Wij hebben de eerste 7 weken bewust geen speentje gebruikt ivm borstvoeding. Daarna hebben we het wel eens aangeboden, maar ze spuugt ze binnen een seconde weer uit. Renske heeft blijkbaar niet echt interesse in speentjes. Op het KDV, en ook door andere moeders wordt daar bevreemd op gereageerd, zo van 'wat doen jullie dan als ze huilt'? (nou, troosten, de borst aanbieden, naar bed brengen, draagdoek... ze huilt niet erg vaak, en de redenen zijn tot 3 terug te brengen: ik ben moe, ik heb honger, of ik heb een boertje dwars. Met erge pech is het een combinatie). MOET een kind een speentje? Of heeft het bepaalde enorme voordelen? Ik heb zelf nooit een speen gehad, en heb ook niet lang geduimd ofzo. Wel een tijdje misschien. Renske sabbelt wel op haar handjes en op mijn vingers.
Nee hoor, het is wel een voordeel (zuigen geeft zo'n kleintje vaak rust), maar het is ook een enorm voordeel als je het niet af hoeft te leren! Julia had een enorme zuigbehoefte als klein baby'tje. Ze wilde zo vaak "sabbelen" aan mijn borsten (niet echt drinken) dat mijn tepels kapot gingen. Toen hebben we haar een speen gegeven en die wilde ze meteen. Het gaf ons allemaal een stuk rust! Nu krijgt ze hem alleen nog met slapen of als ze moe is (in de auto bv.). We willen hem de deur uit voordat ze een jaar is!
nee hoor ken genoeg ukken die t niet willen. Hier ook eerst zonder, maar bleek toch behoefte hebben eraan. Alleen maar fijn lijkt me
Wat gek dat mensen je vreemd aankijken. Hier ook geen speen hoor, in bed heeft hij popje waar hij lekker aan knabbeld, en als hij huilt neem ik hem lekker bij me tot hij weer rustig is. Ik heb gewoon geen zin elke keer mijn bed uit te moeten als hij 's nachts zijn speen kwijt is hahaha. En het afwenne kan ook nog drama's veroorzaken lees ik hier wel eens. Maar goed of je nou wel of geen speen hebt wat maakt het uit, als de kleine maar gelukkig is toch??
Mn dochter was er gelijk helemaal gek van en heeft 2 jaar een speen gehad en mn zoon nooit...spuugde hem gelijk uit. Ieder kind is verschillend. Hoef je het ook mooi niet af te leren!
Ik vind het raar dat je er vreemd op aangekeken wordt eerlijk gezegd. Aaron heeft de eerste 2 a 3 maanden wel een fopspeen gehad. Hij krijgt al vanaf de geboorte FV en had wel nog zuigbehoefte. Later vaak krampen etc. en wilde dus troost en was de speen ideaal. Op een gegeven moment is hij op zijn vuistjes gaan sabbelen en toen wilde hij de speen niet meer. Daarna is hij gaan duimen. En dat doet hij nog om in slaap te komen.
Het is absoluut niet iets wat moet hoor! Mijn zoon heeft nooit een speen gehad..maar denk dat dit mede is omdat ik bij hem heel lang borstvoeding heb gegeven en hem zo vaak troost gaf. Mijn dochtertje heb ik helaas niet lang borstvoeding kunnen geven en die had dus wel erg de behoefte van een speen als ze overstuur is. Nog steeds trouwens.
Waarom zou je je kindje in godsnaam aan een speen willen helpen? Ik zie dat als een laatste redmiddel als je je kindje echt op geen 1 andere manier meer kan troosten. Die van ons hebben we er nooit 1 gegeven. En dan mist hi em ook niet!
Eva heeft vanaf 3 weken een speentje gehad, ze had heel veel zuigbehoefte, maar ik had veel melk en dat wilde ze niet altijd. En ik werd een beetje gek van het pinken (ik sliep dan met mijn hand in de wieg). Lisa heeft sinds anderhalve week ofzo een speen. Eerst wilde ik er niet aan (net als bij Eva trouwens, eigenlijk ben ik anti speen ). Lisa wilde 'm eerst niet, maar pakte 'm opeens wel. Ze pakte opeens wel mijn pink (wilde ze ook nooit) en toen gaf ik een speen en die wilde ze toen wel. Ivm reflux vind ik de speen wel fijn, biedt echt troost, zeker toen drinken pijn deed toen we nog niet wisten dat ze reflux had. Maar als het zonder speen kan is het toch juist prima? Eva was trouwens met 5 maanden van de speen af, toen ging ze duimen. Lisa sabbelt ook veel op haar handjes, ik hoop dat ze ook snel gaat duimen.
