Geboorteplan

Discussion in 'De bevalling' started by Appeltje22, Dec 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Appeltje22

Appeltje22 Niet meer actief

Hallo ladies!

Ik ben bezig met mijn geboorteplan. Ik weet het, je kunt een geboorte niet plannen. Toch vind ik het fijn om wat dingen op papier te hebben staan (je weet het niet, misschien heb ik wel een perfecte bevalling :p).

Zouden jullie het door willen lezen en aan willen geven of er dingen missen, dingen zijn waar ik nog over na kan denken, dingen in staan die echt onnodig zijn of volgens jullie mening ook anders kunnen of als er iets in staat wat niet zo netjes omschreven is (ik ben daar niet meer zo gevoelig voor sinds de zwangerschap en ik wil niet dat verloskundige/gynaecoloog me een zeur vinden :p).

Alvast heeeeel erg bedankt!

Uitgerekende datum - 8 maart 2016
    Aanwezig - S. (man), C. (moeder) en verloskundige
    Locatie - Thuis
    Voeding - Borstvoeding
    Bevalling - Dit is mijn eerste zwangerschap en eerste bevalling

◦ Voor bevalling
    Beslissingen/handelingen
    Over alle handelingen die uitgevoerd gaan worden wil ik vooraf geïnformeerd worden (waarom word dit gedaan en wat zijn eventuele nadelige gevolgen). Als ik zelf niet meer in staat ben om beslissingen te nemen, zal mijn man de beslissing voor mij nemen. In geval van een noodsituatie vertrouwen wij uiteraard op de professionaliteit van de verloskundige/gynaecoloog.

◦ Tijdens bevalling
    Houding tijdens bevallen
    Ik weet niet wat voor houding ik prettig vind tijdens de bevalling. Graag zou ik de ruimte willen om verschillende houdingen en hulpmiddelen (yogabal en baarkruk) te gebruiken/uit te proberen. Ook denk ik dat warm water (douchen of kruik) me goed doet.

Medicatie/pijnbestrijding
    Ik wil geen medicatie/pijnbestrijding tenzij strikt noodzakelijk of als ik er uitdrukkelijk om vraag. Ten alle tijde wil ik geïnformeerd worden als er medicatie/pijnbestrijding word gegeven (waarom word dit gedaan en wat zijn eventuele nadelige gevolgen). In geval van een noodsituatie vertrouwen wij uiteraard op de professionaliteit van de verloskundige/gynaecoloog.

Begeleiding
    Ik wil niet dat er (enkel) een student/verloskundige in opleiding bij de bevalling aanwezig is.
    Mijn man en ik hebben een bevallingscursus gedaan en hierbij veel geleerd over
    ademhalingsoefeningen, puffen en persen. Mij hier graag tijdens de bevalling aan
    herinneren/in begeleiden
    Graag aan mijn man vragen of hij tijdens de bevalling wil kijken naar bepaalde belangrijke momenten (bijvoorbeeld als het hoofdje ‘staat’).

Keizersnede
    Is een keizersnede noodzakelijk dan wil ik graag een ruggenprik als verdoving.
    Als bij de keizersnede narcose noodzakelijk is, wil ik graag dat mijn man en baby bij mij zijn als ik wakker word. Na de geboorte van de baby wil ik dat mijn man zoveel mogelijk bij de baby is en helpt met de verzorging. Het liefst wil ik de baby op mijn borst na de bevalling, lukt dat niet, dan wil ik dat de baby bij mijn man op zijn borst komt (dit is uiteraard niet van toepassing als er een noodsituatie is en de baby weg moet ter controle o.i.d.).

◦ Na bevalling
    Vlak na de geboorte
    Het liefst wil ik of mijn man de baby aanpakken. Ik weet niet hoe ik en mijn man er op dat moment aan toe zijn. Graag vragen of wij de baby aan willen pakken of dat de verloskundige dat moet doen.
    Het liefst wil ik ons kindje gelijk op mijn blote buik na de geboorte. Het lijkt mij ook erg mooi (als het mogelijk is) om de baby zelf naar de borst te laten zoeken. Dit uiteraard alleen als het medisch verantwoord is.

Doorknippen navelstreng
    Als de navelstreng is uitgeklopt (niet naar minuten kijken, maar echt kijken of de navelstreng is uitgeklopt!) knipt mijn man de navelstreng door.

Medicatie
    Ik wil niet een standaard injectie, direct na de geboorte, voor het bespoedigen van de geboorte van de placenta. Als de placenta te lang op zich laat wachten, dan graag overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Placenta
    De placenta mag weg gegooid worden. Graag op het moment zelf vragen of we de placenta willen zien.

Voeden
    Ik wil graag begeleiding met het aanleggen van de baby na de bevalling. Ik wil heel graag borstvoeding geven en wil er alles aan doen om dat te laten slagen.

Verblijf ziekenhuis
    Als alles goed verlopen is voor mij en de baby en er verder geen medische noodzakelijkheid is om te blijven, dan wil ik graag zo snel mogelijk naar huis.

