Kijkoperatie

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door LadyAstrid, 29 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw
    Hoi,

Ik ben nieuw hier. Omdat mijn vriend en ik al een jaar bezig zijn voor een eerste kindje, zijn we doorverwezen naar een fertiliteitsarts .
    Nou is het zo dat ik al meerdere keren een positieve zwangerschapstest heb gehad, maar dat ik daarna steeds ongesteld wordt. Ik heb dit ook duidelijk aangeven. (Heb zelf het idee dat ik wel zwanger kan worden, maar dat het daarna meteen mis loopt steeds)

Ook nu heb ik sinds zaterdag weer positieve testen (maar het streepje loopt niet op, helaas) vanmorgen moest ik ook voor een echo. Ik heb mijn testen laten zien, maar de fertiliteitsarts zegt een test alleen maar positief is als de tweede streep heel dik is en dat een licht lijntje geen positieve test is. Mijn testen waren volgens haar negatief.

Ook wil ze een kijkoperatie doen om te kijken of mijn eileiders goed doorgankelijk is. Volgens haar zijn er geen andere mogelijkheden om dit te bekijken. De operatie bracht wel risico’s met zich mee, zo kunnen ze bijvoorbeeld per ongeluk mijn blaas of darmen raken.

Ik vind het nogal wat om in mezelf te laten snijden. Wie heeft hier ervaring mee? Is er echt geen andere mogelijkheid?

Bijgevoegde bestanden:

2. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Om te checken of je eileiders goed toegankelijk zijn kun je een hsg doen. Dat is een vrij standaard onderzoek dat iedere vrouw krijgt die de ziekenhuis molen in gaat voor fertiliteit. Ben benieuwd wat de reden is waarom ze direct een kijkoperatie willen doen.

Qua testen. Daar hebben artsen maar weinig verstand van. Deze is wel positief, maar met heel laag hcg. Zou denken dat als het niet verder komt dan dit dat het een biochemische zwangerschap is. Dus net niet echt ingenesteld.

Je zou ene bloedtest kunnen vragen om vast te stellen hoe hoog hcg is. Misschien kun je dat afspreken? Maar denk dat ze daar nu ook niet zo happig op zijn (bloedonderzoek). En stel dat je dan weet dat het wel hcg is, dan nog kun je niet zo heel veel met die info. In de zin dat je niet kunt onderzoeken wat daar dan de reden van is dat de eicel zich niet verder innesteld.

LadyAstrid vindt dit leuk.
  3. DangerBlonde

DangerBlonde Fanatiek lid

3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Vreemde opmerking van die arts over die test. Een streep is een streep, ook een hele lichte. De kans dat die fout afloopt is groot als ie super licht is, maar je bent wel degelijk zwanger.

Wat do ook zegt: wat is de reden dat ze de hsg overslaan? Bij mij zou het ook meteen een kijkoperatie worden ivm mogelijke endometriose. Die kleine plekken kunnen ze op de echo/hsg niet zien en met een kijkoperatie wel. Alleen grote haarden kunnen ze op de echo soms zien.

4. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad eerst een HSG doen, dat is je eileiders doorspoelen (blijkt niet prettig te zijn, maar kan geen kwaad verder volgensmij). Ik zelf heb een kijkoperatie gehad vanwege een cyste (en tegelijkertijd een hsg) aan elke operatie zit natuurlijk een risico maar volgensmij is dat bij een kijkoperatie wel echt heel klein hoor. Een kijkoperatie word wel vaker gedaan als ze verder geen redenen vinden, maar volgensmij is dit wel vrij snel geopperd. Ik vond de operatie niks voorstellen, het zijn 3 kleine sneetjes van 1 cm ongeveer. Daardoor kunnen ze wel alles helemaal goed bekijken. Ik had vooral last van de narcose, maar het herstellen ging ook vlotjes. Je kan altijd ook een second opinion aanvragen, de ene gynaecoloog is de andere niet heb ik wel gemerkt

5. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw
    Ik heb gevraagd of er andere mogelijkheden zijn dan een operatie, maar ze zei dat ze het alleen goed kunnen zien met een kijkoperatie. Zo’n hsg lijkt mij persoonlijk veel fijner, vooral omdat ik daarvoor niet onder narcose hoef.

