Geboorteplan

Discussie in 'De bevalling' gestart door xxNienkexx, 8 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxNienkexx

xxNienkexx Actief lid

6 apr 2011
    256
    0
    0
    Zo langzamerhand ga ik toch wel nadenken over hoe ik de bevalling voor mij zie en wat mijn wensen zijn. Dit is mijn eerste bevalling dus ik heb geen idee wat mij te wachten staat. Daarnaast heeft de verloskundigenpraktijk ook gevraagd of ik tzt een geboorteplan in elkaar wil zetten.
    Nu heb ik wel een aantal punten die voor mij belangrijk zijn, maarrrr...
    Nu is mijn vraag aan jullie, wat was een waardevol punt wat jullie er op hebben gezet of juist iets waarvan je achteraf dacht; dìt had ik op mijn geboorteplan moeten zetten.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij mij was het plan meer een aantal punten die ik belangrijk vond.
    Een plan wilde ik het niet noemen, want van nr1 wist ik wel dat een bevalplan nooit uitkomt ;)

Ik heb na elke afspraak bij de vk, of als ik hier/tijdschrift/elders ergens iets las, het opgeschreven in een documentje. Dat is dus langzaam gegroeid. Sommige dingen hingen ook af van de situatie. Ik wilde bijv het liefst scheuren ipv knippen. Maar door de eerste bevalling moest ik de 2e keer preventief geknipt worden. Dus daar ging mijn wens al..

Met mijn man heb ik ook alles overlegd, en hij snapte ook waarom ik dingen wel/niet wilde. Dat helpt ook.

Het documentje heb ik niet meer, maar ik had er dingen opstaan over:

Geen pijnmedicatie, als het niet nodig is. Alleen bij duidelijk aangeven. Zelfde met overige medicatie, zo weinig mogelijk.
    Na de geboorte direct op de borst, en rustig samen evt aan de borst als de kleine dat aangeeft. Daarna pas onderzoeken en hechten.
    Man blijft bij de kleine als we gescheiden worden
    Geen stagaire die de bevalling doet, ivm geschiedenis, meekijken geen probleem (bleek zelfs gezellig). Verder man, VK en kraam/verpleegkundige in de kamer. Geen andere pottenkijkers als niet nodig.

De eerste keer liep alles anders dan gewenst, de tweede keer kon ik tijdens de bevalling ook nog goede keuzes maken. Dus dat was een groot verschil.

3. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Er alles inzetten wat voor jou belangrijk is.

Ik had erbij staan: geen blootfoto's, zo min mogelijk mensen in de kamer, liever geen pijnbestrijding. (uiteindelijk wel voor gekozen)
    Zoek anders wat voorbeelden op. Het is heel persoonlijk zo'n plan

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik heb niet echt een plan gemaakt maar meer de punten op papier gezet die voor mij en mijn man belangrijk waren.
    Ik kreeg vd vk praktijk ook een soort vragenlijst mee die ik in kon vullen.

Maar uiteindelijk gaat je bevalling gewoon zoals hij gaat en heb je daar geen invloed op, de bijzaken kun je creëren/regelen maar meer ook niet..

Ik vond oa belangrijk:

Geen pijnbestrijding mits het voor de kleine noodzakelijk is
    (Heeft de vk goed rekening mee gehouden,ze wist dat mijn wens 'een natuurlijke' bevalling was. Heb ook 2,5 uur geperst en m'n kindje zelf op de wereld gezet met hulp van vk, dit omdat ik het nog aankon en zoonlief het goed deed. In het Zh had ik al lang vacuüm erop gehad. )

Rust en geen gedoe om me heen, manlief lag naast me, vk kwam soms even kijken en kraamhulp is pas gebleven bij de uitdrijving.
    (Ben in kraamhotel bevallen)

Man knipt navelstreng door

Graag meteen foto bij 1e moment op de buik, heb weinig foto's maar deze heb ik!

En de rest? Ach het gaat zoals het gaat en hoe minder je in je hoofd vast legd hoe minder er tegen kan vallen..

