oh jee prematuur baby bijna 6 maanden, wat doen met voeding

Discussie in 'Prematuur' gestart door iep75, 13 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iep75

iep75 Lid

21 dec 2008
    35
    0
    0
    Hoi andere prematuur mama's
    Onze dochter word over 2 weken 6 maanden. Kan iemand mij helpen of raadgeven wat betrefd haar voedingen.
    Ik moet zometeen dus beginnen met bijvoeding en opvolgmelk. Volgens K.A. geen enkel probleem ook al was ze 7 weken te vroeg geboren. Gewoon de kalenderleeftijd aanhouden en gaan proberen. Haar de tijd geven om aan de smaakjes te wennen en zien hoe het gaat.
    Eden is nu ongeveer 5 kilo is bijna 6maanden en zit nu op 5 voedingen van 155ml per dag. Ze slaapt door van 9 uur savonds tot half 7 sochtends. Tussen die tijd heeft ze geen voeding en slaapt ze als een roosje. De andere 5 flessen verdeel ik over de dag, beginnen bij half 7 en laatste fles 9 uur.
    Wanneer geven jullie de fruit en groente hapjes tussendoor, of welke fles vervangen jullie? Geven jullie sochtends pap uit een bordje of flesje? Hoe gaat het bij jullie met pap en de darmpjes?
    Ik ben best in paniek, Eden is echt een hongerwolfje en vind het zoooo lekker om flesjes te drinken. Denk echt niet dat ze verzadigd raakt van een paar hapjes fruit als vervanging voor een hele fles.
    Hebben jullie tips of dagschema's die ik misschien een beetje als inspiratie kan gebruiken?
    Alvast bedankt!!!!!

2. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Hoi,

In het begin deed ik het ook niet als vervanging van een fles. Stel dat ze in de ochtend 7 uur fles heeft gehad, anderhalf a twee uur later bv. paar hapjes en dan gewoon verder met je schema. Welk dagdeel je het geeft maakt niet uit, ik noem het als voorbeeld, gewoon wat jou uitkomt.

De hapjes worden met de tijd ook meer, je zult merken dat ze op een gegeven moment wat laat staan in de fles.

De pap gaf ik in de ochtend als eerste fles, begon met een beetje om te kijken hoe dat ging.

Groetjes Brez

3. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Hoi!

Ik vond het ook zo ingewikkeld allemaal, maar wij hebben ontdekt dat je inderdaad prima de kalenderleeftijd aan kunt houden. Zéker als het zo'n hongerig kindje is.
    Wij zijn begonnen met 5 maanden om af en toe een beetje fruit aan te bieden. Nou, dat was een feest! Ze vonden het heerlijk. Dus dat werd vanzelf steeds meer. Toen zijn we ook maar overgestapt op 4 flessen.
    Onze jongens zijn nu 7 maanden (en hebben al ongeveer een maand hetzelfde schema) en wegen ongeveer 7 kilo en dit is hun schema op dit moment:

8.00 uur 200 cc./6 scheppen flesvoeding
    9.30 uur heel of half bakje fruit (ligt eraan hoe wakker ze zijn en hoeveel trek ze hebben)
    12.00 uur 200 cc./6 scheppen flesvoeding
    14.00 uur restje fruit opmaken (of een beetje roosvicee uit de fles)
    17.00 uur 200 cc./6 scheppen flesvoeding
    19.00 uur bakje groente (begin met worteltjes bijv., vonden ze hier heerlijk...)
    22.30 uur 200 cc./6 scheppen flesvoeding + 5 scheppen rijstebloem (pap in de fles dus)

Hopelijk heb je hier iets aan. En niet in paniek raken, je kunt het bijvoeden rustig opbouwen, dat komt echt niet aan op een week of een maand hoor. Succes!

4. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Fruit, groente ed. is bijvoeding, dus het is geen probleem om dat de eerste tijd ( om te wennen) gewoon als extra te geven en dus niet als vervanging voor de fles.
    Als je kindje aan bijvoeding is gewend zal ze ( of is het een hij, sorry weet het even niet) waarschijnlijk zelf wel aangeven minder behoefte te hebben aan een fles.

5. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Wij zijn net begonnen met bijvoeden, maar we hadden ook nog twee maanden mogen wachten. Ik zou gewoon naar je kindje kijken.
    Ter inspiratie: Wij zijn begonnen toen Yorick 6 maanden was, 4 maanden gecorrigeerd. We zijn gestart met rijstebloempap van een lepeltje om te kijken of hij er aan toe was. Het ging er in als pap :D. Yorick is ook zo'n hongerlapje. Het is dus flink door lepelen, het kan niet snel genoeg z'n mondje in. Hij heeft inmiddels worteltjes, bloemkool en banaan gehad. Vooral de worteltjes kan ik aanraden (nou ja op de vlekken in zijn kleren na ;)). De pap zijn we weer mee gestopt, het CB had liever dat hij groente of fruit krijgt omdat daar meer voedingsstoffen inzitten. We mogen het van het CB rustig opbouwen en dan moet Yorick zelf aangeven hoeveel melk hij nog wil. Gisteren liet hij al spontaan 1 fles van de 5 (180 ml + 6 schepjes) staan, dus dat zal vanzelf wel komen. Hij krijgt rond 18 uur zijn bijvoeding. Vonden wij een handig tijdstip. Yorick weegt overigens een kilo of 6.

6. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    @Peetje; Mag ik vragen hoeveel flessen jullie nog geven, naast de bijvoeding? Hier nog 4 flessen, maar Daan heeft de laatste tijd erg moeite om zijn flessen leeg te krijgen (sprongetje?, concentratie minder?, de plotselinge warmte?, we weten het niet zo goed). Het zou natuurlijk ook kunnen dat we meer bijvoeding kunnen gaan geven en een fles kunnen laten staan.
    Morgen moeten we ook naar de KA, dus kunnen we het overleggen, maar misschien heb jij een idee?

7. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Jipper,

Yorick mag nog 5 flessen van 180 water + 6 schepjes als hij er om vraagt. Het CB heeft aangegeven dat we ook 1 fles mogen weg laten als hij minder vraagt. Het wordt dus een beetje schipperen de komende tijd. Eergisteren heeft hij 1 en gisteren een halve fles minder gehad. Maar vanochtend had hij wel honger om 6 uur. Waren we niet meer gewend :), valt tegen als je nog een half uur denkt te kunnen slapen.
    Vandaag verwacht ik misschien wel weer 5 flessen te geven. Maar mij is het ook opgevallen dat Yorick minder goed door is gaan drinken, vooral het laatste beetje. Ik heb net een 1-2-3 speen gekocht om te kijken of dat uit maakt.
    Wij zijn overigens al een paar maanden geleden gestopt met het volgen van een deel van de 'regels', vooral de 150 ml/kg regel.

8. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Regels? Wat zijn dat? ;) Wij doen ook al tijden gewoon maar wat we denken dat goed is. Maar dat neemt niet weg dat ik soms wel twijfel of we het goed doen. Hoewel we twee onwijs tevreden jongens hebben hoor, dus het zal allemaal wel goed zijn... :D
    Morgen gaan we toch maar even overleggen met de KA. Niet dat hij altijd zulke goede adviezen geeft, maar toch...
    Thanx voor je antwoord iig!

