https://noodalarmgeboortezorg.nl/ Is deze link hier al gedeeld? Lijkt mij belangrijk, omdat anders de hele eerstelijnszorg van verloskundige gaat verdwijnen. Ik heb daar juist goede ervaringen aan, in het ziekenhuis was ik een nummertje.
Meteen de petitie getekend! Goed dat je dit deelt. Want wat had ik het verschrikkelijk gevonden om in het ziekenhuis te moeten bevallen. Gelukkig is me dat bespaart gebleven. Bevallen hoort in een omgeving waar je je prettig voelt en waar je je kunt ontspannen. En dat is voor mij zeker niet in een ziekenhuis.
Goed dat je het hier deelt! Hoop zo dat dit er niet doorheen gaat komen.. gun het m'n dochters ook om hun eigen keus te mogen maken. Ik voelde me bij m'n 2 thuis bevallingen zoveel meer op m'n gemak dan in het ziekenhuis!
Uiteraard getekend! Dit mag niet gebeuren, ik heb 1 droom en dat is een thuisbevalling, hopelijk mag ik dit een keer meemaken.
Alhoewel ik de verloskundige zorg niet als prettig heb ervaren, zijn de lijntjes wel kort en vind ik het belangrijk dat vrouwen een keuzevrijheid hebben. Ik zal me eens in de petitie gaan verdiepen, geen idee waar het over gaat namelijk
Ik kan het niet meer met je oneens zijn. Met bovengemiddeld verstand van zaken heb ik twee keer vol overtuiging voor een thuisbevalling gekozen. Ik heb meer vertrouwen in de verloskundige dan in een ANIOS, en in geval van nood is het ziekenhuis om de hoek. Laat mij, als er geen problemen voorzien worden, dus maar lekker in mn eigen bedje bevallen. Ik heb die rust en vertrouwdheid rondom de bevalling als heerlijk ervaren.
Zelf geen thuisbevalling gehad en ook geen behoefte aan, maar ik ben wel volledig voor die keuze hebben. Ik kan me wel indenken waarom het voor vrouwen heel fijn kan zijn om thuis in hun eigen omgeving te bevallen. dus ook ondertekend.
Ik wilde helemaal het perse thuis bevallen maar het moest bij de oudste omdat ik 10 cm had toen de verloskundige kwam. En dat was zo’n fijne ervaring. Daarna altijd thuis bevallen. Ik ben dus voor keuze vrijheid. En dus heb ik de petitie getekend.
Beide zijn bewezen veilig en er is zelfs bewijs dat in het ziekenhuis eerder onnodig!! Wordt ingegrepen. Het litteken waar in nu na 10 jaar soms nog steeds last van heb is 1 van de talloze voorbeelden daarvan. En ja ik weet dat de 1e lijn ook problemen heeft maar dat maakt het niet meteen verkeerd. Hier in de regio hebben de 1e lijn en het ziekenhuis een nauwere samenwerkingsverband gekregen en doordat er betere communicatie is tussen die 2 is de zorg verbetert op beide werkvlakken. En dat is hoognodig want vrouwen hebben zowel thuis als in het ziekenhuis recht op goede gezondheidszorg rondom de zwangerschap én bevalling. Ook is hier in de provincie een test geweest waarin de zwangere vrouw meer begeleiding kreeg van een kraamverzorgster tijdens de bevalling (als ondersteunende rol) en daaruit blijkt dat er minder ruggenprikken werden gezet. De bevalling minder zwaar werd bevonden en dat er minder knippen werden gezet, minder keizersnedes nodig waren en ik geloof zelfs minder inleidingen. Dus in plaats van de zorg in te krimpen en keuze onmogelijk te maken voor vrouwen kunnen ze beter investeren in méér zorg. Uiteindelijk levert dat veel meer gezondheid op voor de vrouw én baby.
