Hallo allemaal, Ik ben nu 21 weken zwanger. Nu ben ik inmiddels al zeker 4 maanden achter elkaar verkouden. Sommige weken is het verschrikkelijk erg (Letterlijk elke 5 minuten mijn neus snuiten en amper kunnen ademen) en andere dagen blijft het bij om de 30 min mijn neus moeten snuiten en veel niezen. Ook heb ik er last van met slapen, en word ik regelmatig wakker omdat ik weer moet niezen of omdat ik me neus moet snuiten. Ben al 2 keer bij de dokter geweest. Het enigste wat ze mij ervoor heeft gegeven is een soort neusspray die ontstekingsremmend werkt (maakt niet de neus open zoals de gewone neussprays want die mag je niet als je zwanger bent) maar deze werkt dus ook helemaal niet. De verloskundige zegt dat het kan komen door lage weerstand. Wat vinden jullie er van dat ik al zooo lang verkouden ben? En zijn er meer zwangere vrouwen die hier zo'n last van hebben?
Ja, heel herkenbaar! Ik ben nog nooit zo veel verkouden geweest als in mijn zwangerschap. Helemaal simpel word ik er van. Gelukkig heb ik ook nog af en toe een weekje tussendoor dat ik vrij kan ademen, maar even later begint het weer. Ook mijn verloskundige zegt: dat hoort er bij sommige zwangeren bij. Niets aan te doen, helaas.
Volgens mij gaat je immuunsysteem bij een zwangerschap op een lager pitje staan om de zwangerschap niet af te stoten. Dus dat je dan vatbaarder bent voor verkoudheidjes klinkt mij logisch in de oren. Ik heb helaas geen idee hoe dat van invloed is op een zwangerschap. Om je neus open te houden kan je misschien stomen? Wellicht met een zakje kamillethee in het water om je slijmvliezen te kalmeren? Er is niets zo vervelend dan een verstopte neus En je rust pakken. Lekker rustig op de bank zitten met een kopje thee ofzo Beterschap gewenst in ieder geval!!
Helaas zwellen je slijmvliezen ook nog eens op als je zwanger bent. Mijn neus zit ook om de haverklap dicht. Er zijn trouwens wel neussprays die je mag gebruiken tijdens de zwangerschap die je neus wel vrij maken. Je mag ze alleen niet erg lang gebruiken (5-6dagen). Je kunt het bij de apotheek vragen, als je een weekje slaap nodig hebt.
heeeeeel herkenbaar.. sinds 18 weken zwangerschap een verstopte neus en bloed neuzen:x volgens de gyn een zwangerschapskwaaltje! het zwellen van je slijmvliezen komt door je hormonen.. (progesteron zoals ik me kan herinneren??) je mag altijd een zoutoplossing gebruiken.. de neussprays met Xylometazoline maar 6/7 dgn sommige vk/gyns zeggen liever helemaal niet!! heel veel sterkte je moet maar zo denken nog 19 weekjes op de tanden bijten
Ik heb het ook, zowel bij mijn eerste als nu bij mijn 2e zwangerschap. Ik kan echt niet slapen met een verstopte neus en gebruik om te slapen neusspray met 0,5 xylometazoline in (kinderdosis) Al 5 maanden lang...gyneacoloog weet dit en geeft aan dat de kans heeeel klein is dat het bij de baby komt. Vooral als het alleen om te slapen is en een lage dosis. Hij heeft het gebruik wel liever zo weinig mogelijk. Maar anders slaap ik echt niet dus ik gebruik het voor de nacht. En nee het is niet goed voor mijn neusslijmvliezen, maar na mijn bevalling was het vorige keer zo over, dus ga er van uit nu ook!