Overig
    - Als alles goed gaat willen wij graag dat er nog even gewacht wordt met het uitvoeren van de noodzakelijke controles (en ook schoonmaken/aankleden) zodat we eerst nog even bij elkaar kunnen liggen.
    - Mijn man en ik willen pas kraamvisite ontvangen als wij er alle drie klaar voor zijn. In mijn geval vind ik het dan bijvoorbeeld belangrijk dat ik gedoucht heb (als dat lukt) en schone kleren aan heb.
    - Wij vinden het allebei erg leuk om de baby zoveel mogelijk zelf te verzorgen en zouden het erg op prijs stellen als mijn man de baby mag aankleden (of mag meehelpen).

** Ik ben me er volledig van bewust dat dit wensen zijn en dat niet alles altijd gehonoreerd kan worden. Het allerbelangrijkste vind ik communicatie. Ik wil graag weten wat er gaat gebeuren/gebeurt, waarom en wat eventuele voor/nadelige gevolgen hier van zijn. **

2. Appeltje22

Oja, nog een vraag! Of dit in het goede onderwerp staat, of dat ik het beter kan verwijderen en bij zwangerschap kan neer zetten :)

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik vind het goed dat je over bepaalde dingen nadenkt mbt de bevalling. Of je dit uiteindelijk op papier zet of niet, dat is aan jezelf. Sommigen vinden het misschien overdreven, maar ik zou achteraf willen dat wij van tevoren wat beter nagedacht hadden over de bevalling van onze oudste.

'Ik wil niet dat er (enkel) een student/verloskundige in opleiding bij de bevalling aanwezig is.'
    Deze zin snap ik zelf niet helemaal. Wil je helemaal geen verloskundige in opleiding bij de bevalling of alleen onder begeleiding van een bevoegd persoon?

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ik vind het een duidelijk verhaal, mooi verwoord allemaal, maar vraag me af of het niet handiger is om het steekpuntsgewijs op te schrijven. Het is zo wel een heel verhaal en als alle hulpverleners dat moeten doorlezen zijn ze wel ff bezig.
    Of er ook een korte versie bij maken. Deze versie voor de mensen vooraf en vooral voor jezelf en je partner en dan een lijstje waar mensen ff gauw op kunnen kijken wat je ook alweer wil.

Maar ik denk dat je plan zo in ieder geval goed duidelijk is, je zou nog iets kunnen zeggen over toucheren, dat je niet jan en allemaal daar beneden aan het voelen wil hebben, of dat je het alleen wil als het echt nodig is. Afhankelijk van hoe je daar over denkt natuurlijk.

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,630
    5,657
    113
    Oei zie dat ik verder ben dan jij en er totaal nog niet mee bezig ben. Ik ga jou topic even volgen :D

6. Boogy

Boogy Bekend lid

Apr 22, 2014
    678
    0
    16
    NULL
    NULL
    Netjes en duidelijk. Vergeet niet het plan met je vk te bespreken :)

7. Appeltje22

Thanks voor jullie reacties! Haha, nee ga dat zeker niet vergeten. Ik wilde alleen zeker weten of het niet drammerig/onbeschoft over komt voor dat ik het aan haar laat zien. En ik ben op zich ook wel op tijd, dus dat scheelt :)

En Deedee91 - ik ben ook lichtelijk op tijd hor, maar dat heb ik met álles :p Succes met jouw geboorteplan! Je kan veel verschillende vinden op internet :)

8. Freddel

Freddel Fanatiek lid

Mar 30, 2015
    1,305
    406
    83
    Ik snap deze zin ook niet helemaal. Nu lijkt het alsof er staat dat een student of vio niet alleen bij jou mag zijn, dus die mag er wel bij zijn, maar niet zonder de verloskundige.
    Bedoel je dat ook of wil je sowieso geen student bij je bevalling hebben?
    Denk dat je dat ff wat duidelijker moet maken.

Verder is het heel duidelijk en vind ik het niet drammerig overkomen.
    Succes met de bevalling alvast! Ik ben een maandje later aan de beurt:D

9. Appeltje22

Ja ik bedoel inderdaad dat ik niet wil dat een student in zijn/haar eentje de bevalling doet. Ik heb het even veranderd, stond er inderdaad onduidelijk :)

10. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

Apr 23, 2008
    2,758
    1
    36
    Ik vind het een mooi geschreven plan, ik heb mijn pogingen voor nu nog even gestaakt. Zo wil ik bijvoorbeeld niet dat vl wordt geroepen 'als het hoofdje staat'. :D

11. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Wat betreft pijnbestrijding, wil ik alleen iets ter overweging zetten. Ik heb mijn eerste bevalling zonder pijnbestrijding gedaan, was goed te doen. Ik had ook niet nagedacht verder over welke pijnbestrijding er was en wat de voor- en nadelen waren... een ruggenprik lijkt me 'eng' maar verder had ik geen idee wat de keuzes waren, ik wilde het gewoon niet.

