Gebrek aan eetlust na bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Eva2011, 13 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Herkenbaar ?

    Mijn jongste is vier dagen geleden dmv een KS gehaald. Ik ben gister thuis gekomen en sindsdien geen eetlust. In het ziekenhuis ging het met moeite, maar als ik eenmaal wat voor mijn neus had staan ging het ook wel op. Daar stug 3 boterhammen besteld voor ontbijt en lunch omdat ik wist dat ik moet aansterken, maar avondeten was wel halve portie.

    Thuis eet ik met moeite twee boterhammen op een dag en bijv. 1 mandarijn, en ik zie zo op tegen het avondeten straks (laat ivm sport oudste). Zelfs chocola doet me vandaag niks.

    Ik ben bekend met een postnatale depressie, morgen komt GGZ vpk op bezoek voor start thuisbegeleiding, dus ga het zeker aangeven.

    Tips om het eten aantrekkelijker te maken?

    Mijn hb na de ingreep is 5.1 en ben doodmoe, lijkbleek, en probeer dus qua floradix, appelstroop en gedroogde abrikozen sneller mijn hb weer op te krikken. Weiger staaltabletten ivm verstopping...
     
  2. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Wat hier hielp was het samen eten. Wanneer ik alleen was at ik ook niets. Mijn zwangerschap kilo's vlogen er af en op den duur woog ik veel minder dan voor de zwangerschap.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  3. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Zooo herkenbaar! Komt inderdaad door je lage hb en vermoeidheid enz. Goed dat je het gaat aangeven en je opgevolgd wordt door GGZ!

    Ik had op mijn nachtkastje druivensuiker staan en energierepen, koekjes,... Telkens als het tijd was om te voeden, nam ik ook een paar hapjes.

    En goed aansterk-eten vond ik maccaroni met kaassaus. En tosti met mayo. Dat at ik ook met kleine beetjes.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  4. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Ik heb nu een kilozak gemengde noten waar ik af en toe een handje uit pak, en een zak gedroogde abrikozen. Beiden ivm ijzer. Maar om dat dan ook echt op te eten kost me zoveel moeite.
    Samen eten is inderdaad beter. Ik ontbijt in bed (moet van de kz) en lunch ook als ik daar ben om te rusten rond dat tijdstip. Dat is ook niet gezellig.
    Avondeten stond me enorm tegen, vermoeidheid en drukte van de andere kinderen, had echt geen trek. Morgen meer rusten!

    Ben net weer flink over mijn grenzen gegaan. Zou even douchen en heb ondertussen twee wassen gevouwen en gedraaid. Keuken ook al opgeruimd dus krijg echt op m'n donder morgen. Is het niet van de kz, dan wel van mijn eigen lichaam. Bah...

    Goed... Leermomentje.
     
  5. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Ik heb het na mijn beide bevallingen gehad, bij de eerste nog niet zo’n probleem maar mijn tweede zwangerschap was een aanslag en daarna ook nog een weekje ziekenhuis door kraamvrouwenkoorts. De kraamhulp raadde mij nutridrink aan van Nutricia:

    https://www.nutriciamedischevoeding.nl/Catalogue/Nutridrink/Nutridrink

    Tis prijzig maar je krijgt makkelijk wat extra voedingstoffen binnen. Heb geloof ik een week lang elke dag zo’n flesje gedronken.
     
  6. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Volgens mij als ik de verhalen uit mijn omgeving daarover hoor, dwing ik mezelf liever om meer te eten :roflmao:
    Vandaag weer 1 boterham als ontbijt, 1 als lunch...
    Avondeten verruild voor een paar koekjes :$ dat warme eten staat me tegen. Kom er voor naar beneden om samen te eten maar doe het alsnog niet. Net maar een mandarijn gepakt, ben ik toch nog iets gezond bezig. Tussendoor handje noten en handje abrikozen.

