Hi all!, Houston we have a problem. Waar ik nu al maanden heel veel moeite mee heb. Onze dreumes van 18 maanden eet nog steeds niet met de pot mee. We proberen het regelmatig, maar hij moet het gewoon echt niet. Hij eet alleen wat hij kent. Dus hij zit nog regelmatig aan de Olvarit potjes, en daar balen we echt van. We krijgen het gewoon echt niet bij hem naar binnen. We hebben 1 keer stug volgehouden maar toen heeft hij anderhalve week niks gegeten. Mijn schoonmoeder zegt altijd dat mijn man ook nooit at vroeger, hij wou niks. En mensen vroegen vaak aan haar of hij wel te eten kreeg. Maar onze Dreumes eet dus alleen wat hij kent. Overdag fruit, rozijntjes, koekje, 's avonds yoghurt, dat gaat er allemaal goed in. Maar het avondeten is echt ruk. Zelfs de 12 maand potjes gaan niet leeg. Hoe kunnen wij het avondeten, wat wij ook gewoon eten, bij hem naar binnen krijgen? Laatst ook overheerlijke poffertjes gemaakt, ik dacht, nou dat gaat er vast wel bij hem in. Maar néé hoor, ook dat niet. Ik vind het zo lastig.
Tot hoe lang heeft hij potjes gehad en vanaf wanneer ben je gaan proberen met de pot mee te laten eten?
Overdag eet hij dus wel goed? Boterhammen ed? Emma heeft ook best lang maar een paar hapjes warme hap gegeten. Maar at boterhammen ed erg goed. Misschien toch blijven volhouden. Overdag voldoende aanbieden. Misschien naast fruit stukjes ook groente stukjes overdag geven en geduld hebben tot hij lekker met de pot gaat mee eten. Tekort zal hij niet snel krijgen als hij overdag gewoon eet.
Ik denk dat het een kwestie van wennen is. De smaak van potjes is behoorlijk flauw en onbeduidend. De smaken van "echt" eten zijn veel sterker en ongetwijfeld zal hij daar aan moeten wennen. Eet hij ook niet als je gewoon echt een prak maakt van zijn eten, dus gewoon aardappels en vlees door elkaar prakken?
Vanaf 12, 13 maanden zijn we echt begonnen om hem met de pot mee te laten eten. Daarvoor ook wel eens een paar hapjes. Maar hij was in die tijd erg dwars met stukjes in het eten. Daar is hij nou gelukkig vanaf.
De boterham gaat de ene dag beter dan de andere. Hij is ook in brood niet echt een grote eter geweest. Als ik er per dag 1 in krijg is dat veel zeg maar
Nee, ook het prakken van aardappelen en vlees/groente helpt niet. Meerdere malen geprobeerd, ook dagen achter elkaar. Maar hij weigert.
Beste Nosam, Dubbele topics zijn op zwangerschapspagina niet toegestaan. Om al je antwoorden te behouden, heb ik de topics samengevoegd tot 1 onderwerp. Groet, Babii
thanks Babii! @ topic. Maar het gekke is dat hij macaroni dan weer wel mee eet. Zou het dan een smaak kwestie zijn ofzo? Of komt dat meer door de structuur..
Het eten wat jullie eten gewoon in een potje doen? Duidelijk aan hem laten zien na een paar hapjes dat je het op een bordje doet zodat ie ziet dat ie gewoon hetzelfde eet als uit een potje. Af en toe een beetje voor de gek houde mag best toch? Zo at mijn neefje standaard niet als hij het woord spinazie hoorde, dus zeiden ze gewoon dat het andijvie was want dan at hij gewoon zijn bordje leeg
Zit hij goed in zijn groei? Als hij niet te licht danwel te klein is zou ik hem gewoon de tijd geven alles te ontdekken. Warme hap voor zijn neus zetten. Af en toe lepel helpen. Als de etenstijd voorbij is toetje geven. Ik zou geen vervangend eten aanbieden. Gewoon ontbijt lunch en diner en zijn tussendoortjes. Hij zal vanzelf meer en meer gaan eten verwacht ik zo. En nogmaals echt een tekort zal hij niet snel krijgen.
Haha, daar zit wat in. Is wel zo, als hij z'n potje ook al niet wil eten en ik zeg.. Hmmmm, appelmoes! dan opent hij z'n mond gelijk. Ook al spuugt hij het als hij het in zijn mond heeft wel weer uit hoor.