Bloed mocht ik ook niet laten prikken (dat had geen zin zei ze, want het was toch alleen maar negatief) Ik heb ook het vermoeden dat het niet verder gaat komen weer dan een biochemische zwangerschap.

Ik heb het gevoel dat ze me niet serieus nemen, want er is volgens hun geen beginnende zwangerschap, dus dat ik dacht dat het steeds helemaal in het begin mis gaat, dat was maar onzin. (Aldus de arts)

6. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw
    [QUOTE="DangerBlonde, post: 23582260, member: 107184"

Wat do ook zegt: wat is de reden dat ze de hsg overslaan? Bij mij zou het ook meteen een kijkoperatie worden ivm mogelijke endometriose. Die kleine plekken kunnen ze op de echo/hsg niet zien en met een kijkoperatie wel. Alleen grote haarden kunnen ze op de echo soms zien.[/QUOTE]

Heeft ze niet aangegeven, waarom het persee een kijkoperatie moet zijn. De reden dat ze wil kijken heeft ze wel aangegeven, ik heb in het verleden ooit een chlamydia infectie gehad (ik ben daar voor behandeld) en ze wil kijken of die schade aan heeft gericht.

7. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw
    Weet jij toevallig hoe dat werkt zo’n second opinion? Heb ik dan weer een verwijsbriefje nodig van de huisarts?

8. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw
    Hoelang duurde herstellen bij jou? Moet ik dan aan een paar dagen denken?

9. DangerBlonde

DangerBlonde Fanatiek lid

3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Heeft ze niet aangegeven, waarom het persee een kijkoperatie moet zijn. De reden dat ze wil kijken heeft ze wel aangegeven, ik heb in het verleden ooit een chlamydia infectie gehad (ik ben daar voor behandeld) en ze wil kijken of die schade aan heeft gericht.[/QUOTE]
    Dat zou met een hsg ook kunnen dacht ik... chlamydia kan zorgen dat je eileiders verkleefd raken. Met een hsg word ook gekeken of ze doorgankelijk zijn.

10. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    In hetzelfde ziekenhuis kan je gewoon vragen om een andere gynaecoloog. Nou was het bij mij uiteindelijk niet meer nodig, maar ik vond mijn eigen gynaecoloog helemaal niet fijn. Toevallig had ik een andere gynaecoloog op het moment van de cyste en zijn we samen tot een kijkoperatie gekomen, vond hem zo veel fijner dat ik hem in het vervolg wilden. Bij ons in het ziekenhuis zie je vooral fertiliteitsassistentes en je gynaecoloog alleen maar 1x in de zoveel maanden. Als je naar een andere ziekenhuis wilt voor een second opinion zou ik eigenlijk niet weten.. misschien even bij je huisarts informeren hoe dat werkt of weet iemand anders hier op het forum hoe dat zit

11. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Volgensmij had ik ongeveer een week dat ik wat meer last had (ik werk niet dus dat scheelt), ik had echt meeste last van de narcose. Heb denk ik 1 a 2 dagen na ziekenhuis hun pijnstilling gebruikt, daarna had ik voldoende aan af en toe een paracetemol. Ik had nog nooit een narcose gehad, maar was daardoor echt doodmoe en misselijk. De pijn viel erg mee, maar je buik moet wel even herstellen. Volgensmij worden zware activiteiten zoals tillen, stofzuigen de eerste 6 weken afgeraden. Maar dat voel je zelf wel aan, ik deed al wel veel eerder alles weer. Ligt dan misschien aan je werk of je daar wat kan regelen, dat is natuurlijk intensiever.

12. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw
    [/QUOTE]
    Dat zou met een hsg ook kunnen dacht ik... chlamydia kan zorgen dat je eileiders verkleefd raken. Met een hsg word ook gekeken of ze doorgankelijk zijn.[/QUOTE]

Ze had het meteen over de kijkoperatie, ze zei er ook bij, dat als mijn eileiders goed zijn. We het nog een jaartje zelf moesten gaan proberen zonder hulp (het zaad van mijn vriend was goed, bloed verder ook en echo ook)

Ik ga morgen bellen en vragen wat de reden is dat een hsg niet kan. (Niet gevraagd vanmorgen, want ik wist vanmorgen nog niet wat een hsg was)

13. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw
    Dit was de fertiliteitsarts, waar ik vanmorgen de afspraak mee had. Volgens mij werkt er ook maar 1 in dat ziekenhuis. Er zijn wel nog andere ziekenhuizen in de buurt, dus wel nog uitwijkmogelijkheden

14. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw
    Ik begin over twee weken bij een nieuwe baan en het eerste 4 maanden heb ik opleidingen en wordt ik ingewerkt. Het is wel administratief werk, maar de eerste 4 maanden ivm het inwerktraject geregeld op kantoor en voor de helft thuis ongeveer. Eigenlijk wil ik daar niet meteen ‘vrij’ nemen voor een operatie.

15. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw
    O ja, ik rij ook nog paard, ik weet wel dat je niet paard kan rijden als je zwanger bent, maar om voor die tijd 6 weken niet te kunnen rijden vind ik best wel erg eigenlijk.

Bedankt voor de info, ik denk dat ik aan ga geven dat ik liever een hsg wil ipv een kijkoperatie en eventueel een second opinion ga vragen.

Orchid24 vindt dit leuk.
  16. noukie 1992

noukie 1992 Fanatiek lid

4 feb 2016
    4.940
    3.654
    113
    Vrouw
    Eerlijk gezegd zou ik echt voor een second opinie vragen. Vind dat er meteen wel ‘drastisch’ gereageerd wordt. Zoals hierboven aangegeven zou ik ook eerst voor een hsg gaan. Al moet ik zeggen dat een kijkoperatie echt geen grote ingreep is hoor en dat je er ook snel van herstelt. Na mijn 1e kijkoperatie was ik na 2-3 dagen echt wel terug op de been en dan hebben ze ook daadwerkelijk in men buik gerommeld ivm endometriose. Mijn 2e operatie was een ander verhaal dit was dan ook een 6u durende ingreep waarbij heel men buik overhoop werd gehaald, ik 5 dagen gehospitaliseerd was en echt wel 2 maanden moest herstellen. Maar dat is hier bij jou natuurlijk echt niet aan de orde. Ik vind dat ze ook meteen al veel doemscenario’s opnoemt waardoor ik erg ga twijfelen aan haar kunde? Ook dat er wordt gezegd dat een lichte streep zou beteken dat je niet zwanger bent? Heel vreemde uitspraak .. als ze een bloedonderzoek zou doen zou er daadwerkelijk een zwangerschap bevestigd worden, want deze test is echt wel positief. Is dit trouwens een fertiliteitsarts?
    Mijn advies zou zijn stap naar een andere fertiliteitsarts en laat zeker niet aan je lijf prutsen door deze in mijn ogen onprofessionele arts.

LadyAstrid en Orchid24 vinden dit leuk.
  17. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Kan ik me voorstellen, kijkoperatie kan altijd nog. Hopelijk gauw een blijvende zwangerschap!

18. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw

Het is echt een fertiliteitsarts, de huisarts heeft me speciaal naar dit ziekenhuis door verwezen, juist omdat deze hier zit.

Ik heb zelf vanaf het begin af al twijfels bij haar. Vlak nadat ik met de pil stopte heb ik flink wat hormonale klachten gehad. In een ver verleden heb ik ook gehad dat mijn hormonen niet goed waren (puberteit kwam niet op gang) Ik heb haar dan ook gevraagd of het niet kan dat er weer iets mis is met mijn hormonen, maar dat wil ze niet eens onderzoeken en eigenlijk vind ik dat best wel raar.

19. LadyAstrid

9 jun 2020
    22
    4
    3
    Vrouw
    Ik hoop het ook, dat zou het mooiste zijn.

20. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    dat vind ik ook raar, zou toch echt second opinion uitzoeken. Je vertrouwen is weg op deze manier en het is wel jouw lichaam

Deel Deze Pagina