Mijn zoontje had niet meer geleefd bij thuisbevalling en als ik bij een gynaecoloog had gelopen had ik natuurlijk hoeven bevallen….ik had graag gehad dat dat mij bespaard was gebleven. Maar nee door het achterlijke systeem in Nederland was mij 1e bevalling geen succes..
https://www.rivm.nl/zorg/organisatie-van-zorg/integrale-bekostiging-van-geboortezorg#:~:text=Bij de traditionele bekostiging ontvangen,kraamzorg uitgevoerd door verschillende zorgprofessionals. Sorry, ik snap het even niet. Op dit moment wordt de verloskundige betaald door de zorgverzekeraar. Moeten ze precies die regels opvolgen, met alle gevolgen van dien. Ze hebben nu al niet meer de mogelijkheid alle zorg te bieden die ze nodig achten en ze worden in een stramien gedwongen. Laten we niet doen alsof dat nu optimaal geregeld is. En straks worden ze betaald vanuit integrale geboortezorg die mede gaan bepalen wat ze wel en niet mogen doen. Ook is het zo dat er in Nederland relatief veel babies overlijden, niet doordat de verloskundige zorg slecht is, maar doordat er zo'n duidelijke scheiding is tussen verloskundige en gynaecologie (oftewel eerste- en tweedelijns geboortezorg). Door die duidelijke scheiding kun je het als patiënt van de gynaecoloog ook mooi vergeten om thuis te bevallen, het wordt je in ieder geval een stuk moeilijker gemaakt. Ook een groep toekomstige moeders om rekening mee te houden. De groep die nu amper keuzevrijheid heeft omdat de scheiding medisch - niet medisch nu zo absoluut is. Tijd voor de toekomstige moeders met een medische zwangerschap dat ze ook weer wat te kiezen hebben. De thuisbevalling moet gewoon beter vast gelegd worden in de nieuwe opzet, ik zie de integrale geboortezorg wel als een vooruitgang. En het belangrijkste argument waarom ik bijna zeker meen te weten dat de thuisbevalling echt wel mogelijk zal blijven: het is stukken goedkoper dan een ziekenhuis bevalling. En heel lomp gesteld, die besparing zullen ze echt wel willen vasthouden. Verder zal de gemiddelde zwangere gewoon bij een vaste verloskundige praktijk terecht kunnen. Ook hier geldt, dit zullen ze echt niet loslaten, want goedkoper. Ik voorzie wel dat een verloskundige die meer moet gaan samenwerken met een arts mogelijk minder keuzevrijheid krijgt. Sneu voor hen, maar niet voor de zwangere. Ik hoop heel hard dat de oorspronkelijke aanleiding, minder overlijden van babies rond de geboorte, gehaald gaat worden. En ja, daarvoor zal beter samengewerkt moeten worden door eerste- en tweedelijns geboortezorg. Dat is mijns inziens het echte noodalarm in de geboorte zorg, het relatief hoge aantal babies die rond de geboorte overlijden in Nederland.
Ik vind het heel erg voor je dat je dit hebt moeten meemaken. Helaas is het niet zo dat in de 2e lijnszorg zo veel beter is. Daarom vindt ik dat beide moeten verbeteren en beter gaan samenwerken. Niet slechter. en dat daarnaast keuzevrijheid nog beter wordt gewaarborgd. Niet slechter.
Helaas heb ik totaal geen fijne ervaring met eerstelijns verloskundigen. Ik teken deze petitie dan ook niet. Pas tenminste de communicatie aan tussen verloskundigen en artsen, denk ik dan. (En dan ligt het m.i niet aan de artsen.) Veel te vaak nog hoor ik dat verloskundigen echt niet zomaar hun patiënt willen overdragen aan een gynaecoloog en dat is helaas precies mijn ervaring. Wat ik soms wel bijzonder vind is hoe Nederlanders zo'n waarde hechten aan het thuis bevallen. Natuurlijk zijn er vast wat landen waar een thuisbevalling ook mogelijk is, maar niet op zo'n grote schaal. Waar ik woon zijn vrouwen überhaupt niet zo bezig met 'Ik wil me prettig voelen/het gezellig hebben/etc als ik beval', maar wellicht komt dat doordat thuisbevallingen hier überhaupt niet voorkomen (ja, tenzij het niet te voorkomen was misschien), het gaat allemaal een stuk medischer. Ook alleen controles die bij de gynaecoloog plaatsvinden. Mijn schoonzussen waren bv ook heel verbaasd dat ik 3x zónder ruggenprik beviel, dat is zo'n beetje ondenkbaar hier. En volgens mij gaat dit zo'n beetje in de rest van de wereld zo, dus wellicht ook een stukje gewoonte/cultuur. Laatst las ik hier een topic over geurkaarsjes en andere gezelligheid tijdens de bevalling. Daar was ik überhaupt nooit opgekomen! Ik ben 3x in het ziekenhuis bevallen, alledrie gewoon een vlotte bevalling. Ik was totaal niet bezig met of ik me er op m'n gemak voelde; het kind moest er nou eenmaal uit. Wellicht ben ik daar te nuchter en te autistisch voor.
