geboorteplan

Discussion in 'De bevalling' started by Lyso, Mar 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    Dag dames,
    Ik ben er vrij vlot bij, (16 weken zwanger) maar had gister mijn ideeen voor de bevalling zo in mijn hoofd, dat ik het maar in 1 keer heb uitgetypt. Nu vroeg ik me af, of jullie eens mee willen kijken. Ik besef heel goed, dat je sommige dingen niet kunt plannen, en anders kunnen gaan. Maar dit wil ik ook meenemen bij eht eerste gesprek met de gyn (heb medische indicatei wegens eerdere ks) om dingen te kunnen bespreken, zodat het in mijn dossier staat.
    wat vinden jullie ervan? En dan vooral, is het duidelijk? Is het snel te lezen? Ik hoor hte graag!

Bij alles moet gelezen worden, indien mogelijk…
    Voor mijzelf
    In geval van natuurlijke bevalling,
    - Graag zo lang mogelijk ‘los’ van apparatuur, zodat ik rond kan lopen
    - Zo min mogelijk mensen in de kamer, alleen zij die daar echt nodig zijn. Dus liever geen stagiaires, leerlingen of assistentes.
    - Zo min mogelijk inwendig onderzoek.
    - Graag de mogelijkheid voor de baarkruk, en douche
    - Borstvoeding is prioriteit nummer 1, dus absoluut geen medicijnen die niet samen kunnen. Als het echt, echt nodig is, eerst op zoek naar alternatieven, en eerst overleg (met lactatiekunde.)
    In geval van medisch ingrijpen (zowel keizersnee als andersoortig.)
    - Zo duidelijk mogelijk uitleg.
    - Alleen plaatstelijke verdoving.
    Voor de baby,
    - Geen kleding aan totdat de baby bloot bij mij heeft gelegen.
    - Bij natuurlijke bevalling, graag in alle rust kennis maken, daarna pas de noodzakelijke controles
    - Bij keizersnede, zo snel mogelijk bij mama op de buik, liefs al in de ok
    - Beleid gericht op behoud van borstvoeding.
    - Geen bijvoeding tenzij medisch noodzakelijk, en dan alleen via cup, of vingervoeden. Dit doen vader of ik zelf, tenzij ik hiervoor lichamelijk niet in staat ben.
    - Geen andere bijvoeding dan moedermelk, hiervoor wil ik vanaf de eerste dag bij kolven. (in uiterste geval hypoallergene kunstvoeding, en dat nooit door elkaar heen!!!)

2. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Het is duidelijk leesbaar, helder wat je wilt.
    Maar zelf houd ik niet zo van geboorteplannen....

3. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    Bedankt voor je reactie! Mag ik vragen waarom je er niet van houd?

4. momfertje

momfertje Bekend lid

Jul 8, 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Wat ik nog mis is dat als jij niet in staat tot overleg bent in geval van medisch ingrijpen of iets dergelijks, je partner wel of juist niet de beslissingen neemt. Dit staat er bij mij wel in.

5. momfertje

momfertje Bekend lid

Jul 8, 2011
    779
    0
    0
    Zuid Holland
    Deze is misschien ook wel handig:

Als mijn kind niet in mijn nabijheid kan zijn wegens medisch onderzoek of behandeling, dan wil ik dat......... mijn kind in alle gevallen begeleidt.

6. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Hahah, ik had het er eerst al neergezet, maar vond het een beetje 'te hard' overkomen, terwijl ik dat niet zo bedoelde. Dus maar weer weggehaald. Maar als je er om vraagt :)

Het is een beetje de toon in zo'n geboorteplan. Eehm, tja, alsof jij degene bent die allemaal weet hoe het moet. Een beetje commanderend naar de mensen die er juist voor geleerd hebben en veel ervaring hebben met bevallen. Het klinkt een beetje uit de hoogte. En tis best een hele waslijst.

Nogmaals, geen aanval hoor! Ieder zijn eigen stijl. Maar persoonlijk denk ik dat degenen die je begeleiden altijd het beste voor jou en je kind zoeken en je ze dat niet van tevoren hoeft te vertellen. Misschien muv het feit dat je alles op alles wilt zetten voor een goed verloop van de borstvoeding, want dat is bij iedere vrouw anders...

Maar ik lees ook dat je eerder een KS hebt gehad. Misschien heb je toen dingen meegemaakt die je absoluut niet weer zou willen...tja...dat maakt de situatie dan weer anders.

Het is uiteindelijk je goed recht, zo'n geboorteplan, maar sommige dingen vind ik een beetje over de top.