Hij zit prima in groei. Wel altijd iets onder het gemiddelde gezeten, maar dat met lengte én gewicht. Wij zijn zelf ook niet de grootsten. Ik denk dat ik me er maar niet zo druk om moet maken. Hij is levendig, vrolijk, alert, gezellig etc. En eet verder wel oké. Op z'n boterham (soms) en dus avondeten na. Hij eet alleen wat hij kent. Zoals komkommer, heeft hij toen hij klein was wel eens gekregen van ons. Dat eet hij nu ook. Maar tomaat of paprika heeft hij toen hij wat kleiner was nooit gehad en eet hij nu ook niet.
1. hij heeft gewoon te lang die flauwe smaken van potjes gehad, de smaak is niet te vergelijken met echt eten. 12-13 mnd is best laat om te starten met echte bijvoeding eerlijk gezegd. 2. Waarom moet hij een pot leegeten? Probeer de hoeveelheden los te laten. Eten is meer dan gemixte voer naar binnen lepelen bij een kind. Eten is smaak, structuur, verschillende ingrediënten die allemaal hun eigen smaak en vorm hebben, plezier hebben in ruiken/proeven/aanraken. Jouw zoon moet dat dus nog allemaal ontdekken. En daarbij hoort in het begin weinig eten qua hoeveelheid. Daarnaast zit je ook nog in de moeilijk-eten fase, dus eigenlijk niet zo handig als hij nog moet leren eten. Ik zou je adviseren om te stoppen met potjes. Wat voor potjes eet hij dan als ie die 12mnd niet wil? Leg gewoon een bord avondeten voor hem neer en laat hem ontdekken. Als hij 5 happen eet is dat prima. Vers eten vult veel meer dan potjes, daar zit een hoop water en bindmiddel in. Laat hem knoeien, voelen, proeven enz. Alle kinderen gaan door deze leerfase heen, hij is alleen een beetje laat gestart. En niet opgeven na 'probeerfase', er valt weinig meer te proberen nu. Hij is al 1,5 jaar. Een peuter krijg je veel moeilijk van zijn gewenning af dadelijk.
Adi, misschien alles even wat beter lezen voordat er wordt geoordeeld? punt 1. wij zijn niet met 12 maanden begonnen met bijvoeding maar toen zijn we begonnen met hem met de pot mee te laten eten (staat er ook bij). bijvoeding krijgt hij al vanaf 6 maanden. punt 2. de pot leegeten? nou dat hoeft niet hoor, het gaat me er om dat hij met de pot mee eet. gewoon wat wij ook eten. het zal me een worst wezen hoeveel hij eet, ik dring hem niks op. maar ik wil gewoon dat hij leert met de pot mee te eten in plaats van potjes, en daar wil ik wat handige tips voor. En dan nog de opmerking over de 12 maanden potjes. die eet hij dus wél. Hij krijgt al heel lang de 12 maanden potjes. Die eet hij gewoon niet helemaal leeg staat er. Ik heb niet gezegd dat hij de 12 maanden potjes niet eet.
Je Schrijft zelf dat de 12md potjes zelfs niet leeg gaan..... En dat het "ruk" is het avond eten. Advies om hoeveel heden los te laten vind ik juist wel een goede
En verder schrijf je zelf in post nummer 7 dat je "pas" met 12/13 maanden bent begonnen met Met de pot mee laten eten. Ik denk dat adi dat op doelt met bijvoeden. Ik vind dat ze je goede tips geeft.
Ik reageer puur op je opmerking dat hij 'er pot van 12mnd niet leegeet'. Daar gaat het dus wel om de hoeveelheid. Dus mijn vraag: waarom moet die pot dan leeg? En mijn hele advies ging om het feit dat avondeten veel meer is dan die gemixte potjes. Ik snap dat het je zekerheid geeft als het kind die naar binnen slikt (want kauwen hoeft niet), want je schrijft zelf dat je tegen hem zegt dat het appelmoes is zodat ie zijn mond opendoet. Ik zou gewoon stoppen met alle slikvoedsel (en ja, dat is toch anders dan echte bijvoeding. Een boterham is toch ook anders dan een bordje pap lepelen?), dus ook dingen als appelmoes ed. Gewoon eten voor hem neerzetten en niet druk maken hoeveel er naar binnen gaat. Je schrijft wel dat dat niet belangrijk is, maar uit meerdere reactie blijkt dat je vooral wilt dat ie goed eet. En dat is heel natuurlijk, dat wil elke moeder, maar jouw zoon moet avondeten nog leren eten. En dat kost tijd..