    Ben het dus vergeten te noemen aan de vpk vandaag. Stom.
    Vraag me af of het door het lage HB komt of toch een teken is van een aankomende depressie want ook dan is mijn eetlust weg. Zit nogal angst achter momenteel ...
     
  7. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik moest mijzelf ook echt dwingen om te eten. In de kraamweek was dat nog makkelijk omdat de verpleegkundige gewoon eten voor mij neerzette. Nu wilde ik toch ook afvallen dus dat was voor mij niet zo heel erg.

    Eet waar je eventueel wel zin in hebt en probeer toch echt 6x per dag een beetje te eten. (3hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes). Yoghurt/vla/huisgemaakte smoothie kan ook erg lekker zijn.
    Verder gefeliciteerd met je kindje en succes met de ggz en het opkrikken van het HB.
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  8. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Bedoel je qua smaak? Ik vond dat wel meevallen... kreeg ze vrij makkelijk weg. Maar goed, het was maar een tip!
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  9. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Zal er eens naar kijken. Hoor altijd dat het van die vieze drankjes zijn...
     
  10. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief


    Op zich is het makkelijk afvallen zo inderdaad. Er zit nog 13 kilo aan van de 21... Maar op de langere termijn lijkt het me niet handig en ivm HB waarden ook verstandig om goed te blijven eten uiteraard.
    Vaker tussendoor gaan snaaien dus ;)
     
  11. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    Ik had het ook na m’n keizersnede. Heeft een zo’n 3 weken geduurd. Daarna was het over. Wat bij mij hielp was inderdaad samen eten. Tafel dekken. Allemaal beleg en brood erop en dan kleine beetjes eten. Avondeten vond ik ook een ramp. Maar wat bij mij een stok achter de deur was, was het feit dat ik ook enorm maagpijn had en dat was zo vervelend. Rennies geprobeerd en zo’n drankje; niets hielp. Tot de verloskundige op bezoek kwam en zei: ‘jij moet eten, want al eet je kleine beetjes, die pijn verdwijnt dan.’ Precies zo was het. Sterkte!
     
    Eva2011 vindt dit leuk.
  12. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Ben de dag maar begonnen met Brinta. Moet van de kz in bed blijven maar was om 6:00 al klaarwakker. Om 7:30 trok ik het niet meer, iedereen er uit getrapt, vriend aan het werk, oudste naar school, en met dochter aan de Brinta.
    Oh kz komt er aan ;)
     
  13. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    In plaats van nutridrink kun je ook kijken voor arla protino: https://www.protinobestellen.nl/hoe-kan-ik-bestellen/
    Evenveel kcal en lekkerder volgens de meeste.

    Verder herken ik het wel, bij mij trok het na een dag of 6-7 weg. Ik heb vooral mezelf gedwongen ommveelmte drinken en kcalrijke dranken te kiezen. Na iedere voeding moest ik 1-2glazen drinken.
    W.b. Warme maaltijd kun je ook prima vervangen voor een broodmaaltijd, bijvoorbeeld met een ei oid als je dat meer aanstaat voor nu.
    Probeer je brood dubbeldik te beleggen, en vaak tussendoor kcalrijke producten te pakken (avocado, noten, dat soort dingen).
     
  14. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Heel herkenbaar! Na mijn bevallingen had ik ook een laag HB (4,1/4,2). Eten had ik echt totaaal geen zin in. Ik at niet omdat ik trek had, maar omdat mijn verstand zei dat het nodig was.

    Wat bij mij hielp:
    - bedenken waar ik wel zin in zou kunnen krijgen (en familie op pad sturen daarvoor ;))
    - boterhammen in achten verdelen, elk kwartier een kwart.
    - gezellig samen in de slaapkamer eten zolang ik nog op bed lag.
    - noten eten
    maar vooral: gewoon doen omdat het moest.
     
  15. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Een kilo noten en twee zakken abrikozen verder... Eetlust is er nog steeds niet maar gister voor t eerst weer een hap avondeten naar binnen gekregen.
    Moet mezelf echt dwingen.
     

Deel Deze Pagina