Bij mijn tweede bevalling had ik al dagen lang weeën, uiteindelijk in het ziekenhuis de vliezen gebroken (door de verloskundige) en toen zette het goed door. Ik had al 4 cm bij het begin van de bevalling en na 2 uur had ik 'pas' 5 cm. Dus het schoot niet echt op. De weeën waren zo vreselijk heftig, ik begon duizelig te worden en zag zwarte vlekken en kon niks meer, niet eens meer goed nadenken. Ik kon alleen zeggen: 'pijnbestrijding'. Dat leek de gynaecoloog een heel goed idee en omdat ik net als jij ook niks vooraf kenbaar had gemaakt wat ik wilde voor pijnbestrijding, ging hij heel lief naast mijn bed zitten en begon rustig met zijn verhaaltje: 'pijnbestrijding is er in meerdere vormen, er zijn verschillende voor en nadelen. We hebben een ruggenprik, daarvoor moet ik dan eerst de anesthesist bellen, blaaaaaadieblaaaaadieblaaaaaa en ik werd echt gek!!!!!!!!', dus ik zei: 'doe die pethidine prik maar en snel!' maar hij wilde eerst rustig zijn verhaaltje doen.

En aangezien ik bij jou ook zie staan: 'Ten alle tijde wil ik geïnformeerd worden als er medicatie/pijnbestrijding word gegeven (waarom word dit gedaan en wat zijn eventuele nadelige gevolgen).', hoe dan dus wel rekening met zo'n prachtig lang verhaaltje, terwijl je misschien gewoon NU pijnbestrijding wil.

Uiteindelijk was hij klaar met zijn mooie verhaaltje, waar ik echt bijna niks van gehoord heb en ging hij een pethidine prik halen en heb ik de beste man nooit meer terug gezien, want een paar tellen later zei de verpleegkundige: 'volgens mij heb jij persweeën', ze haalde eerste de beste verloskundige van de gang en had ik inderdaad volledige ontsluiting. In een kwartier van 5 naar 10 cm dus, vandaar de mega pijn en zwarte vlekken voor mijn ogen.

12. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Ja, duidelijk verhaal. Alleen vraag ik me af of er echt dingen in staan die ze anders niet zouden doen/vragen.. dus of dit bevallingsplan noodzakelijk is..

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik had net zo'n controle freak geboorteplan als jij ;) Het is vooral goed om over na te denken en om met degenen die aanwezig zijn bij de bevalling (man, moeder en verloskundige in jouw geval) vooraf te bespreken.

Als je een 'normale' bevalling hebt dan zijn jij en je man steeds in staat om beslissingen te nemen. Op het moment dat dingen anders gaan dan verwacht, dan is die ruimte er niet meer en worden de beslissingen voor jou genomen. Het geboorteplan is daarom echt meer voor jou en je man. Stel niet te hoge verwachtingen...

14. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

Jan 28, 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Pff ik vind het wel een heel verhaal. Mag hopen dat er tijd voor is om dit te lezen en ook nog te onthouden. De meeste dingen welke erin staan word sowieso al gedaan. Er is niet altijd tijd en zin voor jou om dingen te beslissen en die je waarschijnlijk op dat moment ook niet zelf wilt/kunt beslissen.

Laat het ook een beetje op je af komen en klem je niet vast op dit plan.

15. fee90

fee90 Fanatiek lid

May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    Eens met bovenstaande reacties, (te) uitgebreid.
    Ik heb pas mijn "geboorteplanning' overhandigd en dat waren vier punten: reden klinische bevalling en huidige staat, dat ik naaldenfobie heb dus geen gezwaai dasrme wil zonder waarschuwing, dat ik bv wil geven en dat ik cursus hypno birthing heb gedaan dus volgens die richtlijn wil bevallen.

In die cursus drong docent ook heel erg aan op een geboorteplanning uitgebreide stijl. Maar zoveel dingen worden door vk zelf ook al gedaan, geeft alleen maar onnodig veel informatie. Ik zou dus echt de punten erin zetten die essentieel voor je zijn.
    Toen ik mijn 4 zinnen overhandigde moest de vk ( oudere dame) erg lachen en zei ze ook: heel overzichtelijk zo. Toen vertelde ze ook wel dat ze tegenwoordig zoveel plannen krijgen waarin dingen staan zoals baby op de buik na geboorte, dat is iets wat tegenwoordig echt praktisch altijd gedaan wordt, tenzij er een medische reden is dat het niet kan.

Dus, vertrouwen in je begeleiding en geniet van jouw bevalling:)

16. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Het onderdeel ruggenprik bij keizersnede mag je er uit laten. Hoe hoog of laag je ook springt, in principe krijg je bij elke ks een ruggenprik.

Of het kindje dan ook op je borst mag liggen etc dat ligt aan het zkh waar je bent en of ze daar aan gentle sectio doen

Share This Page