9. iep75

iep75 Lid

21 dec 2008
    35
    0
    0
    Hoi mama's bedankt voor jullie reacties. Bedankt voor de goede tips, ga ik zeker gebruiken. Heb ook even C.B. gesproken en die zeiden een beetje hetzelfde als jullie. Gewoon langzaam beginnen en gaandeweg zal er een fles gaan vervallen. Zal wel een beetje moeilijk zijn denk ik om dan weer ritme te krijgen.Ben nu sinds een paar dagen begonnen met de bijvoeding. Ik geef nu sochtends en begin van de middag tussen de flessen door wat theelepeltjes fruit en voor de voeding van half 6 savonds geef ik eerst een klein beetje groente en de rest melk. Ze vindt het wel heel erg leuk om van een lepeltje te eten. Maar op dit moment stopt ze ook echt alles wat ze tegen komt in haar mondje dus die lepel vindt ze erg grappig. Ze helpt ook al met haar handje. Met de papfles moeten we nog even wachten van C.B. die vinden groente en fruit idd belangrijker. Eden drinkt nu flessen van 140 tot 155 ml per keer. Meer krijgt ze nog niet op. Wanneer gingen ze bij jullie over op de 200ml flessen?? Komt dat vanzelf een keer? Weet niet of ze nu nog meer gaat drinken als ze die bijvoeding weer tussendoor krijgt?

10. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Tess heeft nooit op flessen van 200 ml. gezeten.
    Ze drinkt er nu 2 van 160 - 180 en 1 van 130-150.

Leuk dat je kleintje het fruit en groenten lekker vind :D

11. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

sorry ik had nog niet alle antwoorden gelezen, maar ik zou hetzelfde zeggen namelijk een paar hapjes erbij ipv vervanging.

12. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

spruw misschien? en naarmate ze ouder worden hebben ze flessen met een groter gat nodig omdat ze minder hard zuigen.

13. Joni80

Joni80 Actief lid

29 aug 2008
    160
    0
    0
    Deventer
    Eigenlijk het zelfde als iedereen zegt. Alleen met opvolgmelk hebben we iets langer gewacht. Tot hij iets meer dan 7 maanden was.

14. iep75

iep75 Lid

21 dec 2008
    35
    0
    0
    Hoi Joni,
    Waarom gewacht met de opvolg melk?? Ik wilde gewoon daarmee beginnen. Heb je een speciale reden? Zitten er meer voedingsstoffen in de 0-6mnd melk?? Dan wacht ik ook nog eventjes.

15. iep75

iep75 Lid

21 dec 2008
    35
    0
    0
    Het gaat trouwens goed met de hapjes.... de fruithapjes vind ze heerlijk. Ze wordt echt kwaad als de lepeltjes niet snel genoeg komen haha. De groentehapjes vindt ze heel vies dus dat is een grote knoeiboel. Heb al worteltjes en broccoli geprobeerd..

16. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik wil binnenkort ook beginnen als het van de kinderarts mag. Dan ga ik beginnen met worteltjes en die een paar keer aanbieden. Het schijnt dat kinderen langer moeten wennen aan smaken voordat ze ze lekker vinden. Ik ga bewust met groenten beginnen, want fruit vinden de meeste kindjes wel lekker.

17. iep75

iep75 Lid

21 dec 2008
    35
    0
    0
    Ja, dat blijkt hier dus ook. Maar blijf stug volhouden met de avond groentehapjes. Ze moet van ons echt een paar hapjes binnen krijgen. Hopen dat de smaken op langere termijn meer gaan wennen.
    Vanavond en gisteravond heeft ze trouwens redelijk lekker gegeten van sperzieboontjes... gelukkig!

18. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Hier ben ik sinds 4 dagen ook begonnen met groentjes. Ze heeft 3 dagen na mekaar wortel gehad, en dat vond ze wel oke! Ze at er ongeveer 35gram van op! En gisteren broccoli gegeven en dat vond ze veeeeel minder :rolleyes: Maar goed ik laat ze alles 3 dagen proeven ook al spuugt ze alles direct weer uit het gaat om het proeven en het leren eten met een lepeltje.

Hier wachten we ook met fruit tot ze groentjes wat gewend is..

19. Joni80

Joni80 Actief lid

29 aug 2008
    160
    0
    0
    Deventer
    Sorry voor de hele late reactie. Maar ik heb gewacht met opvolgmelk op advies van KA. Eigenlijk geen idee waarom daar mee te wachten. Ik geloof dat ze zei dat er in zuigelingenmelk iets meer voedingsstoffen zitten, maar ik weet het niet meer zeker.

Deel Deze Pagina