Laatst een topic geopend maar daar kwam weinig reactie op, misschien was mijn vraag te specifiek. Ik weet dat er in Nederland een terughoudend beleid wordt gevoerd t.o.v. keizersneden. Ik vraag mij af of er mensen zijn die zonder medische indicatie een keizersnede hebben gehad. Wat was jouw reden en werd er naar jouw wens geluisterd?
Ik niet en ken ook niemand. Wel een voorbeeld van de terughoudendheid. Vriendin was zwanger van kindje dat continu aan het draaien was en niet indaalde. Kans was dus groot dat bevalling op gang zou komen en dan zou blijken dat op dat moment het kind overdwars lag. Zij gaf toen aan, waarom dan niet op voorhand een keizersnede. Maar de artsen wilden hier echt niet aan. Uiteindelijk is er gekozen voor een inleiding nadat was gecontroleerd dat het kindje op dat moment goed lag.
Mag ik vragen waarom je dit vraagt? Ik heb een spoedkeizersnede gehad en vond het verschrikkelijk. Ik kan mij niet voorstellen waarom iemand bij voorbaat al een keizersnede zou willen. Oprechte interesse van mij hoe jij hier over denkt.
Misschien in een privekliniek als je genoeg betaald. Anders word dat niet gedaan. Waarom zou je een buikoperatoe ondergaan als het kindje natuurlijk geboren kan worden? We wonen niet in amerika waar het "mode" is...
Volgens mij doen ze dat echt niet in Nederland. En keizersnede is niet zomaar iets. Het is een grote buikoperatie met de bijbehorende risico's. Daar kiezen artsen niet voor als het ook anders kan.
De reden heb ik hier staan: http://www.zwangerschapspagina.nl/de-bevalling/605791-keizersnede-kiezen-ivm-verzakking.html
Ik heb bij mijn oudste dochter een keizersnede gehad omdat zij in een stuit lag. Bij mijn tweede mocht ik daarom kiezen voor weer een keizersnede of een natuurlijke bevalling. Ik heb voor een natuurlijke bevalling gekozen en ondanks dat het geen bevalling volgens het boekje was ben ik wel heel blij dat ik toch ook een gewone bevalling ervaren heb. Het gevoel toen mijn dochter op mijn buik werd gelegd, magisch! De keizersnede (gentle sectio) was ook een mooie ervaring maar toch anders.
Gelezen. 😊 Maar dan is jou vraag toch niet helemaal zonder reden? Toch ook een beetje medische kantje. Een collega was bij bevalling 1 licht incontinent geraakt en tweede is keizersnede geworden om erger te voorkomen. Misschien niet precies hetzelfde maar toch. Wanneer heb je een gesprek met je gyn?
Bij mij was het onbespreekbaar ondanks een nog vrij recent en niet verwerkt sek.misbruik verleden. Was ook door de pil heen zwanger geworden (wilde echt geen kindjes grotendeels door dat verleden). Ook toen duidelijk werd dat ik echt abnormaal bang was, was het nog onbespreekbaar. Gelukkig kon de gun dat wel goed onderbouwen en ben ik er achteraf blij om: toen was het echt 'een hel' Maar ik zou het voorleggen bij een gynaecoloog en anders ergens anders ook navragen, maar het is (begrijpelijkerwijs) niet zomaar een keuze die je zelf kunt maken in Nederland over het algemeen.
Ik heb ook een behoorlijke verzakking, dit ook besproken met de gyn dat ik heel graag een keizersnede wou, maar dit ging niet gebeuren. Een bevalling zou volgens hem niets veranderen aan de verzakking. Helaas heb ik nu na 3 bevallingen een ernstige verzakking en ondervind hier dagelijks de ellende van. Wat had ik graag toch die keizersnede gehad, naar mijn mening was ik er dan nu beter aan toe geweest. Nu wacht mij ook nog een zeer zware operatie en omdat ik nog zo jong ben blijft het ook niet bij 1
Ah fijn dat er nu wel reacties zijn! Bedankt allemaal!! @Kroel.. Dat geeft me wat hoop!! Oncontinentie heb ik gelukkig niet maar ik wil dat natuurlijk ook niet krijgen als het erger wordt.. Dat is ook onderdeel van mijn angst. Het klopt dat mijn reden niet ongegrond is maar van wat ik overal kan vinden staat verzakking niet als medische reden.. Wel weer als je een operatie hebt gehad ivm ernstige verzakking.. Dat voelt wel krom. Dus je mag wel een keizersnede als het kwaad al geschied is (zo ernstig dat het geopereerd moet worden) maar je mag geen keizersnede om het kwaad voor te zijn? Althans dat is zoals het voor mij voelt, maar misschien zit ik ernaast (heb nog geen professional erover gesproken, dus misschien is mijn reden wel voldoende). @Abri: wat akelig wat je hebt meegemaakt! Heb je wel meerdere gynaecologen erover gesproken? @Puck1: wat erg zeg! Mag ik vragen hoe de status van de verzakking(en) was na de eerste en vervolgens tweede en derde? Heb je toen meerdere gynaecologen gesproken over een keizersnede? Was het misschien een gyn van de oude stempel? Als deze gyn niet akkoord gaat dan ga ik wel verder zoeken naar andere. Het lijkt me heel naar jouw situatie Puck Geloof me: als die verzakking niet aan de orde was dan ging ik natuurlijk voor een gewone bevalling (ondanks dat ik het bizar pijnlijk vond met weeenstorm). Maar ik herstel liever maaaanden van een keizersnede dan levenslang hinder te ondervinden van een natuurlijke bevalling.
