Gebroken vliezen vruchtwaterverlies 25 weken

Discussie in 'Prematuur' gestart door soefdeboef, 5 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flavour

Flavour Niet meer actief

Hier echt een rotdag achter de rug weer. Ze slaap al nachten slecht en wil ineens weer elke drie uur drinken, maar niet veel. En gisteren de hele dag huilen. Echt alles geprobeerd, niets hielp, ik was in alle staten aan het einde vd dag. Uiteindelijk maar laten huilen en toen viel ze in slaap. Vannacht kwam ze opnieuw elke drie uur en zojuist kotst ze haar halve fles er weer uit. Drinken begon helemaal prima, maar halverwege begint ze te kronkelen en kermt ze het uit van de pijn. God weet wat er aan de hand is. Ze heeft geen koorts of zo. Morgen moet ze DKTP 2 maar ik vraag me af of dat verstandig is.

Suus

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hallo Juul,
    Inderdaad wat Suus zegt, hier hetzelfde!! Gulzig drinken en snel vermoeid en veel verslikken.
    Al moet ik zeggen dat ze nu wel "groeit" ook met het drinken en meer flow aankan nu. Vandaar dat de Dr. Brown nu ook goed gaat.
    Maar toch dank voor het meedenken. Is altijd fijn ;)!

3. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Och jeetje Suus,

Dat klinkt wel heeeeeeel erg als de (verborgen) reflux van ons meisje.
    www.infantrefluxdisease.com
    Ohw, weet het bijna zeker... wat een toestand.
    Neem zsm contact op met de KA voor evt. medicatie/ advies zou ik zeggen, voordat de slokdarm te pijnlijk wordt.
    En.... Heel veel sterkte. Denk dat je er nu eerder achter bent als wij, als het zo is, en dat scheelt stukken!

GRTZ!

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Zou kunnen dat je gelijk hebt. Morgen maar eens op het CB overleggen.

Suus

5. Flavour

Flavour Niet meer actief

Nou, ik wil niet te vroeg juichen, maar ik heb gisteren Nutriton gekocht en voor de fles een paar keer een papje gegeven en wat denk je? Ze kreunt veel minder, het huilen is voorbij en ze heeft vannacht VIJF uur achter elkaar geslapen!! Als dat geen verborgen reflux is...

Onwijs bedankt voor de tip!

Suus

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    *Betweter alert :D (Kom ik weer aankakken met mijn tips)*

Och jeetje gebruikte je dat nog niet? Er droomde me iets van dat je dat al eerder geprobeerd had. Bijna alle premature kindjes die ik ken (inclusief L.) hebben in ieder geval Nutriton nodig om een vorm van reflux te helpen onderdukken. In sommige gevallen moet er ook Movilon en Zantac bij, maar meestal helpt alleen Nutriton. Verder (let op, komt betweterige opsomming ;)):
    - Bij verschonen niet de beentjes omhoog doen, maar lekker opgerold en klein houden en de kleine van links naar rechts rollen. Ze geven vaak nog lang wat zuur op als je de benen optilt.
    - Na de voeding even een tijdje echt rechtop zetten. Ik hield altijd deze volgorde aan: uit bed-verschonen (door lange tijd tussen voedingen de minste problemen met teruggeven oude voeding)-voeding (zijn ze nog niet zo moe)-rechtop zitten (echt bij je op de arm, wippertje is te plat, ongeveer 10 min)-spelen in de box (als er dan nog puf is)-weer slapen
    -Nutriton blijven geven totdat ze overwegend vaste voedingen eten. L. heeft tot ongeveer een jaar in haar melkvoedingen Nutriton gehad, en toen ben ik voor de laatste melkvoeding overgestapt op een papfles en hoefde het niet meer.

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Nee gebruikten we niet meer toen bleek dat ze pylorushypertrofie had. Refluxklachten waren daarna weg en zijn in de loop der weken dus teruggekomen, maar het ging om verborgen reflux dus door de opmerking van Soef ging ik daaraan denken.

