Gebruik achternaam na huwelijk

Discussie in 'De lounge' gestart door Myo, 26 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Hallo allemaal!
    Ik ben pas getrouwd met mijn lief en ik heb zijn achternaam aangenomen (met daarna mijn meisjesnaam). Maar moet ik nu mijn naam bij allerlei instanties gaan wijzigen? Of gaat dat gewoon geleidelijk, dus b.v wanneer ik nieuwe dingen aanvraag of invul, dat ik dan mijn nieuwe naam neerzet. Moet ik een nieuwe handtekening nemen? Hoe hebben jullie dit gedaan?
    Dank!

2. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

allereerst: GEFELICITEERD!!

dat is een goed iets om bij na te denken! Ik ben nog niet getrouwd ik weet wel dat ik bij mijn dochter een nieuw paspoort moet aanvragen nu ze van achternaam veranderd is (mijn vriend heeft haar erkent) Verder bij instanties die niet aan het gemeenteregister gekoppeld zijn moet ik het zelf wijzigen, de rest gaat automatisch. De belastingdienst e.d.

3. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Gefeliciteerd!!
    Ik heb ook de naam van mijn man en daarna mijn meisjes naam, maar ik heb eigenlijk niks uit mijzelf gewijzigd. Bankgegevens staan allemaal nog op mijn meisjesnaam, verzekeringen ook, belastingdienst gaat volgens mij vanzelf.

4. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Gefeliciteerd!

Veel dingen gaan vanzelf.
    Bankrekening moet je volgens mij zelf omzetten (of op je meisjesnaam laten staan).

Let er op met het boeken van een reis ofzo dat je dit altijd onder je meisjesnaam boekt. Op je paspoort BLIJFT namelijk altijd je meisjesnaam staan met eventueel de vermelding '; echtgenote van .....'

En formele dingen blijven vaak alsnog op je meisjesnaam komen, dat kun je niet om laten zetten!

5. Maia

Maia Niet meer actief

een hoop dingen gaan inderdaad vanzelf via het GBA en de rest heb ik langzaam maar zeker zelf doorgegeven.

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb alles zo gelaten als het was, alleen met nieuwe dingen zet ik mijn nieuwe naam neer.

7. tulip

tulip Niet meer actief

op officiele dingen mag je zelfs alleen je meisjesnaam gebruiken, dus je aangenomen naam is alleen voor de dagelijkse gang van zaken. Je kunt het dus aangeven waar jij wil.

8. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Ik heb ook eerst de naam van mijn man en dan mijn meisjesnaam. Heb het nergens gewijzigd het is allemaal automatisch gegaan..

Enne.. gefeliciteerd :)

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik heb ook mijn man zijn naam "aangenomen" en daarna mijn eigen naam.
    GBA heeft de zorgverzekering en de belastingdienst automatische door en de rest heb ik zelf (nog) niet veranderd.

Ik gebruik met veel dingen ook nog gewoon mijn eigen naam. Ook als ik instanties bel, voor mezelf of voor mijn man. Tijdens het gesprek zegt ik dan wel: Ik bel uit naam van mijn man, maar gebruik wel mijn eigen achternaam.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.072
    3.863
    113
    Het meeste gaat vanzelf en op je paspoort enzo houd je toch altijd je meisjesnaam.
    Mijn handtekening heb ik niet veranderd, die is gewoon nog met mijn meisjesnaam, maar ik gebruik vaak gewoon mijn man's achternaam en mijn meisjesachternaam er achteraan.

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Gefeliciteerd!

Hier geleidelijk aangepast. Sommige dingen gaan automatisch en andere zaken gaf ik aan als ik er toch was, iets moest wijzigen o.i.d.
    Voormijn gevoel heb ik er amper iets voor hoeven dan (bank / tandarts natuurlijk wel).

12. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Ik heb alleen de naam van mijn man aangenomen en bij veel instanties gaat dit automatisch en bij sommige net als ziekefonds heb ik dit wel vroegtijdig al gedaan (ivm zh bezoeken)

13. adi

adi Niet meer actief

Ik heb amper ergens iets gewijzigd. Ik moet zeggen dat ik mijn aangetrouwde naam ook maar wisselend gebruik.
    Voor mijn werk gebruik ik mijn meisjesnaam. Ivm mijn titel e.d..
    Veel instanties hebben mijn nieuwe achternaam via GBA doorgekregen, en de rest komt geleidelijk wel.

14. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

heb volgens mij niks zelf gewijzigd eigenlijk. Ging idd vanzelf of staat op de meisjesnaam. Dus als je dat wil veranderen moet je dat even veranderen

15. danip

danip Niet meer actief

Ik heb alles gewoon zo gelaten eerst, en zo nu en dan bij een wijziging b.v. meteen mijn naam gewijzigd. Heb in ieder geval niemand er speciaal van op de hoogte gesteld.

Sommige instanties krijgen het in ieder geval via de Gemeente door, en daar wordt het wel automatisch gewijzigd.

O ja het enige waar ik het wel meteen zou doorgeven is aan je bank. Zo stond ik nog met mijn meisjesnaam op mijn eigen rekening, maar ik gaf aan bedrijven en kopers van Marktplaats wel mijn nieuwe naam door. Kregen ze foutmeldingen :)

Enne... gefeliciteerd natuurlijk!

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Geleidelijk veranderd, sommige dingen wel redelijk snel (bankrekening etc.), maar andere dingen eigenlijk nog altijd niet (hypotheek is nog altijd op mijn meisjesnaam bv.) en ik ben al bijna 8 jaar getrouwd :).

Mijn paspoort heb ik pas veranderd toen mijn oude verliep, en dan nog is het meisjesnaam e/v getrouwde naam. Voor de overheid heet ik nog altijd *meisjesnaam*. Als ik moet vliegen is mijn ticket nog altijd op naam van mijn meisjesnaam

Mijn handtekening heb ik wel gewijzigd ...

17. Within

Within Niet meer actief

Mijn handtekening is hetzelfde gebleven, voor de rest werd bij de meeste instanties het automatisch al gewijzigd bij het GBA, bij de huisarts en tandarts ben ik meteen met mijn getrouwde naam ingeschreven na verhuizing, alleen mijn bank heb ik zelf gedaan. Voor de rest staat alles op meisjesnaam, maar bij sommige instanties blijft dat zo.
    Mijn ID staat ook nog op mijn meisjes naam, maar die is tot 2013 geldig dus vind het een beetje zonde geld om nu een nieuw aan te vragen om mijn getrouwde naam erop te hebben.
    Als ze er problemen mee hebben laat ik mijn trouwboekje wel zien.

18. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Op je ID of paspoort blijft ALTIJD je meisjesnaam staan.
    Eventueel met de vermelding er bij: echtgenote van 'achternaam man'.

Hier moet je dus altijd aan denken bij het boeken van een reis!

19. danip

danip Niet meer actief

Eigenlijk moeten ze bij de mannen ook ev er op zetten. Vind het een beetje ouderwets, zoals in de tijd dat vrouwen ook inderdaad niet meer waren dan ev. (maar ik ben soms best feministisch ;))

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ligt er aan. De universiteit blijft inderdaad mijn meisjesnaam gebruiken. Maar door de gemeente en de belastingdienst word ik met mijn nieuwe naam aangesproken. Toch best officieel. ;)

Deel Deze Pagina