gebruik spullen opa en oma waar jij in hebt gelegen??

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door sa1980, 5 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sa1980

sa1980 Actief lid

24 apr 2009
    430
    0
    0
    Misschien is de titel een beetje vaag maar onze ouder hebben hun baby uitzet te voorschijn gehaald.

Dus bedje, matrasje, wipstoeltje, box, e.d.

Nu ben ik benieuwd of jullie baby hier gebruik van maakt?

Tegenwoordig moeten spullen aan zoveel eisen voldoen dat ik me afvraag of hun materiaal nog wel goed genoeg is.

Ik heb het dan over ongeveer 30 jaar terug!

Bedankt alvast.

2. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Matrasje lijkt me niet echt heel verstandig om te gebruiken. En zolang het ledikantje in goede staat is en de box ook, kan je die prima gebruiken. Wij gebruiken ook het wiegje waar mijn zwager (29 jaar oud) vroeger ook in heeft gelegen. Er zit alleen wel nieuwe bekleding op. Via Google kan je vinden aan welke eisen een ledikant of box moet voldoen.

3. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Wij gebruiken het wiegje van mijn man (34) inclusief matrasje en de commode.
    Daarnaast lakentjes die ook al weer 34 jaar oud zijn, maar er nog prima uitzien.

4. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

wij gebruiken ook de wieg die al 40 jaar oud is, maar hij word wel opnieuw bekleed.

het matrasje gaan we ook gebruiken, maar die moet wat dikker worden gemaakt want die moet minimaal 8cm dik zijn volges mij, en dat is ie niet. dus nog ff een laag schuim er aan maken en dan is dat ook weer geregeld.

verder hebben wij ook een box die al heel oud is, maar we gaan hem gewoon schilderen en verder ziet hij er nog prima uit :)

ik vind het juist ook wel leuk om die oude spulletjes te gebruiken. ik heb zelf ook nog een ledikantje waar ik zelf in heb gelegen.

wie weet willen we dat ook nog gebruiken, maar dan moet ik wel even na gaan of er genoeg of juist niet teveel ruimte tussen de spijltjes zit. want daar zijn nu natuurlijk ook eisen voor.

Groetjes

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb ook een oud ledikantje (zo'n 60 jaar oud), kan prima. Wel even opknappen. Denk dat het heel erg aan de spullen ligt. Gewoon je gezond verstand gebruiken, als het niet goed meer is dan niet gebruiken of eerst opknappen :)

6. Maia

Maia Niet meer actief

wij gebruiken alleen een wiegje. Verder hadden beide ouders niets bewaard. Het matrasje hadden ze nog wel maar dat heeft m'n schoonmoeder meteen weggegooid toen ze het zag :D anders had ik dat wel gedaan ;) koop wel een nieuwe.

7. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik begruik het ledikant en de commode van mijn vriend.
    is nu 25 jaar oud.
    heb alleen wel een nieuw matrasje gekocht.
    anders had ik mijn eigen wieg ook gebruikt maar kwam er te laat achter dat die er nog was.
    dus had al 1 gekocht en mijn oude moest ook nog bekleed worden.
    mijn lakentje dekbedovertekjes enz gebruik ik wel.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Box, ledikantje of wiegje, kan vaak prima. De bekleding of een matrasje is toch wel vaak aan vervanging toe. Gewoon kijken in wat voor staat het is.
    Ik gebruik ook nog wat lakentjes van mijn man en mij van vroeger, die zijn helemaal goed.

9. Melissa001

Melissa001 Actief lid

12 dec 2007
    255
    0
    0
    Ik ga ook het wiegje gebruiken waar mijn zus en broer en ik in hebben gelegen ( het wiegje is zo 33jaar oud nu).. Hele goeie staat, alleen toen ik het matrasje zag, direct weggegooid,, hihihi
    De bekleding van de wieg ook in hele goeie staat :D.. Alleen nieuw matrasje kopen. Als de wieg in goeie staat is kan je het makkelijk gebruiken!