In Nederland is beiden bar slecht. En ik weet het... zijn landen waar het slechter is etc etc. Maar toch zou de geboortezorg en complexe zorg tijdens de zwangerschap beter mogen. Ziekenhuizen zijn ook zelf te veel gericht op patiënten bij hun zelf te houden. Ik had twee keer beter naar het sophia overgedragen kunnen worden. Maar beiden keren werd dit van tafel geveegd door de gynaecologen in eigen ziekenhuis... achteraf heb ik spijt toen niet assertiever te hebben gehandeld.
2e lijns zorg is door een arts dat is in mijn ogen beter want die kijken verder dan een standaard protocol. Thuisbevallingen tsja waarom zou je dat willen? Waarom het risico nemen?
Zo sta ik er ook in. Een bevalling is een medische handeling, doet (verrekte) zeer en gaat soms mis waardoor er ingegrepen moet worden. Heeft niks te maken met gezelligheid oid. Helaas heeft mijn verloskundigenpraktijk tijdens mijn tweede zwangerschap geen overleg gehad met een gynaecoloog. Anders had mijn bevalling wellicht beter gelopen. En als zwangere vrouw vertrouw je erop dat de vk het wel beter weet. Maar goed.. ik blijf er bij dat de keuze mogelijk moet blijven, maar de communicatie moet zeker beter.
Standaard protocol is ook in ziekenhuizen een groot probleem. Als het ziekenhuis had gedaan wat moest ipv van haast maken voor de volgende was ik beter behandeld. En daarmee komen we tot het grote probleem. Er is geen eenduidig beleid of beter of slechter. De verloskundige vind dat de gynaecoloog te snel ingrijpt en de gynaecoloog weer andersom. In jou geval was het ziekenhuis de veilige plek. In mijn geval was ik thuis veiliger geweest. Onze specifieke gevallen maken de ene plek niet beter dan de ander. En als beide partijen betaald krijgen ongeacht wie de klus uiteindelijk afrond krijg je niet dat verloskundigen patiënten te laat doorsturen of op zijn minst overleggen en ook niet dat gynaecologen mensen niet meer terug sturen naar de verloskundige ook al is dat mogelijk. Door deze 2 partijen beter laten samenwerken ipv tegen elkaar worden uitgespeeld is dat voor iedereen beter. Ook voor diegenen die thuis willen bevallen. (Of hulp nodig hebben als ze het ziekenhuis nog niet eens halen) zolang de keuze maar bij de vrouw zelf blijft.
Ik ken jouw casus niet, maar beter behandeld klinkt als niet een casus van leven en dood. Je bent zwanger dat kind moet er uit en dat gaat niet altijs op de manier zoals je wil. Deal with it. Als je kind in gevaar is geweest uiteraard excuus dan gaat mijn post niet op. En dat is mijn punt: in Nederland idealiseren dat we een bevalling "gezellig" moet zijn terwijl in bijna ieder ander land het wordt gezien als een medisch risicovol iets. Een ruggenprik is daar standaard: een kies trek je toch ook niet zonder verdoving? Ik heb bij mijn 1e nooit de keuze voor een KS gehad terwijl ik zo vaak gevraagd heb: de VK wuifde dit weg want een vrouwenlichaam is gemaakt om kinderen te baren. Niet in onze familie, maar dat is altijd genegeerd. Dus ik vind het een goede ontwikkeling dat straks ziekenhuizen eindverantwoordelijk zijn en dat het hele geïdealiseerde gedoe van thuisbevallingen stopt.
Ik denk dat eerlijkheid en transparantie vanuit de vk heel belangrijk is. Bij mij gingen ze er bij de eerste zwangerschap vanuit dat ik thuis zou bevallen. Een duidelijk gesprek over thuis- en ziekenhuisbevallingen (met onderbouwde cijfers) maakt dat vrouwen beter een eigen keuze kunnen maken. 50% van alle thuisbevallingen van een eerste kind eindigt in het ziekenhuis! En juist de transfer tijdens een verdergevorderde bevalling werkt heel nadelig op het verloop van de bevalling en het gevoel dat daarna heerst bij vrouwen.