Dat bedoel ik niet hoor Ik heb ook gekozen voor de achternaam van mijn man, en vind dat ook mooi. Ik bedoel alleen dat op je paspoort ev staat. Vind het een beetje oubollig overkomen, alleen ev er bij. Zet dan gewoon die extra naam er zonder ev op. Bij een man staat dit er niet op, en bij een vrouw is het volgens mij zelfs als ze de naam van haar man niet aanneemt wel zo dat dit er op komt te staan. Vreemd toch?
Eens! Al dacht ik, maar ik weet het absoluut niet zeker, dat een man hetzelfde op zijn paspoort kan laten zetten. Maar nogmaals: weet het niet zeker...
mij werd gezegd dat het niet mocht bij belastingdienst enz. Toen wij in ondertrouw gingen legde ze uit dat je de getrouwde naam alleen bij bestellingen en op kaartjes enz mag gebruiken. Dat je verder overal je meisjes naam dient te gebruiken.
Juist de belastingdienst en de gemeente ging heel makkelijk. Ik kon van tevoren bij de ambtenaar die ons trouwen deed aangeven dat dat aangepast moest worden. En omdat de belastingdienst de gegevens koppelt aan die van de gemeente, ging dat dus ook automatisch. Beide instanties hebben mijn meisjesnaam ook nog in hun systeem, maar ik krijg post van ze waarop mijn getrouwde achternaam staat.
Je hoeft niets door te geven, maar het mag wel. Mijn ervaring is dat het geleidelijk gaat.. nu gebruik alleen nog mn getrouwde naam. Ook bij het opnemen van de telefoon etc. Ik krijg van allerlei instanties post op mn getrouwde naam. Verzekering, belastingdienst, pensioen, van alles. Dat is geleidelijk gegaan. Soms heb ik het zelf doorgegeven, meestal niet. Vanaf m'n trouwdag heb ik ook een andere handtekening genomen, die heb ik wel heel bewust doorgegeven bij de bank enzo. Om problemen te voorkomen. En toen m'n zoontje een paspoort nodig had heb ik ook meteen voor mezelf een nieuw paspoort aangevraagd, ook met nieuwe handtekening. We gingen op reis en op deze manier was het duidelijk dat hij mijn zoon is. En daarbij vond ik het ook gewoon leuk om eindelijk 'ev' te zijn
Oww.... vorige week, toen we mijn nieuwe auto op gingen halen schrok mijn man zich suf! Er stond EV op mijn gegevens....dat waren niet de juiste voorletters! De sufferd was even vergeten dat ik Echtgenote Van ben...hahah
Gefeliciteerd! Ik ben december jl getrouwd en gebruik mijn mans achternaam (met toevoeging van meisjesnaam) standaard maar bij instanties veranderd dat langzaamaan. Verzekering regelde zichzelf, belastingdienst heeft het ook zelf aangepast. Paspoort enzo komt met de tijd wel dacht ik, bank enzo ook.