Langzaam zijn we begonnen aan het maken van een bevalplan. Dit plan is alleen voor als alles gaat zoals gepland, als het nodig is kan hier gewoon van worden afgeweken. Er staan geen medische dingen in omdat als er een knip gezet moet worden of wat dan ook ik dit prima vind zolang het maar zorgt voor een gezonde baby. Het plan is thuis te bevallen en onze punten zijn: *Vader knipt navelstreng door *Moeder pakt baby aan *Rustig kennis maken *Pas na uur aankleden *Aankleden doen vader en moeder samen in bed *Als moeder gaat douchen houd vader baby vast. Mijn eerste 2 kinderen werden direct weggehaald om medische redenen dus ik zou het fijn vinden deze keer anders te doen. Zijn deze punten heel raar? Vergeet ik nog iets?
Wat jijzelf prettig vind moet je gewoon doen Ik heb er nooit over nagedacht en was achteraf ook niet in staat dit te doen. Uiteindelijk kwamen ze zelf met bepaalde dingen. Denk dat de meeste punten standaard zijn. Ga je borst geven of fles? Misschien duidelijk erbij zetten als je fles gaat geven je geen borst wil doen, hoor nog regelmatig dat ze ze zomaar aan willen leggen!
Klinkt allemaal als heel normaal en vergeleken met mijn lijstje zeker niet raar of veeleisend 😉 Je kan dit maar 1 keer doen dus dan is het fijn als iedereen weet wat jij zou willen. Ik heb er nog bij staan: - navelstreng uit laten kloppen - als huid op huid bij mama niet kan, dan bij papa (is m'n vriend het uiteraard mee eens) - badderen de volgende dag gebeurd door papa met assistentie door mij of als dat niet gaat kraamzorg Heb het lijstje nu niet bij de hand maar heb er nog wel meer op staan 😆🙈
@Life dankje wel! gaan proberen voor borstvoeding dus dat moet wel goedkomen. @Bintje, dank je! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Mijn oudsten zijn nooit in bad geweest na de bevalling dat gebeurde pas 4 dagen later. Ga het gelijk noteren.
Wij hebben er ook in staan dat wij zelf aangeven wanneer wie welkom is. Zie mijn man z'n familie er voor aan om onaagekondigd binnen een uur aan m'n bed te staan. Thanks but no thanks Edit: schiet me net te binnen.. Misschien handig om erin te zetten of je eventueel een prik wil voor de placenta mocht die te lang duren? Daar vroegen ze bij ons nmk naar!
Sommige dingen zijn overbodig. Vader knipt eigenlijk altijd de navelstreng door en ook huid-op-huid is iets wat ze standaard doen en dat vader de baby vasthoud als moeder doucht. Die kan je er dus evt ook wel uit laten. Verder geen raar plan
Nou dat had ik dus. Sterker nog, ik stond te douchen met de deur open toen ze allemaal binnenkwamen. Ik werd naakt gefeliciteerd
Ja echt, ze wisten ook niet waar ze moesten kijken . Als er een volgende keer komt, wil ik dat echt anders hebben
Krijgen jullie geen formulier met vragen van de verloskundige? Die kreeg ik met 32 weken mee en kon ik invullen. Zoals de vraag of moeder de baby aanpakt en dergelijke. Nu ben ik niet zo ingesteld en heb hem bijna niet ingevuld. Baby aanpakken hoeft van mij allemaal niet. En huid op huid contact is hier standaard en na een uur aankleden ook. Dat papa het kindje vaat heeft als mama onder de douche kan ook, want kraamverzorgster gaat mee de douche in ivm mogelijkheid niet lekker worden. Wel goed dat je het voor jezelf opschrijft. Maar zorg wel dat je er ook vanaf wilt wijken, omdat het niet altijd goed verloopt.
Ooo wat gênant! Wij hebben afgesproken dat wij bellen als de kleine is aangekleed ( eerst uur huid of huid) en als ik schoon en fris ben. Omdat in het ziekenhuis niet iedereen even rap is met hechten en dergelijke wil ik niet met open benen daar logen haha
Ik vind het hele normale eisen die doorgaans ook wel uitgevoerd zullen worden als dit mogelijk is. Hier onverwachts thuis bevallen en nadat de verloskundige een hechtpoging had gedaan, bleek dat de gynaecoloog het als nog op mocht lossen. Zoontje heeft tijdens het hechten e.d. wel steeds bij mij gelegen, maar toen eenmaal duidelijk was dat we naar het ziekenhuis moesten werd hij snel gecontroleerd, aangekleed en in de maxi cosi gezet. Papa z'n beurt kwam de volgende ochtend. Dat zijn dingen waar je dan op dat moment mee moet dealen. Hier had ik trouwens ook de voorkeur voor borstvoeding en zoontje is nog wel aangelegd binnen een uur (was tijdens het hechten). Daarna pas weer in het ziekenhuis geprobeerd. Als 'opdringerige' familie hebt is de tip hierboven met wanneer wie mag komen, misschien wel handig! Al hebben wij hier ook pas gebeld na alle hectiek. We zouden eerst bellen na hechten en douchen, maar toen ik naar het ziekenhuis moest besloten om eerst daarheen te gaan en dan te bellen als ik van OK kwam. Maar OK duurde erg lang voordat ik daarheen kon, dus voordat ik naar OK ging toch gaan bellen en gezegd wanneer ze konden komen. Maar toen wij gingen bellen was ons zoontje dus al 4 uur oud, maar beviel ons ook wel prima. We zaten op een gegeven moment in de auto naar het ziekenhuis en ik zei tegen m'n man: "Dat is toch ook bijzonder, wij rijden hier met ons zoontje door onze eigen woonplaats en nog niemand weet van z'n geboorte".
