Gebruik van (extra) vitaminenpreparaten

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Anto1909, 17 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anto1909

Anto1909 Actief lid

18 aug 2012
    373
    0
    16
    NULL
    NULL
    Goedendag,
    Op dit moment slik ik extra preparaten.
    Hieronder vallen o.a. Vit c, b12 enz, maar ook groenten-en fruitpreparaten (je doet wat om je lichaam "gezonder" te maken).
    Nu vraag ik mij af..... Wanneer het mij ooit mag lukken zwanger te raken, hoe moet het dan met deze preparaten? Kan ik ze in een keer weg laten? Moet ik afbouwen? Moet ik (met sommigen) door gaan??
    Ik slik ook een multivitaminen tablet met extra foliumzuur trouwens. Graag hoor ik wat ik (hopelijk ooit) moet doen voor de veiligheid van m'n zwangerschap.
    Mvg antoinette

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Antoinette,

wanneer je kinderwens hebt, is het in principe voldoende om foliumzuur te slikken. Mocht je extra vitamines willen (zoals jij nu al slikt), dan raden wij aan om alleen zwangerschapsvitamines te slikken. Daarin zit de juiste hoeveelheid vitamines die je lijf nodig heeft bij zwangerschapswens en zwangerschap. Je kunt als je zwanger bent, daarbij visolie gaan slikken.
    We raden zwangere vrouwen naast het foliumzuur (in het eerste trimester) minimaal vitamine D aan (de gehele zwangerschap). En visolie wanneer je niet aan 1 keer per week vette vis eten komt.
    Ik weet niet hoe het zit met vitamines afbouwen eigenlijk. Ik heb het nog nooit iemand horen doen. Het lijkt mij, dat als je je huidige preparaten vervangt door hetgeen we aanraden (hierboven), je lijf voldoende krijgt. Ik weet niet of er 'afkickverschijnselen' zijn van de andere vitamines. Dat zou je eens aan je huisarts kunnen vragen of bij de apotheek.

Groeten Brigitte

Deel Deze Pagina