gebruik fopspeen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by juffie roos, Oct 31, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

Oct 8, 2010
    959
    1
    18
    Ik vroeg me af in welke situaties jullie een fopspeen gebruiken.
    Sinds een week gebruik ik hem steeds regelmatiger bij mijn zoontje van bijna 12 weken.
    In het begin liet hij hem steeds uit zijn mond vallen, dit gaat nu beter.
    Ik merk dat het hem rust brengt (ook effectief bij krampjes)
    Nu vind ik het belangrijk dat hij zelf in slaap leert vallen, dus wil ik hem eigenlijk niet gebruiken bij het in slaap vallen.
    Toch kunnen er volgens mij ook juist voordelen aan zitten om hem te gebruiken bij het in slaap vallen. Misschien is het zelfs wel goed??
    Ik gebruik hem nu voornamelijk als troostmiddel.
    Ik ben ook bang dat hoe meer je hem gebruikt, hoe moeilijker het straks af te leren is.
    Ik ben benieuwd naar jullie mening:)

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ayla krijgt altijd een speentje als ze naar bed gaat. Soms als ik haar eruit ga halen heeft ze 'm nog in d'r mond, maar vaak ligt ie inmiddels ook ergens naast haar hoofd. Verder gebruik ik de speen als ze moe is en ik heb even geen mogelijkheid om haar op bed te leggen en als ik met haar weg ga. Verder thuis overdag heeft ze 'm eigenlijk nooit.

3. tulip

tulip Niet meer actief

je moet je goed realiseren dat wanneer je ergens aan begint het soms idd moeilijk is om af te leren.
    Wij hebben wel een speen gebruikt, meisje had zo'n zuigebehoefte dat ze er gewoon 1 nodig had, met een paar dagen al hoor. Denk een dag of 3.

Tot 1 jaar heb ik nooit moeilijk gedaan over de speen, die kreeg ze wanneer ze er behoefte aan had. Vanaf een maand of 10 lag die wel uit het zicht, zodat het geen gewoonte werd. Zo pakte ze er overdag al minder naar. Vanaf een jaar alleen een speen in bed. Meisje is nu 2 en dat doe ik nog. Ik zie nu nog geen reden om die af te bouwen. Misschien volgend jaar mee met de Sint naar spanje ofzo.:D

4. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

Sep 14, 2009
    1,131
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb inderdaad ook ergens gelezen dat het een voordeel kan zijn mbt het voorkomen van wiegedood.
    Ik probeerde de speen zo min mogelijk te gebruiken en geef hem nooit als ik haar wakker in bed leg. Alleen als ze zelf niet in slaap kan vallen en ze dan ligt de jammeren dan geef ik haar de speen.
    Als ze gewoon ligt te kletsen geef ik hem niet. Het helpt haar dan ook om in slaap te vallen. Het brengt haar in rust, heeft ze iets om zich op te concentreren ofzo denk ik. Maar ze wil hem vaker niet dan wel. Probeer ik hem erin te krijgen en zij probeert hem met haar tong eruit te duwen, wel schattig vind ik dat ze al zo kunnen laten merken dat ze iets niet willen.

5. Nonja

Nonja Fanatiek lid

Nov 12, 2008
    1,695
    20
    38
    Zuid Holland
    Wij gebruiken ook het speentje bij krampjes, kleine man gaat dan keihard zuigen aan het speentje en het lijkt te helpen! Verder krijgt hij het speentje als hij moe is en een beetje gaat jengelen, het helpt hem dan heel goed om in slaap te vallen en naar een paar minuten ligt het speentje naast zn hoofdje.

6. fafje

fafje Niet meer actief

bij krampjes en zn pijnlijk refluxperiode heb ik het idd gegeven en het hielp hem enorm...leek wel of ie daar de pijn op af kon zuigen...

Nu soms als ie moeite heeft met in slaap vallen(jengelig, oververmoeied) geef ik het en dan troost hem het ook...maar dan trek ik em er vaak uit en dat vind ie niet erg ookal wordt ie daar dan weer van wakker

maar als ie gewoon zelf in slaap gaat vallen en rustig tevreden ligt wilt ie het niet...of ligt ie na 1 x zuigen uit zn mond...bij hem is het in elk geval geen zuigbehoefte maar meer een troost bij pijn of irritatie..(ben er stiekum blij mee)

7. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    mijn dochtertje kreeg vanaf een week oud de speen omdat ze een enorme zuigbehoefte had.
    Nu is ze 1.5 en heeft ze hem nog. Overdag krijgt ze hem niet meer, behalve wanneer ze erg moe wordt. Ze wordt er dan rustiger van.
    Dat ze de speen overdag niet meer krijgt hebben we van de een op de andere dag gedaan en daar heeft ze nooit moeilijk over gedaan, dus ik hoop dat ze 'm bij het slapen straks ook niet meer nodig heeft als wij vinden dat het genoeg is geweest. Wanneer ik vind dat ze 'm niet meer mag weet ik nog niet, waarschijnlijk met een jaar of 2-2,5.

8. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

Jul 5, 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    mijn dochtertje had ook een speen, tot 10 ,mnd mocht ze hem ipc als ze hem wilde, maar vaak was dat alleen bij verdriet en slapen. Met een jaar mocht ie alleen nog in bed en bij verdriet had ze een knuffel ( wij express aangeleerd zodat en nog wat over had als speen exit was ) en nu ze is 1.5 jaar slaapt ze al 2 mnd zonder speentje. Uit haar zelf gestopt we hadden al tijdje het idee dat ze meer aan het doekje ( van koeka ) verslaafd was en daar op sabbelde dan op haar speen. Dus speen uit bed gehaald en ze maalt er niet om. Dus ik zou je zoontje hem gewoon geven hij is nog zoo klein!!!

9. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

Sep 7, 2006
    4,277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    ik ben echt anti speen!

maarrrr madelief heeft zoveel krampen dat ik mn principes opzij heb gezet.. ze krijgt een speentje van mij als ze krampen heeft en dus erge zuigbehoefte
    zodra ze slaapt haal ik hem uit haar mond en leg ik hem weer weg

10. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

Sep 7, 2006
    4,277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    oh, ja

als je met bijvoeding gaat beginnen, de speen gelijk opbergen en niet meer tevoorschijn halen

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier een peuter van ruim die een speen gebruikt in bed. We hebben aangekondigd dat ie straks mee gaat met Sinterklaas dus in december is ie helemaal weg. Vanaf 9 maanden hebben we de speen alleen nog geven in bed en als hij ziek was (2 keer voorgekomen).

Mijn dochter is bijna 6 maanden. Zij pakt haar speen wanneer ze dat wil, hij ligt in de box. Bij het slapengaan geven we de speen aan. Ze doet er maar mee wat ze wilt. Ook bij dochterlief zal de speen met 9 maanden overdag verdwijnen. Hoe lang we 'm 's nachts houden? Ach, dat zien we wel. Ik heb een 's nachts geen problemen mee.

@Annekulpe. Wat is voor jou het verband tussen bijvoeden en een speen?

12. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

Apr 17, 2010
    1,946
    54
    48
    geen speen in huis.....mevrouw sabbelt alleen op haar vingertjes als ze moe is..

13. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Hier alleen een speentje bij het slapen gaan, onze zoon is ruim 11 maanden nu.
    Ik heb er geen problemen mee dat hij dit nodig heeft om in slaap te vallen.
    Over het afleren maak ik me nog niet druk, mijn oudste zoon duimt, dat lijkt me nog veel lastiger om af te leren...

14. adi

adi Niet meer actief

Heel veel babys vallen zuigend in slaap, dat is een natuurlijk patroon want eigenlijk horen ze zuigend aan de borst in slaap te vallen. (niet elke baby overigens)
    En dan zuigen ze of aan de borst, fles, fopspeen of de duim. Ik vind het persoonlijk zielig om het zuigen te 'verbieden' omdat jij vindt dat ze dat niet nodig heeft. Tenzij ze het echt niet nodig heeft, of jij het niet erg vindt dat ze gaat duimen.

Hier kregen ze de speen tot een maand of 6 ook overdag. Maar mijn kindjes keken er niet naar om als ze wakker waren. Vanaf 7 maanden krijgen ze de speen alleen in bed (of in de auto/wagen als ze daar gaan slapen). Het is puur de troostmiddel bij het in slaap vallen.
    Ik vind het persoonlijk niet erg om 's nachts uit te moeten om de speen te geven. Ze mogen het houden tot een jaar of 2 denk ik. Dan zullen we proberen om het zonder speen te laten slapen.

15. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

wij gebruiken hem eingelijk alleen als hij gaat slapen.
    als hij ziek is mag hij hem wel hebben. en soms heeft ie het overdag ook even in maar dat is niet de bedoeling.

dus eingelijk alleen bij het slapen gaan gebruiken we de speen.

16. juffie roos

juffie roos Bekend lid

Oct 8, 2010
    959
    1
    18
    Ik ga hem nu gebruiken als het in slaap vallen niet lukt; dus eerst zonder proberen....
    Ook met krampen is het een fijn middel. Verder heeft hij een grote zuigbehoefte, dus ideaal;)

Share This Page