Na geen verzakking had ik na de eerste bevalling een 'lichte' verzakking, na de tweede bevalling werd er gezegd dat het iets erger is geworden, maar dat was minimaal. Na de derde bevalling was het ineens een forse verzakking en dan wordt er ook nog beweerd dat een verzakking nite van een bevalling kan komen. Mijn bekkenbodemtherapeut vertelde mij wel heel wat anders. Bij de eerste bevalling zijn er fouten gemaakt, onze zoon paste gewoon niet en uiteindelijk na dik 1,5 uur persen hebben ze hem eruit geduwd door hard op mijn buik te drukken en een megaknip. Zijn hartslag zakte weg en er was zelfs geen tijd meer om de gyn te waarschuwen, hij moest eruit en meteen! Kortom, te lang gewacht. Bij de tweede en derde bevalling werd er gezegd, de eerste keer is 'normaal' gelukt dus kan het nu ook. En nu zit ik met de ellende, waarom zijn de meesten gynaacologen ook man?
Dat snap ik. Ik had niet gelezen waarom je een keizersnede overweegt toen ik mijn berichtje plaatste. Ik zou het uitvoering bespreken met je gynaecoloog. Een keizersnede is niet zonder risico's en je kunt er ook schade aan je blaas aan overhouden.
Wat afschuwelijk puck!! mijn dochter was heel klein en daar heb ik al een verzakking van. Ze lag wel als sterrenkijker dus misschien ligt het hoofdje dan breder en dus rekt de boel meer..? Op de echo's zeiden ze wel dat ze een klein hoofdje heeft (niets zorgelijks maar kleiner dan gemiddeld en nu nog een fijn koppie). Nu zwanger van een jongen en niks gezegd over een klein hoofd. Als ik bijv met 40 weken zou bevallen dan is hij (lijkt mij) hoe dan ook groter dan mijn dochter. Mijn vk had eerst een gesprek ingepland met een man maar ik had terug gebeld dat ik dit gesprek met een vrouw wil en dat begreep ze gelukkig. Voor mijn gevoel kan een vrouw mijn zorgen beter begrijpen.
Ja ik ga het heel uitgebreid bespreken en eventueel met meerdere gynaecologen en eventueel ziekenhuizen. Ik weet dat een keizersnede ook schade aan de blaas kan geven maar volgens mij was die kans nihil (0.008% ofzo?). Maar dat zijn dingen die ik graag van de gyn hoor, ik wil me goed laten voorlichten
Ik had steeds dezelfde gyn, heb 1 maal een ander gehad en die had hetzelfde standpunt. Overstappen kon niet. Heb het meermalen gevraagd en besproken waarom ik er zo overdacht. Het is niet allen de verzakking die ik heb overgehouden, de eerste bevalling heeft ook mijn hele bekken ontwricht. Heb bijna een jaar gerevalideerd. de eerste weken na de bevalling kon ik niet eens uit bed, mijn kindje verzorgen. Borstvoeding is mede hierdoor gestrand omdat ik niet kon zitten, staan, zlefs liggen was niet te doen. Nu komt dit niet vaak voor, dat snap ik ook, maar goed je zou maar net die ene zijn....
Nu had onze zoon ook een behoorlijk breed hoofd bij zijn slapen, dit heeft ook meegespeeld en waren ze alle drie geen kleintjes. Onze dochter was zelfs 4300 gram, en dan was ik ook nog ingeleid met 38 wkn.
Ik heb echt met je te doen! Ik snap terughoudendheid tov keizersneden maar je vraagt zoiets niet voor de lol! Alsof een natuurlijke bevalling zo geweldig voor je lichaam is.. Ik snap ook niet dat ze zeggen dat de verergering niet komt door de bevallingen! Het is toch algemeen bekend dat dit een aanslag kan zijn op je bekkenbodem? in welk ziekenhuis speelde dit zich af als ik vragen mag?
Ohja Puck. Weet je nog welke graad verzakking je had na de eerste? Neem aan dat je bij de tweede al een keizersnede wilde?