Hoi meiden, Ik zou graag ervaringen willen uitwisselen. Mijn kleine man is nu bij 7 weken. Is geboren met 36 weken en heeft een hele koude start gehad. Nu is hij 5 weken thuis. Het is een erg onrustige baby en heeft ook verborgen reflux. Hij krijgt daar sinds 2 dagen zantac voor. Problemen met verstopping en nu sinds 1.5 weken aan de nutrilon omneo.Na de voeding meestal 1 a 2 uur aan het tobben met een huilend ventje. We houden hem steeds rechtop bij het voeden en half uur erna. Zijn hier toevallig mensen die in het zelfde schuitje zitten/hebben gezeten? Hij brabbelt of lacht ook nog niet. Ontwikkelt hij zich ook later? Gaat hij ook later doorslapen?
Heftig hè?! Hier ook gehad...bij ons bleek het KMA te zijn. Kijk goed naar symptomen, volg reflux leefregels op...inbakeren en rust en regelmaat! Over ontwikkeling: meid hij is nog zo klein! Adem in en uit, komt vanzelf! Hij hoeft nog helemaal niks te kunnen. Doorslapen: tjah doorslapen valt niks over te zeggen. Sommige slapen snel door anderen pas bij 3 jaar dus laat het los zou ik zeggen! Succes!
Hoi Baukje, Wat een getob met de kleine! Hier geen prematuur maar dysmatuur kindje en ook verborgen reflux. Hier hielp de Ranithidine wel redelijk, het zorgde er vooral voor dat hij niet meer zo vaak stikte in zijn slijm. Ook ging hij bijna direct iets beter slapen. Doorslapen heeft hier even geduurd maar dat kwam door zijn lage geboortegewicht en het om de 3 uur voeden op advies van het zhuis. Slaapjes overdag waren ook moeizaam en kort. Voor mij was het bijna continue verdrietig en ongelukkig kijken, het vele stikken, mede ook de reden om aan de bel te trekken. Wie heeft de medicatie voorgeschreven? Er zijn ook speciale poli's bij sommige ziekenhuizen die de zorg van het cb overnemen. Geef de zantac nog even tijd. Er is ook een boek over reflux van Stephanie Lampe! Sterkte, Mira
We hebben de medicatie via de huisarts in overleg met kinderarts gekregen. Het lijkt wel iets te doen. We zijn wel gestopt met het strakke voedingsschema en voeden nu op verzoek. Ons mannetje kwam niet aan slapen toe met voedingen om de 3 uur. Vaak sliep hij net en dan moest ik hem weer wakker maken voor de voeding. Bij ons is er een huilpoli. Maar vindt dat niks. Het is geen huilbaby..hij heeft gewoon echt iets. CB komt volgende week aan huis om mee te denken en ook volgende week afspraak met kinderarts. Hadden jullie kindjes ook ontlasting problematiek? Is dat typisch voor prematuurtjes? Vanaf hoeveel maanden werden de refluxklachten minder? ik heb nog een zoontje hij krijgt nu ook minder aandacht vanwege zijn broertjes problemen. Voel me daar zo rot over. Ben echt op zoek naar mijlpalen om naar uit te kijken om het vol te houden. Zo van...nog x weken volhouden en dan....
Trouwens fijn om te merken dat ik niet alleen ben Hoe oud zijn jullie kindjes nu en gaat het nu goed?
Mijn dochter heeft ook veel ontlastingproblemen maar met forlax gaat het nu goed. Ze spuugt nog wel maar met medicatie geen last van gelukkig. Wij hebben omeprazol, ranitidine hielp niet meer. Met mijn dochter (nu 5 maanden gecorrigeerd 4) gaat het goed. Ze groeide slecht maar nadat KMA is gediagnosticeerd door ka gaat ze groeien. Ze heeft 3,5 maand op me geleefd maar ligt nu heerlijk in haar bedje te slapen. Ze is geboren met 1600 gram bij 36 weken (dus ernstig dysmatuur en randprematuur). Ze is vrolijk, druk en ontwikkelt zich volgens mij prima (maakt aanstalten te rollen). Ze strekt zich alleen nog wel vaak maar gaat ook al beter.
Hihi, mijn dame is ondertussen al bijna 9 Geboren met precies 36 weken, net met zwangerschapsverlof, en hop, daar was ze. Ze was een meisje dat heel gevoelig was voor prikkels, het eerste half jaar bleven we thuis. Dus dat was even aanpassen. En het duurde een paar weken om haar aan de borst te krijgen,ze had moeite met effectief drinken. Na dat half jaar ging het qua prikkels héél veel beter gelukkig. En ze heeft zich normaal ontwikkeld. Supersnel met praten,rustig aan met lopen. Nu dus een grote meid, die sociaal en creatief is. Kortom, het is gewoon superzwaar, die eerste periode. Probeer je rust te nemen,als baby slaapt, jij ook gaan liggen voor een tukje. Het komt goed, nog even volhouden! Geef de zantac nog even de tijd. Het duurt soms wel een week voordat je resultaat ziet. Als je geen verbetering merkt, vraag dan om andere medicatie.
