ik heb net een beoordeling van onze psz op internet gevonden.. en er staan wat dingen in waar ik vraagtekens bij heb.. moet ik hier iets over zeggen op de psz.. of niet? ............. [FONT=Verdana,Bold][FONT=Verdana,Bold]2. Ouders [/FONT][/FONT]Onder de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gelden normen voor de informatieverstrekking aan ouders. Voor niet-gesubsidieerde peuterspeelzalen gelden tevens normen voor het instellen van een oudercommissie, het reglement, de samenstelling en werkwijze van de oudercommissie, het adviesrecht van de oudercommissie. Beoordeling toezichthouder Van de 20 voorwaarden van dit domein: -is aan 1 voorwaarden voldaan -is aan de volgende voorwaarden [FONT=Verdana,Bold][FONT=Verdana,Bold]niet [/FONT][/FONT]voldaan: 2.1 vw 1 De houder informeert de ouders over het te voeren beleid. 2.1 vw 4 De informatie is gedetailleerd genoeg om ouders een adequaat beeld van de praktijk te geven. 2.1 vw 5 De praktijk sluit aan bij de aan de ouders verstrekte informatie. Beschrijving context van de voorwaarden waaraan niet voldaan is: Verstrekte informatie aan ouders is te summier. ........... Beoordeling toezichthouder Van de 10 voorwaarden van dit domein: -is aan 9 voorwaarden voldaan -is aan de volgende voorwaarden [FONT=Verdana,Bold][FONT=Verdana,Bold]niet voldaan: 3.2 vw 1 Alle beroepskrachten beschikken over een voor de werkzaamheden passende beroepskwalificatie overeenkomstig de CAO Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening. Beschrijving context van de voorwaarde waaraan niet voldaan is: Niet alle pedagogische medewerkers beschikken over een voor de werkzaamheden passende beroepskwalificatie. Volgens de leidinggevende van de afdeling Peuterspeelzaalwerk, zullen alle medewerkers in december 2011 beschikken over een passende beroepskwalificatie. ............. Beoordeling toezichthouder Van de 23 voorwaarden van dit domein: -is aan 9 voorwaarden voldaan -zijn aan de volgende voorwaarden [FONT=Verdana,Bold][FONT=Verdana,Bold]niet voldaan: 4.1 vw 1: De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid van maximaal een jaar oud. 4.1 vw 2: De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid betreffende de actuele situatie. 4.1.1 vw 1: De risico-inventarisatie beschrijft de veiligheidsrisicos op de themas: verbranding, vergiftiging, verdrinking, valongevallen, verstikking, verwondingen, beknelling, botsen, stoten, steken en snijden. 4.1.1 vw 2: Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico‟s, alsmede de samenhang tussen de risico‟s en de maatregelen. 4.1.2 vw 1 t/m 5 Uitvoering beleid veiligheid 4.2.1 vw 2: Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico‟s, alsmede de samenhang tussen de risico‟s en de maatregelen. 4.2.2 vw 3 De houder draagt zorg voor uitvoering van plan van aanpak. 4.2.2 vw 4 Beroepskrachten en vrijwilligers zijn op de hoogte van de risico‟s en de aanpak daarvan. 4.2.2 vw 5 Beroepskrachten en vrijwilligers handelen conform het plan van aanpak. 4.3 vw 1: De houder heeft een protocol kindermishandeling welke voldoet aan de beschreven eisen. Beschrijving context van de voorwaarden waaraan niet voldaan is: De Risico-inventarisatie veiligheid is meer dan een jaar oud en het risico-inventarisatieinstrument voldoet niet aan de eisen. De Risico-inventarisatie gezondheid is wel correct ingevuld maar er is geen plan van aanpak gemaakt. Het protocol kindermishandeling voldoet niet aan de beschreven eisen. .... -is aan de volgende voorwaarden [FONT=Verdana,Bold][FONT=Verdana,Bold]niet voldaan: 5.3 vw 1 Het aantal beroepskrachten en vrijwilligers per groep bedraagt: - in een groep met maximaal 8 kinderen ten minste 1 beroepskracht; - in een groep met 9 t/m 16 kinderen ten minste 1 beroepskracht en een vrijwilliger of tweede beroepskracht. ....... -is aan de volgende voorwaarden [FONT=Verdana,Bold][FONT=Verdana,Bold]niet voldaan: 8.2 vw 1 De verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het feitelijk aantal aanwezige kinderen in de groep bedraagt ten minste één beroepskracht per acht kinderen. 8.3 vw 1 De beroepskrachten voorschoolse educatie zijn in het bezit van een getuigschrift van met gunstig gevolg afgelegd examen van één van de bij ministeriële regeling vastgelegde diplomas. Beschrijving context van de voorwaarden waaraan niet voldaan is: 8.2 vw 1 Ten gevolge van het negatief beoordelen van item 3.2 vw 1. 8.3 vw 1 Nog niet alle beroepskrachten beschikken over een getuigschrift van de voorschoolse educatie. De beroepskracht staat wel al ingeschreven voor de VVE-scholing, welke op korte termijn zal starten. ...... wat vinden jullie hiervan?... ik vind het niet zo goed eigenlijk.. [/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
Klinkt zeker niet goed! En mag ik vragen waar je dat gevonden hebt? Misschien ook wel een fijne site voor meerdere moeders onder ons..