5. Anke1986

Anke1986 Bekend lid

22 jan 2012
    775
    0
    0
    Druk aan de studie
    Overijssel
  6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb er nog nooit een gemaakt, ben het er helemaal mee eens dat er zo weinig te plannen valt aan een bevalling. Je kunt hooguit wat wensen voor jezelf formuleren.
    Dat heb ik vorige keer wel gedaan, maar dat ging meer over extreme situaties, bijv. dat man bij baby moest blijven als er met mij iets mis ging, zodat baby niet alleen was in de eerste uurtjes. En dat heb ik dan met hem doorgesproken, zodat hij wist, dat ik dat wilde, als het zo ver zou komen.

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Voor mij belangrijk:

Geen kunstvoeding! absoluut dus echt niet!
    Geen poppenkast aan mijn bed mits het spoed is.
    Mijn man wil onze dochter op de wereld helpen.
    En de baarkruk moet mee ivm eerdere ervaring en ik hem standby wil hebben staan.

Verder staat er nog veel meer hoor maar dit zijn wat highlights

8. xxNienkexx

xxNienkexx Actief lid

6 apr 2011
    256
    0
    0
    Bedankt allemaal! Nou weet ik dat elke bevalling anders is en dat ik tijdens de bevalling misschien wel bepaalde wensen uit mijn 'geboorteplan' moet laten varen omdat sommige dingen soms niet anders gaan. maar bedankt voor jullie punten. De baarkruk is idd ook een goede! Die wil ik ook graag standby hebben staan.
    Als er nog meer zijn met hun ervaringen...het is erg welkom!!

9. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Bij mijn eerste bevalling moest ik halsoverkop naar het ziekenhuis, mn kamer stond ineens vol met ziekenhuispersoneel en een onvriendelijke ( voorzichtig gezegd) gyn met een vacuüm. Ik heb onze zoon na de geboorte maar een paar minuutjes bij me gehad, toen namen ze hem mee om te wegen/ meten en aankleden. Na de bevalling moest ik in het ziekenhuis blijven, als mn zoon verschoond moest worden namen ze hem mee naar de andere kant vd gang om te verschonen, een keer zat ik op de wc en toen ik terug kwam van het wiegje leeg, waren ze alvast begonnen met verschonen! Van een verpleegkundige moest ik maar even meelopen om te kijken bij het verschonen ( was nog geen 12u geleden bevallen en kon haast niet lopen). Ik was bij de tweede bang dat het weer zo zou gaan en heb daarom een plan geschreven. Ben in een ander ziekenhuis bevallen en ze hebben zich zoveel mogelijk aan mijn plan gehouden, heel fijn! Deze bevalling was zoveel rustiger dan de eerste!
    Dit was mijn plan:

start ontsluitingsfase:
    - geen mensen die onnodig in en uit lopen

Ontsluitingsfase / persen
    - toucheren door zo min mogelijk verschillende mensen
    - geruststelling/uitleg door verloskundige, verplegend personeel/ kraamzorg
    - naast partner, verloskundige, verplegend personeel/ kraamverzorgster wil ik graag zo min mogelijk mensen aan mijn bed
    - Tijdens het persen houd ik, zo mogelijk, zelf mijn benen vast. Dit i.v.m. bekkenklachten
    - als dit mogelijk is wil ik graag zelf mijn kindje opvangen

Na de geboorte:
    - direct huid op huid contact
    - geen onnodige handelingen die het eerste contact verstoren
    - als ik niet in staat ben ons kind vast te houden direct na de geboorte dan wil ik graag dat hij huid- op huid contact heeft met partner
    - als mijn kindje niet bij mij kan zijn i.v.m. medische omstandigheden wil ik dat partner ons kindje zoveel mogelijk begeleid
    - i.v.m. bekkenklachten blijf ik het eerste uur de de bevalling op bed en douche ik zittend

Voeding
    - ik geef borstvoeding
    - Geen bijvoeding zonder overleg met mij of met partner

