook niks meer uit want het is er haha

2. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Oh TS zie mijn woorden niet als kritiek maar hopelijk kan je er een beetje door 'loslaten' en iets meer blanco erin gaan. Helemaal blanco is ook niet goed maar het is en blijft de natuur en in een zh heb je toch te maken met mensen.

Bij ons was maar 1 vk en 4 dames aan het bevallen echt niet dat er naar die geboorteplannen is gekeken dus maak je geen illusies...dat is denk wat ik probeer te zeggen :)

3. Onje

Onje Niet meer actief

Ik denk dat een plan vooral voor jezelf geen kwaad kan.
    Misschien krijgen sommige dames daardoor wel een beetje een rustiger gevoel? En bij de eerste neemt het misschien ook een beetje van je angst weg?
    Ik weet het niet, ik voel er niks voor in ieder geval.

Als ik nu terug denk aan de bevalling hadden ze bij mij echt geen tijd gehad om een plan door te lezen denk ik, er is ook niet om gevraagd.
    Bij de 2e zien we wel weer, mijn enige plan is dat hij/zij eruit moet en bij voorkeur in het zhuis niet thuis.

Goed dat je voorbereidt bent hoor absoluut!
    Maar laat het wel een beetje los en wees niet teleurgesteld als de bevalling niet volgens plan verloopt!

4. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk niet dat het veel zin heeft om uit te leggen dat een bevalling niet te plannen is. Dat snapt iedereen wel.
    Ik heb na twee bevallingen zonder plan, nu wel een plan. Misschien moet je het ook geen plan noemen, meer een wensen-lijst. Als het medisch noodzakelijk is wordt ervan afgeweken, maar dat lijkt me ook voor de hand liggend.

Mijn ervaring is gewoon dat als je eenmaal ligt te bevallen, je niet meer alles duidelijk kunt aangeven en uitleggen. Dan is het gewoon prettig als je voorkeuren op papier staan, want die heb ik namelijk wel!

Hoe ze het mij uitgelegd hebben; mijn plan staat nu in de computer ingescand. Als onderdeel van mijn dossier. Zodra wij bellen dat we eraan komen wordt het dossier uitgeprint, dus ook mn plan (zelf nemen we ook n kopietje mee). De verpleegkundige die je gaat opnemen leest het dan snel even door (dat moet ze wel, want ze moeten altijd even je dossier lezen voor je komt) en licht de verlos in als die geen tijd heeft om het zelf te lezen.

Het is natuurlijk geen garantie, dat verbeeld ik me ook niet. Maar het is beter als niets. En deze keer kan mijn man gewoon roepen dat ze het plan maar moeten lezen als ze hem niet willen geloven.

5. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik had ook een prachtig geboorteplan... Helaas is NIKS uitgekomen, het werd een ks en ik heb mn kind amper gezien ;)
    Ga er dus niet weer mijn tijd aan besteden, mocht ik ooit weer een kindje krijgen ;)

Ontopic; ziet er keurig uit!

6. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Ach, hier vroegen zowel de vk als het ziekenhuis om een geboorteplan. Heb er dus een gemaakt. Heb er ook bij gezet: dit is mijn theorie nu, in de praktijk zien we het wel.
    Maar vind het bijvoorbeeld wel handig dat ze weten naar welke pijnbestrijding mijn voorkeur uitgaat, dat ik het kindje aan zou willen pakken als dat mogelijk is en dat het kindje van mij niet schoongewreven hoeft te worden na de geboorte.

Over die knip en/of scheur: waarom hebben jullie een voorkeur voor het een of ander?
    Ik kan allebei de kanten op redeneren:
    knip omdat je dan niet ongecontroleerd scheurt maar een bepaalde kant op.
    scheuren omdat dat misschien is, knippen zeker?
    Heb hier geen ervaring mee maar ben wel benieuwd waarom jullie liever bij tijds of juist zo laat mogelijk een knip krijgen..

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Dat heb ik ook gedaan (zoo zover dat nog ging) maar vond ik een hele nare ervaring (overleg of ze de pomp erbij zouden halen) dus heb in mijn tweede bevallingsplan aangegeven dit anders te willen. Is zeker rekening mee gehouden.
    Bij mijn eerste moest ik met spoed naar het ziekenhuis, daar zijn de belangrijkste punten van mijn plan overgedragen door de vk aan de gyn, dat merkte ik meteen, en er werd rekening mee gehouden.
    Oa mijn angst voor naalden (moest aan het infuus) en wanneer ik vit K wilde voor mijn baby (het drinken bij mij).

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik bij voorkeur geen van beide :D Helaas bij mij eerste bevalling het eerste gehad, bij de tweede de tweede en kan bij een eventuele derde in mijn plan zetten dat het me niets uitmaakt haha ;)

9. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Liever scheuren want een natuurlijke scheur heelt vaak beter. Maar ... Knip boven totaalruptuur!!! Want dat laatste wil je echt niet want naast de ok die er nodig is heelt het minder snel en heb je vaker last van incontinentieklachten dus mijn tip is zodra je merkt dit gaat echt niet passen vraag om een knip!

Dat even terzijde.;) Hier ook een geboorteplan opgesteld. Niemand heeft er iets mee gedaan. Sterker nog m'n vk vroeg 'wil je echt niet thuis bevallen' terwijl er letterlijk in stond 'wil enkel in zkh bevallen'! Ook mocht pijnbestrijding niet meer (ik was al te laat schijnt) terwijl ik er wel om gevraagd heb. Kortom alles ging anders dan anders. Ben ik boos: Nee! Het ging goed, achteraf was het ook prima te doen zonder pijnbestrijding. Ik ben toch in het zkh bevallen. En er zijn geen rare dingen gebeurd dus ik mag niet klagen. Was dit wel het geval geweest dan had ik misschien wel geklaagd.

10. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zorg vooral ook dat je partner of wie ook steujt tijdens de bvalling weet wat je wil en vooral niet wil, voor de momenten dat je zelf even iets anders aan je hoofd hebt. Dat is minstens zo veel waard als een geboorteplan.

En dat warme washandje vind ik geweldig tijdens het persen.

Deel Deze Pagina