Met hoeveel weken geplande keizersnede?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lillies, 10 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lillies

Lillies Actief lid

19 aug 2009
    139
    0
    0
    NULL
    Enschede
    Ons kindje heeft een hartritme stoornis en ligt in stuit. De gyn wil dus niet draaien en raadt ook een stuitbevalling af. Tenzij beeb nog draait (kans nihil volgens gyn) wordt het dus een keizersnede.

Morgen wordt dit ingepland. Nu begreep ik dat ze in dit ziekenhuis de geplande keizersnede als met 38 weken doen. Nu vond ik dit zelf eigenlijk veel te vroeg maar ging er vanuit dat dit dus normaal is. Na wat browsen tussen de keizersnede berichten hier, krijg ik het idee dat het vrij normaal is in andere ziekenhuizen tot 39 of zelfs 40 weken te wachten.

Wanneer was jullie geplande keizersnede? En had je hier inspraak in of werd het gewoon voor je bepaald?

Ben erg benieuwd! Misschien valt er iets te onderhandelen morgen :D

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat ligt, dacht ik, aan het ziekenhuis, de arts, maar ook aan de reden.

In jou geval kan in me voorstellen dat het niet wenselijk is dat de bevalling op gang komt en je een spoedKS moet doen. Want wat zouden de eerste weeen met de kleine doen. Vandaar dat ik zelf denk dat jij inderdaad met 38 weken gepland zou kunnen worden. Dat is misschien de afweging, wat is het risico van een mogelijke spoedKS, tegenover de extra groei die de kleine krijgt.

3. Lillies

Lillies Actief lid

19 aug 2009
    139
    0
    0
    NULL
    Enschede
    Hoi deepfreeze,

Zo had ik het nog niet bekeken. Dat zal ik morgen even vragen: of de weeen slecht zijn voor het kindje. Mijn redenatie was dat zolang ie nog in mijn buik zit, dat ie "veilig" is en dat hij daar dan maar het beste zolang mogelijk kan zitten... Maar ik kan me voorstellen dat je gelijk hebt.

Dank je!

4. Janet83

Janet83 Actief lid

12 okt 2009
    158
    0
    0
    Ik denk ook idd dat dat de reden is, bij ons in het ziekenhuis (LUMC), doen ze een geplande keizersnede pas vanaf 39 weken ivm longrijping.. Volgens mijn gyn zijn de longetjes met 39 weken echt volgroeid..

Succes met de afspraak en hoop dat jullie eruit komen met de gyn;)!

5. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

nou dan zal het voor mijn geen probleem zijn
    heb met 30 weken longrijping voor de baby gekregen (vroegtijdige weeen) en wordt nu met 38 weken ingeleid

6. Lillies

Lillies Actief lid

19 aug 2009
    139
    0
    0
    NULL
    Enschede
    @Janet83

Dus bij jullie normaal ook vanaf 39 weken? Want dan wil ik ook later, tenzij inderdaad de weeen een probleem zijn. Succes met de keizersnede iig!

We komen er wel uit met de gyn: aardige man. Ik wil alleen goed voorbereid dat gesprek in. Ik kom daar zo vaak weer weg dat ik het gevoel heb dat het hele gesprek, inclusief afspraken, ons gewoon overkomen is... En ik wil juist ook invloed hebben op het proces.

7. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Die longrijping injecties helpen maar tijdelijk. Die heb ik met 29 weken zwangerschap gekregen vanwege veel bloedverlies. Bij 35+3 is mijn zoon met spoed gehaald en toen werkten die injecties helaas niet meer.

Hij had dus nog moeite met ademen omdat die injecties niet meer werkten.

Ik dacht namelijk ook dat dat geen probleem meer zou zijn maar mijn gynaecoloog hielp mij even uit die droom :(

8. Janet83

Janet83 Actief lid

12 okt 2009
    158
    0
    0
    @Lillies, logisch dat je goed voorbereid wil zijn! Ben benieuwd hoe het gesprek is gegaan?

9. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Heb onlangs van mijn gyn begrepen dat ze in 'mijn' ziekenhuis pas heel kort geleden de grens van de geplande keizersnede hebben verzet: vroeger was dat rond de 38 weken maar tegenwoordig in principe pas na 39 weken. Dit inderdaad in verband met de longrijping. Ze schijnen pas redelijk kort geleden tot dit inzicht gekomen te zijn. Bij mij stond de keizersnede ook gepland met 39 weken en 3 dagen, alleen besloot ons kereltje al 1 week eerder om zich te melden! Toen de weeen die dag begonnen, heb ik dan ook diezelfde dag nog een keizersnede gekregen. Maar als de bevalling uit zichzelf begint, kun je er met die termijn vanuit gaan dat de longetjes voldoende gerijpt zijn.

10. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Hier geplande keizersnee ivm stuitligging bij 38 weken en 4 dagen (Lucas Andreas Amsterdam).

Veel succes!

11. Lillies

Lillies Actief lid

19 aug 2009
    139
    0
    0
    NULL
    Enschede
    Dames, bedankt voor jullie reacties!

@ mamasu: dat is info die ik zeker meeneem vanmiddag. Dank je wel.

Het zal wel een afweging worden: iets vroeger en dan zeker geen weeen die nadelig zijn of iets later en dan iets beter gerijpte longetjes.

Ik maak me al zoveel zorgen omdat ze niet kunnen aangeven wat zijn hartje gaat doen na de bevalling... Ik wil gewoon een goede keuze maken.

@ Janet: ik heb vanmiddag pas om 16:00 een afspraak en daarna uit eten dus het verslag komt waarschijnlijk morgen ;)

12. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    In principe ligt het aan de reden voor een keizersnee....Stuitbaby;s halen ze het liefst het dichtst tegen de uitgerekende datum aan en als het eerder begint, dan krijg je de ks gewoon eerder.
    Bij mij was mijn 2e dochtertje te groot voor mijn bekken en al helemaal klaar om geboren te worden en is dus bij 38 weken gehaald.

13. Lillies

Lillies Actief lid

19 aug 2009
    139
    0
    0
    NULL
    Enschede
    Hallo!

Nou, gisteren weer geweest en baby-lief ligt met de voeten in het bekken, kans op draaien nihil. Dus, ik ging er vanuit dat we de KS gingen plannen. Niet dus: deze gyn vindt een stuitbevalling het proberen waard. Met het hartje van ons kind wil hij niet draaien maar een stuitbevalling wel.

En nu weet ik het dus niet meer: de ene gyn adviseert KS en de andere zegt dat we allicht een stuitbevalling kunnen proberen.

Het is me wel duidelijk dat de KS hier gewoon eerder gepland wordt dan in andere ziekenhuizen: net na 38 weken. Ik ben de discussie gisteren maar niet aangegaan:eerst meer beslissen of ik een stuitbevalling wil proberen.

Tja... Dames, heel erg bedankt voor het reageren en meedenken!

14. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Een vaginale bevalling bij een stuitligging draait in meer dan 50% van de gevallen uit in een spoedkeizersnede; bij een eerste kindje vaak zelfs in 80% van de gevallen.
    Ik zou me heeeeel goed laten voorlichten.
    Mijn visie is: een keizersnede is voor een kind gunstig, maar voor de moeder minder gunstig, vooral bij eventuele volgende zwangerschappen. Maar waarom de gezondheid van dit kind op het spel zetten omdat jij misschien nog ooit een tweede kindje wilt?
    Ik ken vrouwen die vaginaal zijn bevallen van een stuitligger en die negen jaar later nog altijd behoorlijke pijn kunnen hebben op bepaalde plaatsen.

Niet dat een keizersnede een pretje is - ik ben op 20 januari bevallen dmv een geplande keizersnede omdat ons zoontje in stuit lag, en ik vond het herstel best tegenvallen, maar nu ik er zeven weken later op terug kijk zou ik zó weer voor een geplande keizersnede kiezen bij een stuitligger.
    Het betekent het minste risico voor het kind en dat gaat bij mij vóór het risico voor mij..
    En als jouw kind al een probleem heeft met het hartje, dan zou ik sowieso voor 100% voor een geplande ks gaan, geen twijfel mogelijk.

Maar dat is míjn mening.
    Heel veel succes met je beslissing!!!! (je mag me altijd pb'en mocht je een vraag hebben)

15. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Ik heb overigens met precies 40 weken de ks gehad. Dit was in overleg met de gyn en omdat wij wilden dat het kindje helemaal voldragen zou zijn. Zou hij zich eerder hebben aangediend, dan zou er gewoon dan, in alle rust zonder spoed, een ks hebben plaatsgevonden.

16. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is met week 38 een ks geweest. De gyn doet dit normaal op week 39, maar heeft het voor mij vervroegd (medische redenen). Hij zei daarbij: je bent natuurlijk geen wandelende couveuse, met 37 weken zijn kindjes a terme, dus kan het ip gehaald worden.
    Gewicht heeft verder niets te maken met de rijping.

Deel Deze Pagina