rapley bij prematuur

Discussie in 'Prematuur' gestart door jolein8, 15 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Ik ben op zoek naar ervaringen met rapley bij een prematuur?

Wanneer zijn jullie daarmee begonnen? Hoeveel maanden was je baby toen ongecorrigeerd en gecorrigeerd?
    Wat beheerste jouw kindje toen al wat betreft hoofd rechtop houden, zitten in kinderstoel of wipstoel, zelf voorwerpen van een tafel pakken of voorwerpen aanpakken, kauwbewegingen maken?
    Met welk fruit/ groente ben je begonnen?

Ik las dat prematuren vaak problemen hebben met slikken wat betreft rapley. Wat is jullie ervaring hiermee?
    Mijn zoontje heeft reflux en verslikt zich regelmatig als de melk terug komt. Ik vraag me af of hij bij rapley zich ook sneller zal verslikken?

Mijn zoontje is 8.5 wkn te vroeg geboren. Hij is nu 5 mnd, ongecorrigeerd, en krijgt borstvoeding. Voordat ik begin met vaste voeding wil ik graag van alles weten over rapley. Vandaar deze uitgebreide vragen ;)

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Hier ging het heel goed. Ik ben begonnen toen ze zelf met hulp konden zitten. En dingen naar hun mond konden brengen. Ze waren toen 5 maanden gecorrigeerd/ 8 maanden. Ben begonnen met een broodkorst en zacht fruit zoals peer en banaan. Het heeft wel even geduurd voor het echt goed op gang kwam. Maar de k dat we hierdoor wel wat problemen voorkomen hebben. We waren in maart begonnen en rond hun eerste verjaardag ging brood zacht fruit en gekookte groenten prima. Nu eten ze bij alles. Ik ben blij met ons besluit

3. Loontje1

Loontje1 Bekend lid

5 mei 2014
    894
    2
    18
    oncologie verpleegkundige
    Wij hebben ook de rapley methode gebruikt en ik ga het bij de volgende weer doen!

Hidde was 5,5 maand gecorrigeerd/8 maanden, keek heel erg uit naar het moment om te starten, maar te vroeg starten werkt niet. Hidde kon rechtop zitten met handdoeken etc om hem te stutten. We zijn begonnen met groente zoals wortel. Ik was in het begin nog wel geneigd om het toch te lepelen wanneer hij naar mijn idee weinig binnenkreeg en heb dat dan ook weleens gedaan, maar het beste werkt om hem/haar zelf z'n gang te laten gaan.

4. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Hier ook Rapley (3 keer) aansluitend op 6mnd exclusief borstvoeding. Het grote voordeel vond ik dat het kind zelf de regie heeft, je kan met Rapley niet te snel gaan. Er was hier ook nooit haast, want ze kregen (en de jongste krijgt nog steeds) ook nog borst op verzoek. Het duurde vrij lang vooraleer het meer werd dan ontdekken, vooraleer het echt voedingen werden.

Mijn oudste was een echte prematuur, bijna 8w te vroeg, de anderen randprematuren. Bij alledrie begon ik op 6mnd met als bijkomende voorwaarden o.a. 10 minuutjes vlot rechtzitten (vaak ook gewoon op mijn schoot) zonder overdreven inspanning, motorisch klaar voor het grijpen en naar de mond brengen, en interesse tonen in het samen eten. Ironisch genoeg was mijn oudste dochter hier op alle vlakken het eerst 'klaar' voor. We zijn gestart toen ze 6mnd oud was, ofwel bijna 4.5mnd gecorrigeerd. Wel héél langzaam. Het duurde weken voor ze echt iets van een hapje of twee-drie binnen kreeg, verder was het voelen, ruiken, uitsmeren, likken, ontdekken... Mooi om te zien, heel vrijblijvend. Steeds ook borst vooraf zodat er geen honger was, en borst nadien.

Onze oudste dochter had verborgen reflux en veel onrust in haar lijfje, maar daar groeide ze rond die tijd uit. Omdat ze snel goed zat, zich rechttrok en liep. Maar ik wijt het ook aan de deugd die ze had van meer zelfstandig te kunnen zijn (heeft ze nog steeds trouwens) en Rapley was daarom ook echt haar ding. De anderen hadden geen refluxklachten. Ook zij hadden zichtbaar deugd van de ontdekkingstocht die Rapley is. Alledrie ontwikkelden ze zich tot fijne tafelgenoten met een rijke smaak en veel zin om nieuwe dingen te proeven. Ik ben fan van Rapley, absoluut, en zeker ook voor prematuren.

Oh ja, we zijn steeds begonnen met zachte groente (van smaak en textuur) zoals wortel, pompoen, bloemkool. En als fruit zachte peer, banaan en ietsje gegaarde appel. Al snel (pakweg binnen de 2-3mnd) werd dat grotendeels gewoon wat de pot schafte voor de rest van het gezin.

5. wepie

wepie Actief lid

2 nov 2014
    216
    99
    28
    Onze mannetjes zijn 12 weken te vroeg geboren. Ze zijn nu 7 maanden ongecorrigeerd (gecorrigeerd dus 4 maanden). We zijn 2 maanden terug begonnen met de eerste hapjes fruit en groente. De eerste dagen alleen een paar hapjes fruit gegeven en daarna savonds ook gestart met wat groente. Dit vonden ze heerlijk en ze deden ook wel wat zelf hun mond ervoor open. Nu eten ze al veel dingen door elkaar maar wel nog alles gemalen. Heb laatst geprobeerd om het ietsje grover te malen maar hier verslikte ze zich nog in omdat ze het kauwen nog niet echt doorhebben. Dit beginnen ze nu wat door te krijgen. Ook heb ik ze laatst een broodkorstje in hun handje gegeven voor het eerst, dit was nog geen succes omdat ze hierop gaan sabbelen en ze dus heel het stuk dat ze in hun hand hebben naar binnen "zuigen". Hier wacht ik dus ook nog even mee totdat ze meer gaan kauwen op hun eten en dan proberen we het nogeens.
    Wij hebben de mannen altijd in de wipper met aan de zijkanten wat ondersteuning zodat ze niet omvallen (ze zijn natuurlijk nog best jong en klein).
    De tip die ik aan jou mee wil geven is kijk heel goed naar wat jou kindje zelf aangeeft waar hij/zij behoefte aan heeft en volg dan jou eigen gevoel. Wij hebben ook allerlei adviezen gehad maar wij weten het beste welke dingen al wel kunnen en welke dingen nog een stapje te vroeg zijn en ze nog geen behoefte aan hebben. En als je twijfelt, proberen kan altijd en dan zal je snel genoeg zien of hij/zij er al aan toe is of dat het nog een stapje te snel ging. Wij hebben ook ervaren dat ze met sommige dingen heel snel gaan en met sommige dingen weer heel erg achterlopen (zoals ze krijgen nog maar 3 flesjes voeding, maar daarentegen kauwen doen ze nog niet en dat komt vanzelf wanneer hun eraan toe zijn).
    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Deel Deze Pagina