Dank je vr overige tips ook, en doen we allemaal al :).

Suus

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Gaf je Nutriton in papje vooraf (doe ik nu) of in de fles? En welke fles/speen gebruikte je dan?

Suus

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik gaf het altijd in de fles. L. moest met een Haberman drinken maar die is daar juist heel naar voor omdat die een wat kleinere opening heeft. Meestal gebruiken mensen een papspeen op de fles om ingedikte melk te geven, en dan gewoon even prutsen met op welke stand het makkelijkst te drinken is. Ik dikte het trouwens nooit zo veel in als op de verpakking van Nutriton stond, zorgde dat het net genoeg verdikt was zodat het niet terug kwam, want met moedermelk mengt het niet zo heel mooi.

10. Flavour

Flavour Niet meer actief

Nee ik doe een halve schep op een fles van 100. Misschien kan het nog wel minder. Ik heb een standenspeen op een Difrax maar dat vind ik dus eigenlijk een rotfles. Gebruikt nu Breastflow, daar hapt ze veel minder lucht mee. Dus hou het maar even zo.

Bedankt weer!

Suus

11. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Nou Dames,

Hier er helemaal doorheen zittend....:( ...
    Reflux lijkt wel iets verbetert, maar we staan nog steeds op een gemiddelde intake van 400-450 per dag. En dat terwijl ze zo'n 580 zou moeten hebben... Nog steeds vechten met de fles.
    Nutriton is in het zh niets over verteld dat dat zou moeten?! (net een lang weekend opgenomen geweest??) Ook op BV pagina staat dat het juist niet goed is om nutriton te geven?!
    Inmiddels hier nog steeds aan de motilium. En van de losec na een week toch weer terug proberen naar de Zantac...
    Hopen dat dat helpt.... En misschien toch ook maar die nutriton gaan halen....
    Ohhw.... hoop zoooooo dat zij en ik eens van de voedingen kunnen gaan genieten!!!

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Fijn Suus,

dat het helpt!! :)

13. Flavour

Flavour Niet meer actief

Jeetje Soef, voor zover ik weet starten ze altijd eerst met Nutriton en dan pas met de rest. Waarom zou dat niet goed zijn dan? Op Neonatologie zijn de prematuren massaal aan dat spul. Ik zou het zeker even proberen, je haalt het gewoon bij de drogist. Je kunt een half schepje proberen. Kan me voorstellen dat je wanhopig bent. Hopelijk helpt dit?

Suus

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Soms is het gewoon even helemaal genoeg en op, nietwaar? Jij geeft toch ook moedermelk? Ik weet niet waarom op de BV pagina staat dat Nutriton dat niet goed is, maar het hielp L. echt beregoed, die hoefde er daardoor ook nooit medicijnen bij te hebben. Ze had ook verborgen reflux, ik kwam er pas achter toen ze een keertje bijna stikte in voeding die ze terug gaf en die eindelijk hoog genoeg kwam. Heel erg zuur en vervelend, mijn meiske had echt pijn aan haar slokdarm en dronk daarom zo slecht.

Groeit je kindje wel goed? Ik zou gewoon eens proberen met wat Nutriton, en de minimale intake (hoe moeilijk ook) even laten gaan. Ze zit er feitelijk maar een fles van af, en als je kindje aan de borst is controleert ook niemand hoeveel de intake precies is. Als ze een beetje groeit, en de reflux wat onder controle komt, komt de rest vanzelf mee. Makkelijk zeggen, ik weet het, maar de boog kan niet altijd gespannen staan.

