Hallo, Vandaag ben ik 19 weken zwanger Mijn vraag: ik heb steeds meer last van een pijnlijk stuitje, vooral als ik lang in dezelfde houding zit, wat is dit en is er iets aan te doen? Ook heb ik 's nachts erg veel last van 'slaap'armen en 'slaap'handen, dit is een onplezierig gevoel en daardoor slaap ik slecht momenteeel. Ik probeer mijn armen anders neer te leggen, maar dit helpt niet. Verder ben ik erg snel moe/buiten adem als ik ga winkelen of als ik trap moet lopen. Aangezien ik 'pas' 19 weken ben, vind ik dit zelf erg vroeg. Zou dit aan mijn conditie liggen? Alvast bedankt voor het antwoord op mijn vragen! Groetjes Tante29
Hoi tante29, je stuitje hoort bij je bekken en wrs doet dit door het verweken van je bekken zeer en is het blijkbaar een 'zwakke' plek van je bekken. Je kunt daar helaas vrij weinig tegen doen. Slapende ledematen bij rust komt ook vaak voor, maar het wil niet zeggen dat je het de hele zwangerschap lang hebt, ook al heb je het nu al. Een kwestie van doorbloeding en wat je vooral goed moet doen is drinken en overdag regelmatig bewegen. Dit is ook goed voor het snel buiten adem zijn. Je lichaam verbruikt meer energie en dat zul je merken, maar het is daarom wel van belang dat je regelmatig beweegt, even een stukje fietsen (wellicht met een zachter zadel...) of een extra wandelingetje doen vaak wonderen. Groetjes Brigitte