Toxoplasmose

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by mama c, Jul 1, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama c

mama c Niet meer actief

Hallo,

Ik verzorg en rijd regelmatig paard. Ook mest ik de paarden.
    Nu moet ik van mijn verloskundige, wanneer ik bloed ga laten prikken, me ook laten testen op toxoplasmose.
    Nadat ik op internet heb opgezocht wat deze parasiet kan aanrichten, maak ik mij toch wel zorgen.
    Mijn verloskundige raad me aan, om handschoenen aan te doen bij de verzorging en mesten.
    Deze week laat ik mijn bloed dus prikken, maar ik krijg de uitslag hier pas van bij mijn volgende controle over ruim 3 weken.

Nu is mijn vraag, is het terrecht dat ik me zorgen maak?

Alvast hartelijk dank voor de reactie.

Vriendelijke groeten,

Kristen

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Kristen,

je kunt ook na een week de praktijk opbellen voor de uitslag, dan weet je het maar vast. Als je allang met paarden werkt, zou ik me niet teveel zorgen maken. Toxoplasmose kan mn zitten in uitwerpselen van jonge katjes. Veel mensen hebben deze besmetting al eens pogelopen en dat gaat meestal ongemerkt. Moeheid is een symptoom. In het bloed kun je dit terug zien. Of je het al eens gehad hebt en of het langer dan een 1/2 jaar geleden is geweest. f dat het een recente besmetting is. Maar recent kan ook tot een half jaar geleden zijn, dus dat is altijd een beetje lasitg aan de bloeduitslagen op deze ziekte. Heel pril in de zwangerschap, dus mn de erste 3 maanden is de kans dat deze infectie het vruchtje bereikt erg klein. Het kan inderdaad schadelijke gevolgen hebben, maar nogmaals de akns is heel erg klein. Je kunt gewoon echt niet meer doen dan voor de zekerheid handschoenen aandoen bij de verzorigng van je paard, maar via deze weg is de kans op besmetting nog kleiner dan via jonge katjes. Dus ik kan je natuurlijk niets beloven zonder de bloeduitslag, maar maak je niet teveel zorgen, want het komt niet zo vaak voor iemand deze infectie precies oploopt in het eerste trimester.

Groetjes Brigitte

Share This Page