Maare...ieder zijn manier...dus gewoon doen waar je je goed bij voelt :)

7. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    Ik vind het juist fijn omdat te horen! Daarom vraag ik het ook ;) wbt de borstvoeding zijn de vorige keer inderdaad wat dingen mis gegaan, en dat wil ik nu absoluut voorkomen. Het is ook niet zo dat ik denk dat men niet het beste met mij voorheeft, maar ben bang dat er over mij heen gelopen wordt (per ongeluk) omdat ik gemerkt heb dat je zooo kwetsbaar en onzeker kan zijn de eerste week. En het is mij opgevallen dat artsen nog al eens over mensen heen lopen... Daar komt voor mij bij, dat ik nooit vrijwillig in het ziekenhuis zou gaan bevallen, ik wilde thuis, in bad, in mijn eigen bedje, maar ja, dat kan dus niet...Ben heel erg bang dat ik me in het ziekenhuis niet voldoende kan ontspannen. Dus vandaar dat ik dingen probeer 'dicht te timmeren' en wellicht bedoel je dat? Ik laat het sowieso nog aan mijn vk zien, en zal jou opmerking zeker in mijn achterhoofd houden!

@momfertje, dat vind ik een hele goeie! Die komt er in! Ook dat alles met de vader overlegt moet worden wil ik er in hebben, weet alleen niet zo'n goede fomulering...Hoe heb jij het erin staan?

Anderen nog aanvullingen?

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Op een ander forum lees ik vaak geboorteplannen, de tips zijn dan steeds: Niet "graag, zoveel mogelijk, liefst" te gebruiken, maar GEEN bijvoeding tenzij op advies van de kinderarts. Duidelijk zijn, anders lopen ze alsnog over je heen. Zelf ben ik er nog niet aan toe een plan te schrijven, heb ook een KS gehad en hoop nu op vaginaal bevallen. Bij mij komen er iig de wensen "alleen inwendig onderzoek op mijn verzoek" ik sloeg namelijk bij elk toucher helemaal dicht en als je dan elke 3 uur getoucheerd wordt en bijna geen vordering maakt... Dan laat je 't maar!

9. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    goede tip! zal kijken waar ik ze weg kan halen zonder dat het meteen heel hard wordt.

10. momfertje

momfertje Bekend lid

Jul 8, 2011
    779
    0
    0
    Zuid Holland
    Deze zin komt best dwingend over maar is wel erg duidelijk:

Ik sta erop om volledig op de hoogte gehouden te worden van alle (medische) ontwikkelingen tijdens de bevalling, als ik niet bij machte ben om beslissingen te maken indien dit nodig is, beslist mijn partner namens mij.

11. momfertje

momfertje Bekend lid

Jul 8, 2011
    779
    0
    0
    Zuid Holland
    Deze zin heb ik nog op het net gevonden en die klinkt iets duidelijker en vriendelijker:D

Ik verwacht van verloskundigen, artsen en ander medisch personeel dat zij alle procedures en eventuele ingrepen met mij bespreken voordat ze worden uitgevoerd.
    Ik wil graag betrokken worden bij beslissingen die mij, mijn kind of mijn begeleiders aangaan.
    Als ik niet in staat ben beslissingen te maken, dan neemt....... deze voor mij.

12. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

ik ben zelf niet zo van het plannen.. iedere bevalling is anders dus plannen gaat heel moeilijk me vriend en ik weten wel wat we willen dat hebben we bij de eerst ook gedaan...
    We hadden wel wat dingen met elkaar besproken van alleen jij en ik in de bevallings kamer en de mensen die komen helpen ook mensen die stage lopen. (die moeten ook leren)
    Liever geen ruggenprik maar indien nodig moet het maar...
    voor de rest zien we wel...

ik heb alleen meegemaak bij de eerste bevalling omdat ik me bekke niet kan ontspannen door het paardrijden dat na elke perswee me benen uit de rekken moesten dus had me vriend en nog iemand die stage liep om te helpen met me benen... Zwaar irritant die benen..

dus das wel een wens van mij dat ze dat weer doen anders trek ik het niet...
    voor de rest laat ik alles op me afkomen...

13. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    Het zijn ook geen plannen he, meer wensen zoals ik het graag zou willen. Mijn man weet deze dingen ook wel hoor. Maar heb ook gemerkt dat de bevalling ook voor hem gewoon vrij overweldigend kan zijn. Dus op deze manier is er gewoon geen verwarring. Daarbij leek het me wel handig voor de gesprekken van te voren met de gyn. Zo vergeet ik neit de belangrijkste dingen te bespreken!

@momfertje, die laatste zijn wel goed! bedankt daarvoor!

Share This Page