En dit gaat tegen alle BV adviezen en CB adviezen in, maar wij begonnen met 4 mnd ngecorrigeerd met wat vaste voeding bij L. Om te oefenen, maar ook omdat niets zo goed helpt tegen reflux dan vastere voeding. Met 6 maanden ongecorrigeerd at ze dikke pap uit het bord 's ochtends, daarna fruithap (niet zuur, dus peren etc, geen sinaasappels en kiwi en zo), 's middags een broodje, en 's avonds een potje. Tussendoor een papfles of een dikke melkfles, en voor het slapengaan nog eentje. Mijn mini eet nu als een bootwerker. En ik weet het, jullie meisjes zijn nog heel klein, maar 4 maanden is het zo! (Hopelijk een beetje licht aan de horizon)

15. Flavour

Flavour Niet meer actief

Soef d'r meisje is al 4 maanden volgens mij en die van mij ook bijna.
    Kan het voor de darmen geen kwaad om niet te corrigeren?

De KA was een beetje vaag over bijvoeden, die zei dat ze wel corrigeren voor voeding maar niet volledig. Dus eerste vaste voeding zou dan op 5 mndn komen? Maar ik heb de pap al in huis hoor, en zie er halsreikend naar uit. Nog twee weken :).

Suus

16. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Poeh, wat een opluchting als ze t flesje met 75 ml in tweeen wegslobbert (d/t?) :D... Ook meteen weer :)

Inderdaad onze kleine is nu 4 maanden (gisteren!), maar voor mijn gevoel nog lang niet toe aan vaste voeding...
    Ze is ook nog maar heel klein... Nog geen 4 kilo. Ze groeit wel, maar op haar eigen heel bescheiden lijntje (was ook dysmatuur).
    Eerst maar even van deze episode aansterken, kijken of HB goed blijft zonder ijzer en kijken en hopen dat ze weer een blij(er), vrolijk(er) baby wordt met een beetje reserves.
    Ook voor de ijzer/ HB zou ze meer intake moeten hebben om dat voldoende binnen te krijgen!

Ze gaat over 2 weken al naar het KDV... Dan hoop ik wel dat het allemaal "goed" gaat... Dat ze voldoende idd groeit, drinkt en geen "moeilijke" voedingen meer heeft. Daar hebben ze ook voor deze moeilijke voedingen geen tijd/ geduld vrees ik...

Minimale intake is door het ziekenhuis op 400 gesteld... maar wij vinden dat heel erg laag en ze drinkt ook al weken veeeeels te weinig. Ze mist 2 flessen inmiddels (was 1 fles) per dag. Dus erg veel houdt ze niet over... Ze leeft echt op standje "overleven" al een paar weken. plast wel, maar geen mooie natte luiers meer... kleine plasjes maar.

Denk ook dat ik er een beetje doorheen zat omdat ik het gevoel heb dat het ook nog aan mijn voedingspatroon kan liggen... Maar ik heb het er niet voor over om dat aan te moeten passen...:).
    Ik stel voor mijn gevoel al alles in het werk om haar die BV te geven met FT kolven etc. dat ik het er niet bij kan hebben dat ik ook nog op dieet zou moeten.
    tenzij ik zeker zou weten dat het daaraan ligt. Maar dan eerst 4 weken niets meer eten en dan weer dingen toe gaan voegen. (eliminatie/ provocatie dieet) dat vraagt echt teveel van me.

Maar goed. Het lijkt beter met de zantac ipv losec :p
    Dus eerst een paar dagen dit (eventueel gecombineerd met nutriton)!

Wel raar dat er bij ons niets is gezegd over nutriton!
    Nou moet ik zeggen dat wij in een perifeer ziekenhuis bij de KA lopen, omdat S met 32+5 geboren is... Maar hier hebben ze misschien toch minder ervaring hiermee?! En andere heel premature problemen? Ze is dan wel met die 32.5 geboren, maar qua ontwikkeling is ze misschien wel jonger op bepaalde gebieden door die gebroken vliezen.
    En dan wel in het Academisch voor de kindercardioloog...
    Misschien toch maar eens overwegen of we niet met alles naar het academisch kunnen,....

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik heb even L. haar groeiboekje van het CB erbij gehaald voor de vergelijking. Ze is met 33+2 geboren en woog 1600 gram. Met 4 mnd was ze 5400 gram, toen ben ik dus heel licht gaan bijvoeden, echt een paar hapjes per dag. Ze gaf ook nog niet aan dat ze er heel veel zin in had, maar ik wou graag vroeg beginnen omdat kidnjes met schisis vaak moeilijk leren slikken, dus was nog een extra reden.

