ik ben sinds een jaar dik 30 kilo gewicht kwijt geraakt dit gewoon door te eten. at mijn gewone maaltijden en in plaats van 3 keer eten deed ik het in 4 a 5 keer. daarbij snoepte ik of mijn leven er van af hing maar ik viel gewoon netjes af van de 98 kilo was ik naar de 65-67 kilo gegaan. nu ben ik zwanger en merk ik eigenlijk ondanks dat ik niet meer ben gaan eten op hoogstens een boterham na wel minder ben gaan snoepen dat ik al aan kom. en nou weet ik wel uit eindelijk gaat het er wel weer af vorige zwangerschap dik 20 kilo aangekomen was er een maand na de bevalling wel weer vanaf. maar ik zie er eigenlijk wel een beetje bang voor toen ik afgevallen was zag ik pas dat ik best dik ben geweest en wil dat eigenlijk niet meer. (ook heb ik gewoon echt veel minder last van mijn rug heb scoliose dus het is ook een deel zo min mogelijk pijn hebben en ben bang dat weer te krijgen als ik zoveel aan ga komen). maar hoe komt het dat ondanks dat ik mijn eetpatroon niet verandert heb dat ik wel weer aankom? ik weet wel ik kan echt moeilijk naar de wc ik eet netjes gewoon gezond maar heb een spastische darm en met zwangerschap speelt die gewoon enorm op kan misschien maar 1 a 2 keer naar de wc. zou het hier door komen dat ik aankom omdat mijn lichaam het meer opslaat?
Tijdens je zwangerschap wil je lichaam goed voor de kleine baby zorgen. Ook na de geboorte. Het is daarom vrij normaal dat je ietsjes dikker wordt, zodat als je borstvoeding gaat geven iets reserve hebt. Verder veranderd je lichaam natuurlijk hartstikke veel, hetgeen misschien (tijdelijk) zorgt voor wat aankomen. Als jij niet meer eet dan voorheen en nog wel ongeveer hetzelfde beweegt (?) dan denk ik niet dat je enorm veel zult aankomen hoor. Ga dus nog wel even bij jezelf na of je nu (door misselijkheid of moeheid) misschien veel minder actief bent dan voorheen en daardoor wat aankomt?! Anders zou ik me nu nog even geen zorgen maken. Maar als ik zo je laatste alinea lees, denk ik ook dat je mogelijk inderdaad last hebt van obstipatie enzo. Ook niet vreemd, schijnt door zwangerschapshormonen te worden versterkt. Ik kwam in het begin ook iets meer aan en toen een hele tijd niet en nu in de laatste weken toch wel weer. Het benodigde aankomen is dus niet altijd precies in één rechte lijn.
het is ook niet een wereld ramp het gaat er achter af wel weer af alleen vind het zo jammer al helemaal omdat ik door de zwangerschap zoiezo weer meer last van mijn rug krijg en met veel gewichtstoename ook dus dan is het weer dubbel op. ik fiets nou wel meer begin nou eindelijk weer wat meer energie te krijgen dus het is niet super veranderd maar za vast dan wel weer goed komen.
Hormonen zorgen er ook voor dat je vet opslaat. Zelf heb ik ook snel rugklachten, dus ik moest er ook op letten. Ik was zelf 10 kilo aangekomen. Ik ben gestopt met snoepen de eerste 20 weken, en was toen nog niets aangekomen. Daarna dus wel, maar mijn lichaam had toen ook veel meer nodig. Dus ja, dat kun je wel proberen. Ach ja.. het hoort er ook een beetje bij he