Koemelkallergie is uitgesloten? Verder doe je neem ik aan alles al wat betreft standaard reflux tips. Bedje iets omhoog, na de voeding niet gelijk neerleggen etc? Wat betreft de ontwikkeling. Hij is een randprematuur. 4 weken te vroeg zeg maar. Je mag zijn ontwikkelingsmijlpalen dan ook met 4 weken corrigeren. Vaak lachen ze rond 6-8 weken. Hij mag het ook nog rond 10-12 weken gaan doen, dan hoef je je nog geen zorgen te maken. Het is bikkelen inderdaad. Herken het wel dat je toeleeft van mijlpaal naar mijlpaal. Ontlastingsproblematiek had mijn a terme zoon ook, dus of het zozeer prematuriteit is of dat het gewoon nog de onrijpheid is die elke baby heeft tot ongeveer 12 weken na de geboorte (mijn ervaring is dat het daarna veel beter gaat met poepen en krampjes). Succes meid!
onze zoon had reflux echter is dat al veel minder geworden bedje omhoog voeding indikken door krampen kunnen ze ook onrustig worden onze zoon persde fout waar door de voeding omhoog kwam dat icm zijn nog niet goed ontwikkelde maagklepje was een drama hij lachde pas met 3.5 maand en omdraaien doed hij nog niet. al is mijn zoon wel 4weken eerder geboren als jullie kindje en had hij een cyste in zijn hersentjes icm complicaties wat de ontwikkeling belemerde
Wat fijn zoveel reacties ik lees ze wel maar heb even geen ruimte om fatsoenlijk te reageren op iedereen, maar dat zal ik zsm doen!
Hier geen ontlastingsproblemen, nou ja... Minstens 8x poepluiers de eerste weken/maanden. Ik heb meerdere keren de Ranithidine geprobeerd af te bouwen, pas bij 7 maanden is het gelukt. En dat is best vroeg voor verborgen reflux, dus hij had geluk. Hier was de jbpitmeel geen succes helaas. Ik heb met alles wat langer gewacht, dus pas bij 6/6,5 mnd met groentehapjes begonnen. Hij at pas brood bij 11 mnd, daarvoor spuugde hij direct. Hier was hij dysmatuur (groei achterstand) en geboren met 37 wkn maar het zhuis zag bij hem (licht) prematuur gedrag. Hij heeft nu met een jaar nauwelijks klachten meer, echt zo fijn voor hem. Als de Ranithidine niet helpt, opnieuw overleggen met kinderarts. Hier lag hij graag ineen domoo zitzak, lekker schuin en comfortabel. Sterkte met alle zorg en het verdelen van de aandacht onder je kinderen.
Onze jongste dochter is met 36,1 geboren, een ingeleide bevalling vanwege zwangerschapscholestase. Zij was zeer prikkelgevoelig, een huilbaby met verborgen reflux. Mijn andere 3 dochters zijn in de 37ste week geboren en hadden dit niet. Ik denk dat het geboortetermijn van grote invloed is geweest. Ze was vanaf dag 1 in alles anders, hoewel al ruim 6 pond duidelijk nog niet 'rijp'
Hier ook ervaring! Onze zoon is met 35,4 geboren. Mijn vliezen waren bij 35 weken gebroken. I.t.t. Mijn dochter heeft hij veel last van reflux en onrust (daardoor). Inmiddels bij ka onder behandeling met ranitidine, jbpm en ik kolf alle voedingen om te voorkomen dat hij ongemerkt teveel binnen krijgt. Dit is erg intensief maar loont wel! En ik vroeg me ook af of er hier veel herkenning zou zijn. Mijn dochter was een makkie vergeleken bij mijn zoon!
Hoi meiden, na weken te zijn geleefd kan ik eindelijk even reageren. Onze man krijgt inmiddels ranitidine voor de reflux, forlax voor de moeizame ontlasting en nutrilon omneo comfort. Het was ook nog even zoeken naar de juiste fles en speen. Maar de dr. Brown flessen icm de difraxspenen doen hier nu goed dienst. de combinatie van dit alles heeft ons zoontje stukken relaxeder gemaakt. Hij lacht nu sinds hij 8 weken is. Hij is nu 11 weken. Verder slaapt hij nu snachts ook beter tot ongeveer half 4 en dan nog 1 fles. we geven hem nu de laatste voeding slapend en tegen alle antireflux leggen we hem dan zonder boertje direct terug in zn bedje. Wonderwel gaat deze voeding wel steeds goed. Na een paar kreuntjes slaapt hij gewoon weer verder. Zonder refluxklachten. Onwijs bedankt voor jullie reacties. Het helpt enorm als je weet dat je niet alleen bent. Je gaat zo aan jezelf twijfelen. Voor de dames die nu nog aan het tobben zijn. Heel veel sterkte. Het is zwaar, zeker als het de 2e is. Maar geef niet op en zorg ook voor momenten van ontspanning voor jezelf. Heeft hier ook goed gedaan