Het informeren van de ouders + protocol: dat zijn vooral administratieve zaken. Daar zou ik niet direct wakker van liggen want dat heeft niet gelijk gevolgen voor de zorg aan de kinderen. Maar het aantal leidsters is wel iets waar ik gelijk vraagtekens bij zou plaatsen. Nu is het rapport al wat ouder. Ik zou dus eens gewoon navragen of deze dingen inmiddels opgelost zijn (dat lijkt me wel na zo'n lange tijd) en wanneer de volgende inspectie is.
En soms is het ook zo dat er wél aan de voorwaarden is voldaan, maar dat bv dat niet aantoonbaar is (wat dus alleen administratief is). Als de leidster geen diploma kan laten zien, kan je ook dit op je evaluatie krijgen , terwijl ze dan wel gewoon gediplomeerd is, alleen dat niet kan laten zien.
Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als het protocol al niet in orde is dan is de basis ook niet helemaal ok. Medewerkers moeten weten hoe zij moeten werken en hoe zij moeten handelen in een bepaalde situatie. Dit moet dus wel ergens beschreven staan anders kunnen ze hier niet naar handelen. Dit kan dus wel degelijk gevolgen hebben voor de zorg aan kinderen..... Ouders informeren is een primaire zaak en niet een administratief dingetje... Ik zou de psz inderdaad vragen naar het recente inspectierapport. Ze zijn verplicht dit ter inzage te geven. Als zij de punten die niet in orde zijn bevonden hebben verbeterd kunnen zij dit aantonen. Ze hebben hier drie maanden de tijd voor gekregen van de GGD. Zeker de risico inventaris is belangrijk!!
bedankt.. ik ga het dan toch maar even navragen de volgende keer.. ik heb het gevonden toen ik op google intoetste: psz naam woonplaats maar je kunt ook hierop zoeken (daar stond die van mij niet tussen, die stond op de website van ggdzl.nl) http://www.landelijkregisterkinderopvang.nl/pp/StartPagina.jsf
Eerlijk gezegd lijken me dit puur administratieve dingen. Ze hebben hun protocollen en risico inventarisatie nog niet goed op papier staan. Dat zegt niet alles over hoe ze in de praktijk werken. Je moet als KDV tegenwoordig zoveel op papier hebben staan, en daar moet ook over vergaderd worden om een beleid re bepalen, dan moet je het beleid schrijven, goed laten keuren en eventueel aanpassen enz. Sommige dingen hebben gewoon tijd nodig. Heb je intussen een inspectie, zijn je papieren dus niet in orde. (in de zorg gaat het ook zo, vandaar dat ik het weet) Ik zou er dus niet zo zwaar aan tillen. Je kunt het even navragen, voor hetzelfde geld zijn ze er al mee bezig en is het allemaal al opgelost. Bijvoorbeeld die VVE training is volgens mij ook iets vrij nieuws en je kunt niet al je beroepskrachten tegelijk op scholing sturen, je moet ook mensen overhouden op de groep. Zolang je die scholing niet hebt, ben je dus ook geen volledige berepskracht, terwijl diegene voordat die scholing bedacht werd, zijn werk wel gewoon goed deed.
Het informeren van de ouders, het protocol en de risico inventaris: dat zijn vooral administratieve zaken. Als ze een nieuwe datum op de risico inventaristatie hadden gezet was dat punt goed geweest. Ik zou daar geen punt van maken. Het aantal leidsters is wel iets wat ik belangrijk vind. De kwalificatie, tja, daar zou ik wel naar vragen. Misschien idd een diploma dat ze niet kunnen tonen. Maar ik ken ook een geval waarbij 1 van de medewerkers niet de juiste papieren had (letterlijk, op papier dan). Ze had een opleiding met heel veel dezelfde punten als de opleiding die nodig was. In combinatie met haar werkervaring eigenlijk beter dan wat wettelijk vereist was. Maarja, niet de juiste papieren. Hier zijn ze via de nieuwe regeling (erkenning kennis ofzo), wel mee aan de slag gegaan. Als je vragen of twijfels hebt naar aanleiding van het rapport zou ik het gewoon navragen. Belangrijkste voor mij zou zijn dat het goed voelt om je kind daarheen te brengen.
ik heb nav je topic ook eens gekeken naar het kdv van onze zoon. Daar stond 1 punt waaraan niet was voldaan en dat betrof de ruimte. In hetzelfde rapport stond een duidelijke briefwisseling met het kdv waarin ik ook goed kon volgen welke stappen het kdv allemaal nam. Dus heel inzichtelijk, geen ruimte voor vraagtekens! Ik zou ook zeker navraag doen als ik jou was, je hebt recht op duidelijkheid. groet, Amber