Gebroken diensten en laat-vroeg

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nispie, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nispie

Nispie Actief lid

24 mei 2012
    337
    0
    16
    Ik heb net een nieuwe baan in de thuiszorg, en werk veel gebroken diensten. Opzich niet erg, dat hoort er een beetje bij en zo kan ik tussendoor even rusten (ben erg moe en spuug erg veel).
    Ik schrik er echter van hoeveel diensten ik laat-vroeg heb. Ik moet dan tot 23u werken en de volgende ochtend om 7.15 weer beginnen.
    Hoe zit dat als je zwanger bent? Want dat vind ik behoorlijk zwaar..

2. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    Goed je cao nakijken, in de gehandicaptenzorg mag dit in ieder geval niet, ongeacht of je zwanger bent of niet. Dit heeft te maken met rusttijden. Ik wil niet zeggen dat het nooit gebeurd, maar dat zijn echt uitzonderingen

3. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Het mag volgens mij wel er moet zo even uit mijn hoofd 8 uur tussen zitten (durf dit niet met zekerheid te zeggen)
    Maar fijn is anders ik werk zelf ook in de thuiszorg en maak het rooster van ons team en ik plan zo zelf niet.
    Eer je thuis bent en eindelijk slaapt moet je er al weer bijna uit niet fijn.

Gebroken diensten mag volgens mij gewoon ik werk ze ook en nog 1 collega de rest vind ze niet fijn.

Je mag volgens mij vanaf een bepaald aantal weken wel aangeven dat je geen late diensten enz meer wilt werken.
    Anders even in je cao kijken

4. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Helaas mag laat-vroeg. De verplichte 8uur rusttijd zit er tussen. Voor zover ik weet mag je in de zwangerschap ook late diensten of gebroken diensten draaien. Wel kan je het zelf aangeven dat dit niet goed is voor je lichaam, dat je merkt dat gebroken diensten zwaar zijn. Een beetje goede werkgever zoekt samen naar een oplossing.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

5. Lauren02

Lauren02 Actief lid

21 feb 2014
    169
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wij werken met meerdere ochtendroutes. Als je de avond er voor laat gewerkt hebt, kun je bij ons aangeven in de agenda dat je later wilt starten. Meestal is dat dan 7.45 uur. Scheelt toch! Ik doe ook weleens 'savonds de laatste client over naar een collega zodat ik een half uurtje eerder klaar ben. Merk dat ik m'n slaap ook wel nodig heb tijdens m'n zwangerschap! Gefeliciteerd trouwens.

6. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.300
    394
    83
    ik zou even in de arbeidstijdenwet kijken.
    Ik werk ook in de zorg en bij ons mag laat-vroeg maar het mag maximaal 2x in de periode !!! Maar je moet 8 uur kunnen rusten, en als je tot 23:00 werkt en om 7 : 15 weer moet beginnen kan dit dus niet, want er zit nog reistijd bij waardoor je waarschijnlijk niet op 8 uur rusten uit komt.
    Even in de cao kijken en arbeidstijdenwet.
    Desnoods google en dan laat-vroege dienst zwangerschap intypen ;)

7. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Reistijd wordt helaas niet mee gerekend.. er zit (meer) dan 8 uur tussen beide diensten, dus het mag.. of het leuk is is een 2e ;).. er staat wel iets in de CAO vvt over zwangerschap, maar durf je zo niet te zeggen hoe en wat precies ;) succes met uitzoeken! En gefeliciteerd met je zwangerschap :)

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Voor rusttijden tijdens de zwangerschap moet je in de arbeidstijden wet zijn. In de CAO staat daar in principe niks over, of het moet zijn dat ze ten gunste van de werknemer afwijken van de arbeidstijden wet.

In de arbeidstijden wet staat dat je tijdens je zwangerschap recht hebt op een regelmatig en bestendig rust en arbeidspatroon. Laat/vroeg is dat dus niet. Je mag dus vragen van je werkgever of hij je 1 van de 2 diensten in wil plannen. Altijd late mag dus ook, net wat voor jou het prettigste is. In de arbeidstijden wet staat dit in artikel 4.3.

Deel Deze Pagina