Mijn zoontje is geboren met 41 wkn en 2 dgn (ik ben ingeleid omdat ik overtijd was) na zijn geboorte kreunde hij heel ergen zijn neusje en rondom zijn mond was helemaal blauw, de artsen zeiden dat dit kwam door mijn stortbevalling (2 min persen) en dat hij moest bijkomen. HIj kon zich niet warm houden dat was volgens hun het enige ''probleem'' 24 uur na mijn bevalling mochten we naar huis. Ik dacht dat alles normaal en goed verliep het is ons eerste kind dus nooit iets geks opgemerkt. Op dag 2 begon hij aardig geel te worden ze zeiden dat dit normaal was en vaak bij baby's voor kwam. maar het werd alleen maar erger en erger. Toen is hij opgenomen op dag 4 om onder een blauwe lamp te gaan liggen. Daar merkte de artsen dat hij niet goed meer dronk en erg hypotoom (slap) was. De volgende ochtend dus toen hij 5 daagjes was hebben ze een CT scan gemaakt (wat ze normaal echt niet zo snel doen bij zulke jonge baby's) Daar kwam uit dat hij een soort hersenbloeding had ( ik weet niet precies hoe je dat typt maar een intracraniale bloeding) dus is hij met spoed opgenomen op de intesive care. Daar kwam later ook nog eens bij dat hij heel erg oppervlakkig ademde net als een prematuur. Zijn zuurstof zakte heel veel waardoor hij steeds blauw opliep. hij krijgt nu nog steeds coffeine om zijn hersentjes te prikkelen om door te ademen. Er zijn heeeeeel veel onderzoeken gedan bloed, urine MRI scan CT scan stollingsonderzoeken chromossomafwijkingen EEG alles was gelukkig goed. Later hebben ze een MKR )multikanaals registratie gedaan) hieruit bleek dat hij een extreem onrijp ademhalings centrum had net als bij prematuren. Hij heeft 8 weken in het zh gelegen maar het is nog steeds niet voorbij. Ook kreunt en bromt gromt hij precies als een prematuur dit doet hij echt de hele dag door. Hij is nu met een thuismonitor thuisgekomen. over 3 maanden gaan ze weer een multikanaals registratie doen om te kijken of zijn ademhalingscentrum dan wel rijp is. Sorry dat het zo een lang verhaal is maar alle artsen staan heel erg verbaast. Er zijn in een jaar echt maar een klein aantal baby's waarbij dit voorkomt echt een extreem prematuur gedrag terwijl hij zelfs overtijd is Hebben jullie hier wel eens meer van gehoord of zijn er meer ouders met kinderen met een onrijp ademhalingscentrum of tips adviezen etc
Trouwens hij slaapt heel veel, begint pas echt te lachen (lachte eerder ook wel maar ik merk dat hij deze week echt bewuster begint te lachen het is nog erg weinig hoor. maar ik merk dus echt dat hij gewoon net een echte prematuur is maar ja dan is het weer de vraag wat zou je dan als gecorrigeerde leeftijd moeten aanhouden
Hey meid, Ik hoop dat het helpt om hier je verhaal neer te zetten en dat er misschien meiden zijn die het herkennen. Gelukkig gaat het nu vrij goed en is hij in ieder geval lekker bij zijn papa en mama thuis. liefs, Uk
Hey meid, idd ja hoij is eindelijk! thuis dat is het belangrijkst maar echt vreemd dat een baby die zpo overtijd is eigenlijk net een echt prematuur is. Ik hoop ook dat er meiden zijn die eerder zoiets hebben gehoord of tips adviezen hebben
Sjonge tirtilisko, wat een verhaal! Wat je schrijft komt mij wel bekend voor, maar mijn zoontjes waren dan ook extreem prematuur. Ik heb nog nooit gehoord van een op tijd geboren baby met een onrijp ademhalingscentrum. Is er op internet niets over te vinden verder? Kan me heel goed voorstellen dat je met andere ouders wilt praten die hetzelfde hebben meegemaakt/meemaken. Je zult heel veel vragen hebben. Misschien kunnen wij hier het een en ander beantwoorden, maar waarschijnlijk niet alles. Natuurlijk ben je toch altijd welkom met je vragen! Sterkte meid en geniet van je mannetje!
poeh wat een schrik! Mijn zoon is ook (extreem) prematuur geboren, maar van een kindje dat overtijd geboren is met prematuren-'kwaaltjes' heb ik niet eerder gehoord. Als je je cht speciefieke vargen hebt kunnen we die hier bij de prematuur-mamma's misschien ook beantwoorden, maar kan me ook voorstellen dat je behoefte hebt aan verhalen van mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt. Sterkte!
Hoi Meid, Jeetje wat een schrik. Het is voor mij wel herkenbaar. Ons jongste zoontje was prematuur maar mijn oudste was dat niet. Hij is met 37 weken gehaald en had ook een onrijp ademcentrum. Hij heeft diverse ALTE's gehad en is uiteindelijk ook met monitor naar huis gegaan. Met een jaar kon hij van de monitor af en waren de dipjes grotendeels voorbij. Een oorzaak is niet echt gevonden behalve dat er inderdaad gezegd werd dat hij erg onrijp was, ook veel kreunde, overstrekte en snel overprikkeld was. Echt prematuren gedrag. Hij was wel wat dysmatuur: 2700 gram bij de geboorte. Veel stekte, Josie
Hoi Meis, Onze zoon is geboren met 36+4 weken, dus niet extreem prematuur. Zijn longetjes bleken ook nog niet rijp te zijn. Zag na de bevalling heel blauw en moest gelijk aan het zuurstof. Na 24uur ging het nog niet beter en zijn we beide overgeplaatst naar een academisch ziekenhuis omdat we in een streekziekenhuis lagen. Daar heeft hij 5 dagen op het NICU gelegen, onderandere aan een beademingstube (daarmee heeft hij het medicijn surfactant gekregen) en aan de CPAP. Bij ons stonden de artsen eerst ook voor een raadsel wat het nou had kunnen zijn. (gelukkig voor ons) is dit niet zo extreem als bij jullie zoon. Wat een verschrikkelijk nare ervaring. Denk je eindelijk je kindje in je armen te kunnen houden, na ook nog eens overtijd te lopen gebeurt er zoiets en moet je je kindje zolang in het ziekenhuis houden. Ik hoop dat alles beter gaat en dat het 2de onderzoek uitwijst dat alles normaal is! Sterkte!
Jeetje, ik wist niet dat dat kon! mijn zoontje is extreem prematuur geboren met 29 weken, en had dus ook last van ongerijpte longen. Heeft ook 8 weken in het ziekenhuis gelegen. Afschuwelijk wat lang. Ik hoop dat de kinderarts je goed kan helpen, ik heb zelf geen tips. het kreunen en grommen doet die van ons nog wel, maar ik hoor het al niet eens meer. (nu 4 maanden oud, gecorrigeerd 1 maand oud) wil je veel succes wensen