Kreeg gister een boekje mee van de gyn om een geboorteplan te maken, nog nooit eerder gehad dus ik vraag me af wat jullie in jullie geboorteplan hadden staan?
Ik heb het via knov.nl gedaan, daar staat een vragenlijst en die heb ik in een tekstbestand een soort van overgenomen en aangepast en antwoord gegeven. Veel zinnen beginnen vooral met "ik wil dat.." O.a. over wie je er bij wilt hebben, of je pijnbestrijding wilt en zo ja welke, welke houdingen je wilt aannemen tijdens weeen en persen, wie de navelstreng doorknipt, of je je kindje meteen bij je wilt e.d.
Ik zet erin: - Pijnbestrijding (en dan vooral wat ik niet wil, sowieso liever niets). - Dat ik mijn kindje bij me wil hebben en het liefst zolang mogelijk bij me wil houden ook i.v.m. de borstvoeding. - Vooral rust tijdens de bevalling en m.n. tijdens de persfase. - Even wachten met hechten van de knip en heeeeeel goed verdoven. - Geen stagiaires die aan me gaan frutten, kijken mag maar dan of van de kraamzorg of van de vk. - Dat ik in het geboortehuis ga bevallen en daar zodra de bevalling begint naar toe wil. - Geen foto's van de uitdrijving. - Navelstreng door laten knippen door manlief (maar dit is als er geen reden voor is best standaard) Dit is m.n. gebaseerd op mijn vorige bevalling. Verder heb ik geloof ik niet echt wensen, maar misschien komt dat nog. Je hoeft er geen 1 te maken he?!
Ik vond het vooral prettig voor mezelf om vooraf over bepaalde dingen na te denken. Het uitkijken naar de bevalling vond ik zo'n onzeker toestand. Een echt 'plan' kun je niet maken, je miet maar zien hoe het loopt. Maar je kunt wel aangeven hoe je bepaalde dingen het liefst zou hebben, als het mogelijk is. Zo heb ik bijvoorbeeld vooraf gekeken wel soort pijnstilling in mijn ogen de minste nadelen zou hebben. Lijkt me niet handig als je dat nog moet gaan afwegen en over moet beslissen op het moment dat je het nodig hebt. (Als je er dan überhaupt toe in staat bent.) Zo stond er uiteindelijk in mijn bevalplan dat ALS ik om pijnstilling zou vragen, dat ik dan een ruggenprik zou willen, dat ik me al verdiept had in voor- en nadelen en er geen discussie over zou willen. (Ik lees helaas wel eens dat m.n. verloskundigen er moeilijk om kunnen doen.) Verder heb ik aangegeven dat ik de navelstreng wilde laten uitkloppen., aangezien navelstrengbloeddonatie toen toch nog niet mogelijk was bij ons. Nu is dat wel zo, maar beval ik hopelijk thuis en kan donatie alsnog niet dus wil ik het weer uit laten kloppen. Maar zou ik nu in het ziekenhuis bevallen, zou ik deze keer voor donatie kiezen. (Daar moet je vooraf wat formulieren voor invullen.) Verder de baby na de geboorte zo snel mogelijk bij mij leggen en daar ook rustig laten liggen, liefst tot de baby gedronken heeft en dat ik niet wil dat ze mij of de baby daarbij 'helpen'. Onderzoeken liefst uitstellen en als dat toch nodig is het liefste bij mij op de borst. Deze keer staat verder in ons bevalplan dat mijn man eventueel de baby wil aanpakken. Maar dat ze dit op het moment zelf nog even moeten bespreken met hem, want hij vindt het wel spannend. Ook staat er het verzoek in om foto's te maken van het doorknippen van de navelstreng, maar daarbij wel op te letten dat mijn privédelen niet bloot in beeld zijn. We hebben ook wat dingen opgeschreven in het geval dat het niet gaat zoals we het liefste willen. Bijv. dat mijn man ten alle tijden bij de baby blijft, als de baby niet gewoon bij mij kan zijn. Dat er zo snel mogelijk huid-op-huid-contact moet zijn, als dat niet bij mij kan dan bij papa. Liefst geen routinematig uitzuigen van neus en mond maar alleen als het echt noodzakelijk is. Zo ook andere (medische) onderzoeken: alles wat uitgesteld kan worden graag uitstellen tot na dat belangrijke eerste contact. En verder staat er in dat wij absoluut niet willen dat ons kind kunstvoeding of glucosewater krijgt zonder dat dit met ons is overlegd en wij hier nadrukkelijk toestemming voor hebben gegeven.
Ik heb een bevalplan geschreven om 2 redenen. Ten eerste was het voor mij een goeie voorbereiding op de bevalling. Ten tweede hoefde ik tijdens de bevalling nergens over na te denken en geen vragen te beantwoorden omdat het voor iedereen duidelijk was wat de bedoeling was. Mijn vlos hield zich er ook heel strikt aan en het is grotendeels gegaan zoals ik wilde. Alleen op het einde ging het even anders omdat Babymuis de navelstreng om de nek had en helemaal paars was, maar goed je gaat bij zo'n plan toch uit van de ideaalsituatie en je moet wel beseffen dat in geval van medische noodzaak dingen iets anders kunnen lopen.
Bij mij stond er ook nog in: - wil niet weten als ik scheur of ingeknipt werd - praten over de baby in 'zij-vorm': we wisten dat het een meisje zou worden - als ik naar de OK moest dan wilde ik ten alle tijden mijn bril ophouden zodat ik mijn dochtertje goed zou kunnen zie
Ik had voor mn dochter volgens mij 1,5 kantje. Met als disclaimer erboven dat mocht haar of mijn, of beide levens in gevaar zijn oid dat ik snap dat er niet aan (al) mijn wensen kan worden voldaan. Had het over pijnstilling, wat ik wilde dat mijn man deed (bijv bij een ongeplande ks en dat ik onder algeheel zou gaan, dat hij dan haar op zijn borst zou krijgen, skin to skin). Dat hij er te allen tijde bij zou zijn. Dat ik niet wilde dat ze gewassen werd (lekker het smeer laten zitten). Dat ik niet gelijk een prik wilde voor de placenta (is toch gebeurd, ik had al een infuus en vond het in het moment ook niet erg meer). Posities voor hoe ik wilde bevallen. Ging ook niet meer op omdat ik een ruggenprik had. Maar het is gewoon fijn om te bedenken wat je zou willen, ook in de meest nare scenario's. In het zh luisterden ze heel goed naar me, hebben ze het plan ook gelezen en zeiden toen ook (aangezien ik voor een ruggenprik kwam en ik in het plan had het graag zonder wilde proberen, haha); nou we hebben je plan gelezen, het gaat nu alleen iets anders. Ook zou mn man haar aanpakken maar dat ging ook niet, ze moest snel geboren worden, dus knip en gelijk daarop pakte de gyn haar aan. Maar mn man zei ook nog dat ze dat netjes zeiden dat dat even niet kon. Ik vind het alsnog niet vervelend dat het zo anders is gelopen, soms gaat dat zo. Maar het is fijn om wat ideeën op papier te hebben.
Hier staat in dat ik de navelstreng wil laten uitkloppen In bad wil bevallen Rust om mij heen Liefst geen pijnstilling, anders direct een ruggenprik Hypnobirthing bevalling Foto's van alle fases Mocht er iets zijn met het kindje dan moet vriend met baby mee kunnen. Vriend navelstreng doorknippen Geen stagiares of gedoe. Ik wil van alle ernstige dingen op de hoogte gehouden worden, minder belangrijke dingen niet wil me kunnen focussen op de bevalling.