Prima toch, als Renske tevreden is zonder speen! Laat andere mensen het lekker raar vinden, trek je daar vooral niks van aan. Julie was in het begin ook zeker geen speen-kind. Ik moet ook zeggen dat ik ook geen speen-mama ben , ik heb haar de speen niet vaak aangeboden. De kraamzorg wilde er ook gelijk een speen in duwen als ze maar een kikje gaf. Nou, dat wilde ik dus niet! Dan vond ik, net als jij, wel andere manieren van troosten. Julie heeft trouwens het principe van duimen nooit begrepen, heeft ze werkelijk nog nooit gedaan. Wel een beetje op haar handjes geknauwd. Toen Juul een maandje of 4 was, vond ze een speen bij het inslapen wel fijn. Vond ik ook wel prettig voor haar, had ze wat herkenbaars en veiligs, ook als ze bv op het KDV was. Als ze eenmaal slaapt, kiept de speen vanzelf haar mondje uit. Dus al met al heeft ze 'm maar hooguit 10 minuutjes in. Verder heb ik wel altijd een speentje bij voor "noodsituaties", als ze bijvoorbeeld gaat gillen midden in een winkel ofzo 8). Dan geeft de speen even rust in de tent. Ze zuigt er 3 seconden op, en gaat hem vervolgens uitgebreid bestuderen in haar handjes. Dus lekker laten zo! Als Renske er geen behoefte aan heeft, waarom zou je het dan doen? Moet je straks alleen maar afleren...
ik heb altijd geleerd dat een fopspeentje het risico op wiegendood drastisch verminderd, dus ik geef het zeker. dan maar drama met afleren. "De fopspeen is niet alleen goed inzetbaar bij de preventie van wiegendood. Een ander voordeel van de fopspeen is zijn positieve invloed op de ontwikkeling van verbindingen in de hersenen die een rol spelen bij de werking van de bovenste luchtwegen. En tenslotte kan genoemd worden dat het zuigen op een speen een kalmerende werking op het kind uitoefent en het bovendien een goede oefening is voor de mondspieren" zie hier het hele artikel. Minder gevallen van wiegendood door fopspeen | Kennislink
Borstvoeding verminderd ook de kans op wiegendood, borstgevoede kinderen ontwikkelen namelijk sterkere kaak nek en mondspieren, ook wordt de zuigbehoefte meer bevredigd (moeten harder werken) dus kan het zijn dat ze geen speentje nodig hebben. Ik zou zeggen alleen maar lekker dat ze hem niet wil, dat scheelt weer afleren. Mijn kereltje die heeft ook geen speentje gehad, wel geprobeerd omdat hij zoveel krmapjes had en ik gek werd om mijn pink erin te houden. Maar meneer spuugde hem altijd uit. (overigens wilde hij de speen van de fles ook niet, maar goed das weer een ander verhaal.)
klopt, maar heb je dit ook gelezen? Volgens de onderzoekers kan een veranderde ademhaling de reden zijn voor het verlaagde risico bij gebruik van een speen. Wanneer een baby tijdens het slapen een fopsteen in zijn mond heeft, wordt het kindje verplicht om door zijn neus adem te halen. Hierdoor traint het kind een manier van ademen die belangrijk is op het moment dat ademhalen via de mond niet mogelijk is (bij braken, gezichtje bedekt door beddengoed, buikligging). Ook de ring die aan de speen zit, voorkomt in zekere mate dat de baby zijn gezicht in het kussen kan begraven en op die manier de ademhalingsroute blokkeert. hoe wil iemand die borstvoeding geeft de ring vervangen of de ademhaling van de baby reguleren?
thanks ladies Ik ben ook geen 'speenmama', van mij hoeft het absoluut niet. Sterker nog, liever niet, om precies de reden die sommigen hier noemen: dan is die speen kwijt en kan jij uit bed om die te zoeken. Renske wordt 's nachts wakker om te drinken, en dat is wel genoeg voor mij Omdat mensen soms wat raar reageren dacht ik opeens: had ik het vaker moeten aanbieden? We hebben het misschien 3 keer geprobeerd.
Tja, dat over wiegendood... het heeft weinig zin om dat ding aan haar op te dringen als ze hem meteen weer uitspuugt. Ze ligt op haar rug en ademt altijd door haar neus. Nou ja, de keren dat ik haar begluur als ze slaapt En de speen van de fles vindt ze ook niet geweldig nee. Maar ze kan er iig wel enigzins uit drinken.
Onze zoon heeft ook nooit een speen gehad. Hij wilde hem niet. Heb het nog wel een aantal keren aangeboden, maar hij wou ECHT NIET, haha. Hij heeft geen enorme zuigbehoefte, ook door de bv denk ik. Scheelt voor ons weer drama's met speen afleren, speen kwijt enzo. Vind het wel prima zo hoor. Hier heeft nog nooit iemand vreemd gereageerd erop eigenlijk. En wat preventie op wiegendood betreft, hij slaapt nog gezellig bij ons op de kamer.
Frummel heeft wel een speentje. Ook tijdens de (helaas korte) periode dat hij borstvoeding kreeg. Hij vind het heerlijk, wordt er rustig van. We geven de speen nu al wat minder. Alleen als hij moe is, en als hij eenmaal slaapt halen we de speen weg. Vind er wel voordelen aan zitten. Maar niet noodzakelijk ofzo. Komt denk ik ook wel omdat ik tot mijn 14de geduimd heb en koste wat kost wil voorkomen dat frummel dit ook doet. Want geloof me, daar maak je op de middelbare school geen vrienden mee (erg he)
Finn heeft wel een speentje, vanaf het begin (hij kreeg meteen fv) erg veel zuigbehoefte en nog steeds, als hij zn speen in zn mond heeft zuigt hij nog steeds enorm. Nu heeft Finn hem alleen nog in bed en in de auto