Hallo, Vorige week ben ik bevallen met 34 weken van ons zoontje. Hij doet het erg goed en dronk meteen al volledige voedingen uit de borst! Hij ligt nog wel in het ziekenhuis, en wanneer ik niet kom voeden drinkt hij keurig alles uit de fles. Nu kolf ik de voedingen die ik hem niet kan geven. Ik ben bekend met snel stuwing en (te)veel melk, (ook bij mijn eerste kindje) wanneer ik kolf, kolf ik dan ook zeker 2 voedingen voor hem. Nu mag hij zondag mee naar huis en komt hij volledig aan de borst, maar hoe kan ik dit het beste doen zonder al te veel last van stuwing te krijgen zodat hij rustig aan de borst kan drinken? Hij drinkt de stuwing nog niet helemaal weg, ook drinkt hij meestal maar 1 borst (nu kolf ik uit de andere borst alleen de druk weg) Het kolven langzaam afbouwen of in 1 keer stoppen en voor de voeding de druk eraf kolven eventueel? Groetjes Marleen
Hoi, Ik zou zorgen dat je kindje rustig kan aanhappen voor het voeden, dus dan even spanning afkolven wanneer je je kindje aanlegt. (of wek enkel het toeschietreflex op en laat dit aflopen, zodat je kindje niet de eerste heftige melkstroom krijgt. Dat kindjes nog niet beide borsten drinken op deze leeftijd is heel normaal. Ik zou je melkproductie nog lekker in stand houden tot je kindje op de a terme leeftijd is, om te voorkomen dat je bij snellere groei straks moeilijker bij regelt. Dus andere borst afkolven als hij dat niet meer drinkt. Wanneer je vragen hebt of het idee dat het niet goed loopt zou ik een lactatiekundige inschakelen: zij kan je wegwijs maken in de zorg en wat je kunt verwachten bij een prematuur geboren kindje. Succes!
Bedankt voor de snelle reactie. Ik kijk even hoe het thuis gaat wanneer hij volledig aan de borst drinkt, anders schakel ik inderdaad een lactatiekundige in...