Bij een overnachting in het ziekenhuis:
    - Ik wil mijn kindje graag zoveel mogelijk bij me houden, alleen de baby weghalen in overleg met mij en hier niet op aandringen als dit niet medisch noodzakelijk is

Bij evt. Keizersnee:

- Direct na de geboorte mijn kind zien/ aanraken
    - Zo mogelijk kindje bloot bij papa en indien mogelijk pas aankleden als ik er bij ben

Aanleiding voor het schrijven van dit plan is een voor mij traumatische eerste bevalling en een nare eerste nacht in het ziekenhuis

10. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    De term 'geboorteplan' is ook best misleidend omdat iedereen weet dat een bevalling niet te plannen is en daar draait een geboorteplan dus ook helemaal niet om. In eerste instantie kun je heel mooi beschrijven hoe jij graag zou zien dat de bevalling gaat en daarbij is het een hulpmiddel om bewust na te denken over de vele keuzes die er mogelijk zijn, juist ook in verschillende situaties en situaties die je liever niet ziet gebeuren. Alleen maar fijn toch, om overal over nagedacht te hebben?

11. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

bij de eerste bevalling vond ik het heel belangrijk dat alleen ik natuurlijk en me vriend er alleen waren dus geen aanhang van familie erbij (heerlijk rustig)
    Verders wou ik geen ruggenprik(heb hem toch genomen omdat het moes)
    Verders maakte mij het niet uit zolang onze zoon er maar gezond uit kwam...
    Bij de bevalling zelf heb ik wel nog wat punten aangegeven...
    Ik had het heel moeilijk en zwaar en wou heel graag dat iemand erbij was die mij verzorgde me vriend en iemand van het ziekenhuis... Ondanks het zo druk was bleef er iemand bij me (er waren namelijk in een paar uur tijd 13 baby's geboren ze hebben mensen op moeten roepen om te komen werken)
    Na elke perswee moesten me benen uit de beugels en dat werd ook gedaan want ik kreeg hele erge kramp in me heup en boven benen en dat werd ook netjes gedaan...Verders is alles na wens gegaan...

Nu voor deze bevalling wens ik weer alleen me vriend en ik en de mensen die daar werken alleen op de kamer.
    En ik wil wel de beugels erin hebben maar wil ze pas gebruiken als ik het nodig vindt wil eerst namelijk kijken of ik zelf me benen vast kan houden of me vriend zodat niet net als de eerste keer elke keer erin en eraf gehaald moeten worden...
    verders wil ik nu zoals eerst weer geen ruggenprik maar als moet of tijdens de bevalling nodig is sta ik er wel voor open.
    En ik wil dat de haren van onze baby goed schoongemaakt worden want bij de eerste had veel haar en met het mutsje erop bleef het aan ze hoofdje plakken en dat wil ik nu voorkomen... dus eerst haartje goed schoonmaken en dan mutsje op anders blijf het weer plakken(op de echo was te zien dat het al veel haar had)
    verders heb ik geen wensen zolang het maar gezond eruit komt en dat het lekker rustig op de kamer is zodat je heerlijk kan ontspannen en genieten van de bevalling....

12. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Tijdens en na mijn eerste bevalling is er een hoop misgegaan en had van tevoren een aantal dingen aangegeven die ik belangrijk vond en daar is niks mee gedaan.
    Wat ik nog het kwalijkst vind is dat ze mijn zoontje bijgevoed hebben met standaard voeding terwijl ik in mijn dossier heb staan dat er alleen hypo-allergeen gegeven mag worden omdat er in onze families veel allergieen voorkomen. Mijn zoontje was er na de eerste keer bijvoeden al beroerd van!
    Sowieso was ik tegen bijvoeden, maar helaas moest het omdat zijn glucosewaarden te laag waren.
    En dan heb ik het nog niet eens over de bevalling zelf, waar ook al onze wensen in de wind werden geslagen.

Dit keer komt er dus een geboorteplan, de eerste opzet hebben we al en gaan we vandaag met de vk bespreken.

Deel Deze Pagina