KA's en CB's hebben geen eenduidige lijn over wel of niet corrigeren. Mijn KA vond het prima om L. gewoon met 4 mnd bij te voeden, het ligt een beetje aan het kind zelf dus gewoon lekker zelf kijken of je denkt dat ze het aan kan, dat is de beste tip die ik je kan geven. L. was ook dysmatuur maar heeft wel snel bijgezet als ik het vergelijk met je dochtertje soef, ik kan me voorstellen dat je nog even wilt wachten omdat ze toch een kilo lichter is dan L. toen. L. dronk vanaf 5 weken heel goed omdat we de reflux onder controle hadden en toen is ze bijna ontploft qua gewicht (geboren met 1600 gram, met 6 wk 3480 gram :$). Suus, bijvoeden vanaf 4 mnd is misschien voor jouw kleintje ook een beetje vroeg omdat ze toch 3 weken vroeger was dan L. Maar proberen kan geen kwaad, gewoon niet gelijk een hele bak gepureerd fruit naar binnen scheppen :D

Qua voedingspatroon soef zou ik me echt niet te druk maken. Ik weet dat ik een aantal mensen tegen de schenen schop over kool, scherp eten, zuivel, koemelk en weet ik al wat meer. Maar als je gewoon eet wat je tijdens je zwangerschap ook at, en niet al te scherp eten naar binnen werkt, komt het wel goed. Er zijn echt verrekte weinig kindjes allergisch voor stoffen die via de moedermelk binnen komen. Ga jezelf nu niet nog meer druk opleggen (en ik weet dat dat lastig is want heb op een gegeven moment ook hele eetlijsten voor mezelf bijgehouden....allemaal energie die je beter kunt besteden ;))

Mijn moppie deed het prima met Nutriton en met Infacol, want ze had wel erg veel last van krampjes. Kun je voor het HB niet wat breast milk fortifier erin doen? Suus heeft nog wel over :D

PS: goede keuze, die -t ;)

18. Flavour

Flavour Niet meer actief

Soef, ik kan me heel goed voorstellen dat je er gek van wordt hoor. Hier is de voeding ook al maandenlang een strijd en gedoe, en je houdt je hart vast als ze weer op de weegschaal moet.

Maar probeer inderdaad de Nutriton, want: it works wonders. Onze schat heeft sinds vannacht 1 uur al bijna 400 cc op, daar doet ze normaal gesproken driekwart dag over. Geen gedraai en gekreun meer tijdens de voeding, niks 'vermoeid', dat was ze dus helemaal niet, ze had gewoon PIJN!

En ik heb nu toch de Difrax genomen met driestandenspeen, ging perfect.

Ik zie wel even wat ik doe met vaste voeding, als ze nu ineens semi gaat doorslapen omdat ze geen pijn meer heeft, dan heb ik niet zo'n haast. Al hapte ze de Nutritonpap dus wel keurig van het lepeltje!

Net terug van het CB, waar ze geprikt en gewogen is: 3690 gram, 51 cm. Ze is nu 4 weken oud, gecorrigeerd, 14 ongecorrigeerd.

Suus

PS En ja, ik heb massa's BMF over. Het HB van ons kleintje was ook aan de lage kant, 6 of zo. Ik ben toen zelfs Roosvicee Ferro gaan drinken en heb een ijzersupplement genomen, nu is haar HB 6,3 stabiel. Maar ik weet niet of dat door mijn inspanningen komt.

19. Flavour

Flavour Niet meer actief

O en Infacol, daar gaat ze hier van over haar nek, dus daar ben ik mee gestopt. Van Cinababy had ze totaal geen profijt.

Suus

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Goede berichten zeg! Wat fijn dat ze ineens zo goed drinkt, heerlijk om te horen.

Deel Deze Pagina