Ik zit een beetje met een probleem mbt het afbouwen, ik wil graag de ochtend en avondvoeding bv blijven geven en omdat ik 1 oktober bij een nieuwe baan start en het niet zie zitten om te vragen of ik daar gelijk mag beginnen met kolven de andere voedingen fv gaan geven. Er wordt altijd aangeraden 1 voeding per week af te bouwen en er een voeding tussen te laten. Het probleem is alleen dat Kian nu op 5 voedingen op een dag zit en dan zou het perfect gaan, maar dat tussen de laatste 2 voedingen vaak maar 2 of 2,5 uur zit, als ik dan die een na laatste voeding afbouw en vervang door de fles heb je natuurlijk een grote kans dat hij de laatste voeding niet meer wil omdat hij dan vol zit.... en als hij dan in 1x over gaat naar maar 4 voedingen op een dag dan kan ik moeilijk afbouwen met 1 voeding er tussen aangezien ik de ochtend en avondvoeding zelf nog wil blijven doen... lastig!! Schema: Is dus per week en ik ben bang dat de rode voeding af gaat vallen? 08:00 bv bv bv bv 12:00 bv bv fv fv 16:00 bv bv bv fv 20:00 bv fv fv fv 22:00 bv bv bv bv Nu kreeg ik in een ander topic al dit schema aangereikt van iemand die geen bv geeft, en het lijkt mij wel een goeie oplossing, maar ik ben benieuwd of het in de praktijk ook zo kan werken: 08:00 bv bv bv bv 12:00 bv bv fv fv 16:00 bv bv bv fv 20:00 bv fv fv bv 22:00 bv bv Denken jullie dat het werkt als ik de ene week wel de voedingen om de beurt doe en de volgende week dan de laatste 2 voedingen omdraai? Graag adviezen en tips!!
Ik weet niet of het mogelijk is het allemaal zo schematisch aan te pakken, je weet niet hoe hij zal reageren op de kv, misschien wordt zijn schema sowieso wel heel anders met de kv? Misschien kun je die ene voeding wel een klein flesje kv geven, zodat hij niet te vol zit en daarna nog bv wil? Iets anders, als je nu al gaat afbouwen, loop je volgens mij wel kans dat die laatste voedingen er snel ook af zullen zijn omdat er gewoon geen melk meer voor is omdat je lichaam ermee stopt. Ik snap je schroom natuurlijk wel, maar dit kun je beter nu overdenken dan achteraf, als je nog graag lang de bv zou willen volhouden.
Ik weet ook niet helemaal of het inderdaad zo gaat werken, maar alle andere afbouwschema's die op internet te vinden zijn zijn wel ongeveer gelijk aan mijn eerste schema, vandaar dat ik het zo ook maar over genomen heb om enigszins duidelijkheid te krijgen. Ik weet dat het mogelijk is dat mijn productie helemaal keldert, maar ik blijf hem de borst 's avonds en 's ochtends gewoon aanbieden, mocht het dan inderdaad niet meer gaan dan merk ik het vanzelf en dan is het helaas niet anders. Het is echt geen optie om bij mijn nieuwe baan direct aan de slag te gaan met kolven.
De meeste afbouwschema's op het internet zijn afkomstig van kunstvoedingsfabrikanten. En het zijn slechte schema's die het risico voor jou op complicaties flink vergroten. Ze zijn veel te snel en rigoreus. Niet goed voor jou, niet goed voor je kind. Vertrouw ze niet, ze zijn riskant! Wat jij hier nu opschrijft ziet er ingewikkeld en niet verstandig uit. Als ik naar de tijden kijk waarop je kind drinkt zou ik zeggen: bouw eerst die voeding van 16 uur af. En doe dat heel rustig aan, het beste is echt om per af te bouwen voeding een dag of 10 uit te trekken. Als je dan na 10 dagen je kind eens per dag flest, ga dan eerst eens kijken op welke tijden je kind zich meldt. Wil je dan naar twee kunstvoedingen op een dag, en zijn de tijden waarop je kind nog ongeveer gelijk, geef dan om 12 en 20 uur een fles, en om 16 uur weer gewoon een borst. Dan zijn de tijden waarop je borsten leeggemaakt worden netjes verdeeld over de dag. Doe dit ook minstens 10 dagen liever 14 dagen zo. Als dan alles naar wens gaat, dan voed je daarna alleen nog zelf in de ochtend en avond en fles je je kind overdag. Maar vooral de flessen niet te groot! Een kind dat borst gewend is kan heel makkelijk overvoerd raken als je opeens grote plenzen kunstvoeding gaat geven. Ik zou in het begin een fles van 120/4 aanbieden en daarna eventueel dorst lessen aan de borst (dan bouw je voor je borsten veel rustiger af, ze worden wel geleegd, maar niet meer volledig). Merk je dat dat echt niet genoeg is, omdat je kind zich veel sneller meldt, maak dan een fles van 150/5. Mopperen na een fles hoeft geen honger te zijn, maar kan evengoed een effect zijn van het doordrinkeffect dat kinderen die borst gewend zijn kunnen hebben als ze opeens een fles moeten drinken: fles geeft anders dan borst geen natuurlijk stopsignaal als melk bijna op is, maar is opeens op...dat is erg lastig wennen. Voel je tussendoor spanning, leg dan aan of kolf af.