Goedemorgen.. vanaf week 12 heb ik enorme last van obstipatie gekregen.. rond mijn bovenbuik ( dus niet in de buurt van de baarmoeder) en maagstreek zijn pijnlijk ..ook als ik er bijv op druk. als ik ga liggen s,avonds dan voel ik lucht en en dat voel ik dan ook echt zakken en soms met een klein windje erachteraan... ik zit snel vol qua eten en eet niet overmatig veel of vet.. het doet echt zeer en het is een stekend en zeurend gevoel... vandaag 30 mi op het toillet gezeten met een minimaal resultaat.. door zachtjes te persen krijg ik het wel in beweging maar het komt er niet uit.... wat kan ik nu het beste doen... kiwi,s eten?, extra drinken? ik weet wel wat ik bij normale obstipatie moet doen maar als dit door de hormonen komt hoe moet ik daar dan mee omgaan? of is dat hetzelfde.. verder vroeg ik me nog iets af.. als iemand een zwanger buikje krijgt dan begint die buik al net boven de schaamstreek, echt kenmerkend ziet dat er altijd uit.. ik heb dat sinds week 9 ook maar ik snap gewoon niet hoe dat nou komt.. wat zit daar dan achter want de baarmoeder is nog maar heel erg klein.. en lopen je darmen achter je baarmoeder langs of er gewoon omheen? sorrie voor het lange verhaal gr Jose
Hoi jose, Het buikje word mede door je darmen veroorzaakt. Je darmen lopen ook achter je baarmoeder langs. De obstipatie kan je het zelfde aanpakken als buiten de zwangerschap 2 kiwi's op de nuchtere maag glas lauw water op de nuchtere maag veel drinken: 2,5-3 liter Vezelrijk eten. Wat ook goed helpt is lijnzaad olie. deze zijn in capsule vorm verkrijg baar bij drogisterijen. Imke