Ik ga het geboorteplan nog uitschrijven. Wat er iig in komt is: -geen oxytocine spuit voor loslaten placenta -navelstreng uit laten kloppen -geen stagiaires /overbodige mensen -alle ingrepen worden gemeld/overlegd -wil niet op de rug in bed bevallen -pak baby zelf aan, wil de uitdrijving helemaal zelf doen
Volgens mij is het juist beter om een paar dagen te wachten met het eerste badje. Droogt dat kwetsbare huidje zo van uit. Mijn kv wilde mn oudste de volgende dag ook -samen- in bad doen, maar dat heb ik expres nog een dagje uitgesteld.
Ik heb er nog instaan: -Natuurlijke 3 stage geboorte dus geen oxytocine injectie. Duurd dat langer dan 1 uur, dan injectie en help. - Navelstreng minsters 5 tot 15 minuten vast laten zitten, als alles goed met mij en de kleine is. - Geen vit K injectie voor baby, want ik heb zelf druppels. ( maar dat gaat in nl geen probleem zijn) - Baby meteen skin on skin en bij de borst in de buurt minsters 1 tot 1 1/2 uur voor de controles als alles goed lijkt. Ook staat er in als in niet aanspraakbaar ben dat ze ml dingen kunnen vragen. Die een kopie heeft.
In mijn plan staat oa; - meteen huid-op huidcontact en aanleggen - dat ze niet op mijn buik mogen duwen om de uitdrijving te bevorderen (Kristeller handgreep). Je hebt voor- en tegenstaanders hiervan. - dat de navelstreng mag uitkloppen en de placenta natuurlijk geboren mag worden, dus geen trekken en dergelijke als dit niet nodig is - ik wordt liever geknipt dan wachten totdat ik inscheur, een kortere uitdrijving blijkt minder belastend te zijn voor je bekkenbodem - bezoek komt pas nadat wij ze telefonisch hebben uitgenodigd
Ik heb in mijn bevalplan vnl opgeschreven wat ik wilde tijdens de bevalling. Zoals: zoveel mogelijk rust tijdens de ontsluitingsfase. Geen of zo min mogelijk mensen/controles etc. Ik geef aan waar ik ben in het bevalproces. Tijdens de uitdrijving zo min mogelijk ingrijpen en korte duidelijke opdrachten. (Zuchten, persen, etc) En dat is ook perfect gedaan. Pas toen ik zei dat ik persweeën had stroomde de kamer binnen (ivm een stuitbevalling beviel ik olv de gyn) Het stukje na de bevalling geloofde ik wel. Dat is toch redelijk hetzelfde. Huid op huid, aanleggen binnen ern uur en geen overbodige medicatie.
hier alleen gezegd dat ik dit keer NIEMAND anders dan medische personeel en mijn partner in de kamer wil. de visite komt maar lekker na de bevalling in het hotel. verder veel rust. ze hebben me heerlijk mijn gang laten gaan, voelde me veel meer onder controle dan de eerste keer toen alles werd opgewekt en ik aan bed gekluisterd zat en steeds naar de wc moest maar niet kon...
Mijn enige eis was dat ik niet door een stagiaire gehecht wilde worden. En ik wilde in het ziekenhuis bevalllen, maar op het moment zelf wilde echt niet meer naar buiten de auto in en de vk zag geen reden waarom het niet thuis kon, dus lekker thuis gebleven. En daar was ook geen stagiaire aanwezig. Verder ging eigenlijk alles vanzelf. Mocht zelf mn houdingen bepalen, lekker nog onder de douche geweest. Direct huid op huid, proberen aan te leggen, tijdens hechten bij papa huid op huid, daarna pas aangekleed enzo. Wel oxycotine spuit gehad, maar dat was vanwege verdoving voor knip, de weeen vielen door de verdoving weg. Maar dat vond ik ook totaal geen probleem, ook van tevoren niet
Je hebt hele normale eisen hoor. Ik heb voor een poliklinische bevalling gekozen en duidelijk vermeld dat naalden/injecties NIET in mijn zicht gelegd mochten worden. Ik ben als de dood voor naalden en weet ook zeker dat ik mij dan niet meer op de bevalling had kunnen concentreren. Hebben ze netjes naar geluisterd.