Hallo, Ik heb een vraag over de hoeveelheid vruchtwater die ik aanmaak. Met 20 weken zijn mijn vliezen gebroken en sindsdien sta ik onder controle bij de gyn in het ziekenhuis. De eerste paar weken waren killing, omdat de kans groot was dat het kindje geboren zou worden en daardoor niet levensvatbaar zou zijn. Inmiddels ben ik 25 weken en 5 dagen zwanger en zou ons kindje een kans maken indien het nu geboren wordt. De grote vraag en de angst die heel erg bij ons leeft is of de longetjes zich voldoende ontwikkelen. Als die zich niet ontwikkelen is de kans namelijk groot dat we het kindje alsnog verliezen. Nu heb ik in de afgelopen weken vooral 's nachts en 's ochtends vroeg gemerkt dat ik veel vocht verloor. Alleen sinds afgelopen vrijdag heb ik dat niet meer gemerkt. Voor mijn idee heb ik niets meer verloren, maar misschien maak ik wel gewoon niets meer aan. Kan dat? Kan ik van het één op het andere moment geen vruchtwater meer aanmaken waardoor ik het ook niet meer verlies? Tot nu toe is op de echo's te zien geweest dat de baby het goed doet. Alles werkt (niertjes, blaasje zit elke keer vol, hartje klopt goed). Hoeveel vruchtwater maak je gemiddeld aan? En krijg de baby ook vruchtwater in zijn blaasje door de navelstreng of moet hij/zij het echt inslikken om het in het blaasje te krijgen? Graag zou ik antwoord krijgen op mijn vragen. Alvast bedankt! Groetjes, Kim
hoi Kim oei, wat spannend allemaal voor jullie zeg. Wel heel mooi dat je al ruim de 25 weken gepasseerd bent, dat geeft veel betere kansen inderdaad. Je placenta maakt vruchtwater aan en dat stopt niet van de 1 op de andere dag, het wordt hooguit iets minder in hoeveelheid. Echter, dat snel ontdekt worden want je staat onder verscherpte controle. Zodra er iets minder gunstig is voor je kindje zal de bevalling worden ingeleid. Maar elke dag in de buik is er 1, en die is winst! Vruchtwater moet gedronken worden en daardoor worden maag en blaas gevuld ja. Ik hoop voor je op een heel voorspoedig verloop verder! Mirjam