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Mijn moeder is op dit moment op zoek naar onze oude wieg (waar ik dus in heb gelegen). Ze heeft hem verkocht, die mevrouw heeft hem weer doorverkocht, en die waarschijnlijk ook alweer. Nu kennen die mensen elkaar allemaal zo ongeveer wel nog steeds, maar ik ben erg benieuwd of ze uiteindelijk dat wiegje nog (voor de baby komt) te pakken krijgt.

En ja, dan gaan we het vast wel gebruiken de eerste weken. Anders niet hoor, mijn moeder had alles weg gedaan, maar ik zou het best leuk vinden als het nog een beetje goed is!

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook het oude familiewiegje gebruikt. De opa van mijn man heeft er zelfs nog ingelegen. Het is in ieder geval voor-oorlogs.
    Natuurlijk wel opnieuw bekleed en een vers matras erin. Maar het hout en riet zag er nog prima uit.

Verder gewoon kijken naar welke staat het is. Als er verf afbladdert, oude stof opzit, of de veiligheidnormen voldoen niet. Zoals de ruimte tussen de spijlen.

12. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb van mijn moeder ook "de oude doos" gekregen..
    De lakentjes van de wieg ga ik voor in de wandelwagen gebruiken.
    De luierhempjes als aanvulling op de rompers..
    En ons uk krijgt t vestje aan op weg van ziekenhuis naar huis, waarin ik bijna 33 jaar gelden ook van zh naar huis gebracht werd..

't is vooral dus textiel wat nog over is.. Ohja.. en de flessenwarmer.. Die mag ze echt niet wegdoen!!

13. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Wij hebben ook de familiewieg gebruikt. Was toen 45 jaar oud en er hebben al heeeeeeeeeeel veel kindjes in gelegen. Matras was zo'n vier jaar geleden door m'n zusje aangeschaft, dus dat hebben we ook gewoon gebruikt. Bekleding was intussen denk ik wel 15 jaar oud, maar nog niet zo heel vaak gebruikt. Ik vond het wel bijzonder om het wiegje te gebruiken waar ik zelf ook in gelegen heb. En het is een heel mooi wiegje :)

Wat andere spulletjes betreft, ben ik wat kritischer geweest. Zo leek de MaxiCosi van schoonzus van 15 jaar oud me niet zo'n goed idee. En haar kampeerbedje was in die tijd vast heel erg modern, maar ik ben blij dat we bij Prenatal een nieuwe hebben gekocht, want die is veel compacter en makkelijker in en uit te klappen.

Box en badje hebben we wel gewoon geleend van schoonzus en vrienden. Wipstoeltje vonden we wel fijn om zelf te kopen.

Volgens mij moet je gewoon kijken wat wel en wat niet bruikbaar is. Autostoeltjes van jaren geleden zijn echt verouderd en voldoen vaak niet aan de huidige veiligheidsnormen. En wat andere dingen betreft moet je volgens mij gewoon je gezonde verstand gebruiken.

14. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Bij matrasjes die al oud zijn bestaat de kans dat er schimmelvorming en bacterien in zitten. Schimmelvorming kan ontstaan doordat een kindje misschien een aantal keer gespuugd heeft en dat in het matrasje is getrokken waardoor er vanbinnen schimmels en bacterien zijn ontstaan. Dus meestal wordt geadviseerd om een nieuw matrasje aan te schaffen.

15. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Zulke oude matrasjes kunnen zeegras, kapok of kokosvezels vervangen en dat wordt nu afgeraden i.v.m. grotere kans op schimmelvorming en mogelijke allergieën bij de baby. Wij hebben om die reden een nieuw matrasje gekocht om bij mijn ouders te gebruiken, maar het komt wel in het ledikant waar ik zelf ook in heb gelegen :)

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wij hebben voor Jitte ook de wieg waar mijn man ingelegen heeft. Waarschijnlijk voldoet deze idd niet aan de eisen van tegenwoordig, qua spijlafstand enzo, maar ze kan er toch niet lang inliggen, zo groot is hij namelijk niet... :D Er heeft vroeger wel bekleding in de wieg gezeten, maar dat had mijn schoonzus al weggedaan omdat ze dat te gevaarlijk vond. Hierdoor paste ook de matras niet goed meer, teveel ruimte over aan de zijkanten. Dus een nieuwe laten maken. (geen standaard maat natuurlijk, zul je altijd zien.)

De box waar mijn man heeft ingelegen word nog wel gebruikt bij oma. Het is zo'n opklapbare box, erg handig, maar echt stevig is hij niet meer. Niet meer geschikt voor dagelijks gebruik zeg maar... lol!

O ja, en mijn moeder kwam nog met een zelfgebreid jurkje en truitje aanzetten van toen ik nog een baby was... In het knalgroen met oranje jaren 70 gevoel... Erg leuk om te hebben, ik wil het in gaan lijsten voor mezelf, maar niet om mijn dochter aan te doen... Het is echt *te* erg... :D

17. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    wanneer de kleine bij mijn ouders is zal die de spullen van ons vroeger gebruiken. vind dat juist wel wat hebben, jeugd sentiment. hun hebben genoeg ruimte, dus de box in de woonkamer en ledikantje op mijn oude kamer. wel koop ik een nieuwe matras net als in het 2de hands ledikantje bij ons straks. en de boxkleden gewoon ff in de hete was.

18. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Ik heb ook het ledikantje waar mijn man in heeft gelegen; en dat is nu ook 33 jaar oud! Leuk toch! Likje verf erover en als nieuw!
    Wij hebben wel een nieuw matrasje gekocht. De maten zijn toch hetzelfde. Het is namelijk niet verstandig het oude matrasje te gebruiken, vanwege alle beestjes en zo die erin gekropen zijn in al die jaren. Dat heb ik van verschillende kanten gehoord.
    Bovendien zijn de eisen aan de dikte van een matras ook anders dan vroeger.

Maar verder zou ik zeggen: als je het mooi vindt, handig toch! Het is allemaal al duur zat.

19. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Wij gebruiken ook de oude babymeubels waar ik zelf in heb gelezen. Superleuk vind ik dat :D. Mijn ouders hebben de commodekast, de wieg, de ledikant en de box altijd bewaard. De kast, wieg en ledikantje geven we een nieuw likje verf, de wieg wordt opnieuw bekleed en er komen nieuwe matrasjes in de wieg en ledikant en een nieuw boxkleed voor in de box. Nieuwe matrasjes gebruiken is wel zo fris ;). Ik kan niet wachten tot het allemaal in de babykamer staat...

20. Nathalie01

Nathalie01 Actief lid

7 dec 2008
    419
    0
    0
    Ik heb een tijd geleden een topic geopend over het beruchte ''wiegje'' waar mijn vriend in heeft gelegen zo'n 30 jaar geleden.

Toen ik mijn schoonouders vertelde dat ik zwanger was , begon mijn schoonmoeder gelijk over het wiegje waar hij had in gelegen !
    Ik vond het toen erg schattig , totdat ik hem zag..
    Veelste laag , oud & uitgewoond !
    Ik heb haar op verschillende manieren duidelijk gemaakt dat ik er eigelijk niks aan heb , helemaal omdat we een ledikant hebben en dus geen wiegje nodig hebben inprenciepe..
    Daar heeft ze dus niet naar geluisterd , 2 weken geleden stond ze hier voor de deur met het wiegje inc. beddengoed..
    Hij staat nu in het washok.. en als ik eerlijk ben , weet ik niet zo goed wat ik er mee moet.. :(

Deel Deze Pagina