Hoi dames, Kleven er voor- en/of nadelen aan het gebruik van rijstebloem? In het algemeen, maar bijvoorbeeld ook bij gebruik door de fruit/groentehap? Soms heb ik van die fruitsoorten die meer sap opleveren dan 'hap' en die dik ik dan een beetje in met een paar schepjes rijstebloem. Dan heeft ze meer te happen, i.p.v. te 'slobberen'. Ze groeit ineens bijzonder hard... Groeispurtje of is dit de rijstebloem die zijn werk doet? Ze krijgt verder geen rijstebloem of pap, enkel in een portie fruit ( zal al met al misschien 1 afgestreken eetlepel zijn p.p. ), drinkt 5 a 6 keer aan de borst en krijgt dus 's avonds ook een paar hapjes groente. Als de rijstebloem veel te zwaar is of met de gegeven portie echt een 'dikmaker' blijkt, dan ga ik zacht fruit gewoon in stukjes geven... Ze smikkelt er overigens wel van hoor . Zag ook dat er in potjes ook rijstebloem verwerkt zit ( vandaar waarschijnlijk de zalf-ige structuur )... Conclusie, ik ben een beetje bang gemaakt met rijstebloem als zijnde een 'vuller' en 'dikmaker', i.p.v. in dit geval een binder van hapjes . Wie doet dit ook zo? Of heeft een tip om het anders te doen? Of weet me iets meer te vertellen over het gebruik van rijstebloem?
Er zit 0,0 voedingswaarde in... Dus het zorgt alleen voor een vol gevoel en meer niet... Maar kan je hrt fruit soieso niet gewoon in stukjes proberen dan?
Ik denk niet dat het een dikmaker is hoor. Hier geven we het in de laatste fles (3lepels) en dylan word juist smaller heb ik het idee, hij zit nu in een lengte-groeispurt volgens mij Als het de voeding dikker maakt is het toch goed? Ik denk echt niet dat je dikker kan worden door 1 lepeltje rijstebloem In het begin deed ik ook wat rijstebloem bij zijn fluitje omdat hij de potjes wel lekker vond maar het verse fruit niet, toen had ik ook op die ingrediënten van de potjes gekeken
Stukjes geven kan ook hoor, maar die venijnige stukjes peer zijn zo glibberig dat ze soms met dezelfde vaart weer naar buiten komen. En ik vind het geven van een hapje, nu ze nog in de wipper zit, wat praktischer... Straks aan tafel kan ze zelf stukjes van een bordje pakken etc. Anders ben ik heel de tijd stukjes uit de wipper aan het peuteren
Er zit geen voedingswaarde in maar wel calorieën volgens mij... Of je kindje nu van 1 schep rijstebloem door haar fruit zo aan komt betwijfel ik, maar het is eigenlijk helemaal niet nodig te geven. Prak het fruit of geef stukken (als je kind al ouder is dan 6 maanden)! Rijstebloem geeft wel vaak onrust, krampen en harde ontlasting.
Ja... dat was een beetje mijn 'probleem'... Of het wel echt iets toevoegt. Maar dat valt dus een beetje tegen? Ik moet zeggen dat het gros van de happen prima van dikte zijn, maar die waterige bedoeling kan ik beter in stukjes geven dan toch. Ik zag inderdaad dat er calorieën inzitten. Dus het zet in gewicht uiteindelijk wel zoden aan de dijk... Maar ik vind persoonlijk dat ze die calorieën dus nu nog uit de melk en uit de hapjes 'puur' moet/kan halen. Maar eerlijk is eerlijk... Een hapje met rijstebloem is wel mega-smeuig
Van krampen en lastige ontlasting heeft ze overigens geen last! Dus dat is wel fijn... Maar wellicht is dat omdat ze er dus bar weinig van krijgt eigenlijk... Maar die bolle toet zal wel na een groeispurt zijn. Ik kan haar wel opvreten, heerlijk!
Je kan de peer ook samen met banaan ofzo geven, dan dikt het wat in. Ik vind peer geprakt ook altijd zo waterig
Ik zou ook met andere fruitsoorten mixen (banaan dikt goed in) als je nog geen stukken geeft. Heb weleens een schepje Bambix toegevoegd als ze geen stukken wilde eten (toen was ze al 6 maanden), maar het werd zo'n brij en het smaakte ook gewoon naar pap.
Met banaan is inderdaad ideaal, maar dat geef ik haar niet teveel ivm het lastiger poepen. Dat werkt de banaan hier wel in de hand. Dus ik wissel het een beetje af... Dus peren-stukken en de rest met banaan
hier niet helemaal in jou situatie mijn kindje is 3 en halve maand en gaf ook rijstebloem weliswaar in zijn fles maar ik merkte dat hij daar juist van ging spugen. ( viel te zwaar op zijn buikje denk ik ) wat je eventueel wel zou kunnen proberen is nutriton verdikking ( johannes broodpitmeel ) gewoon 1 klein schepje. omdat mijn kindje veel spuugde ben ik dus over gegaan op af en toe vast voedsel en hij heeft enorme vooruitgang geboekt ondanks hij eigenlijk nog geen vast voedsel mocht ivm zijn leeftijd. maar opzich is rijstebloem niet echt een dikmaker hoor. je geeft er niet zo heel veel van wat ik ook weleens gehoord heb van iemand is om kruimels beschuit erin te gooien. dat zet uit en werkt verdikkend. geen idee of het werkt hoor.
Peerstukjes anders even droogdeppen met een stukje keukenrol, dan zijn ze niet zo glibberig! Beschuit etc zou ik echt nog niet geven voor de 6 maanden ivm gluten. Zo heb je natuurlijk ook Liga's om te verkruimelen door de fruithap, maar of je daar nou blij van wordt... Zelf echt nooit gebruikt, zo'n onzin. Fruit smaakt naar fruit en niet naar koek, dat wilde ik mijn dochter graag leren... Denk ook dat jij daar ook niet op zit te wachten als je posts zo lees
Oh en bij de stukjes goed rechtop laten zitten op schoot oid, niet in de wipper want dan hangt ze teveel achterover waardoor stukjes gemakkelijker verkeerd schieten en ze het dan niet weer uit haar mond gewerkt krijgt!
Ik ben inderdaad niet zo van de liga's... Ik was al van mijn geloof gevallen toen ik de bambix in huis haalde . Ik heb vanochtend peer en banaan uit het knuistje gegeven. Ze heeft zich een keer verslikt, maar soit... Dat zal nog wel vaker gebeuren. Ik heb jaren met jonge kinderen gewerkt, dus daar schrik ik niet zo van... Maar het ging eigenlijk verrassend goed... Peer is inderdaad glibberig, maar na het derde stukje ging ze erop sabbelen waardoor dat glibberlaagje er af ging en hij er niet terug uit floepte!
Wat leuk dat ze er zo van genoten heeft (en jij ook!)... En goed dat je zelf rustig blijft als ze zich een keer verslikt, maar zoals je zelf ook wel weet is het ook 'oefening baart kunst'!!