Gebruiken jullie nog een magnetron?

Discussie in 'De lounge' gestart door Child, 29 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Ik heb een combi-magnetron.
    Dagelijks gebruik voor flesjes en baby voeding.
    Ook voor warme melk en chocolade melk.
    Ontdooien doe ik zelden in de magnetron.

2. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Ik zou een aluminium hoedje maken ;):D

3. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Gebruik hem om boter zachter te maken als de kinderen koekjes willen bakken. Rijst ontdooien dat soort dingen. Verder niet veel eigenlijk. Dat straling niet goed is zou waar kunnen zijn.
    Gebruik hem toch.

4. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    wij hebben geen magnetron, ook nooit gehad en ik mis hem ook niet :)

Babyflesjes altijd met water uit de waterkoker verwarmd, eten gewoon in de pan of oven. Wat je niet hebt gehad, kan je ook niet missen :D

5. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Wij gebruiken 'm heel vaak.

6. Islah

Islah Niet meer actief

En ik heb dan wel ooit een magnetron gehad en mis 'm zelfs niet haha.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zelfs borstvoeding mag tegenwoordig weer opgewarmd worden in de magnetron (niet op vol vermogen), dus zo bewezen schadelijk zal het dus ook wel weer niet zijn.
    Ik gebruik hem dagelijks. Zou vast wel weer zonder kunnen, al zal dat even wennen zijn, maar ik zie de noodzaak niet om hem eruit te doen.
    Erg handig

8. Islah

Islah Niet meer actief

Groenten koken e.d is ook gezonder in de magnetron dan in een pan omdat er minder vitaminegebrek optreedt, schijnt. Maar dat maakt voor mij toch niks uit want ik stoom meestal m'n groenten, destijds de babyvoeding die ik zelf maakte ook.

9. tuc

tuc Niet meer actief

hier ook zeer regelmatig gebruik, bijna dagelijks.

10. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier wordt hij zeker niet dagelijks gebruikt. Ik geloof namelijk wel dat het niet gezond is. Er zijn meerdere bronnen die dat aantonen.
    Ik geloof niet dat je er direct kanker van krijgt, maar zal niet beginnen aan magnetronkoken (zoals ze bij Tupperware nu veel doen).
    Brood ontdooien doe ik door het uit te leggen, als je de plakjes los haalt zijn ze echt zo ontdooit, dus daar geen tijd voor hebben gaat niet echt op.
    Ik gebruik het soms wel voor broodje gesmolten kaas of om restjes eten op te warmen. Maar hij kan zo een paar weken ongebruikt staan.
    Babyvoeding zou ik nooit in de magnetron opwarmen, maar nou heb ik nooit kunstvoeding of potjes gegeven dus was het ook niet nodig.

11. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18

Juist niet: Magnetron gevaarlijk voor de gezondheid
    Even random bron gekozen. Maar er zitten niet veel vitaminen meer in groenten uit de magnetron.

Stomen is het beste, en dan niet te gaar.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Als je hem maar niet in de magnetron stopt:$

13. Islah

Islah Niet meer actief

Dat ligt eraan welk onderzoek je aanhaalt. Andere wetenschappers zeggen weer van wel. Dus tja.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hahahaha!

(Een betrouwbaar artikel geschreven door prof? Dr? Jesse van der Velde???) in dit artikel staat nog dat borstvoeding beter idd niet in de magne kan. Dit onderzoek is alweer achterhaald. De meeste onderzoeken die worden aangehaald zijn veel te oud! Wetenschap is altijd in beweging. Bronnen ouder dan een paar jaar zijn per definitie al twijfelachtig.

15. Islah

Islah Niet meer actief

Hihi ja dat dacht ik dus ook...

16. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ik zei al dat het willekeurig was, ken die hele man niet. Er zijn zo nog honderden (wetenschappelijke) links te vinden.
    Wetenschap is continue in beweging, maar oudere bronnen zijn niet per definitie achterhaald of minder geloofwaardig dan recentere bronnen. Dat is van hele andere factoren afhankelijk. Ik ken mijn wetenschap.

Maar ieder mag geloven wat hij of zij zelf wil. Ik zal mijn bv nog steeds niet in de magnetron opwarmen. In alles wat ik daar over vindt gaat het overigens meer om gevaren van hotspots dan het verloren gaan van voedingsstoffen.

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #57 Devilschase, 29 nov 2015
    Laatst bewerkt: 29 nov 2015
    Nee. Ooit een test gezien met andijvie.

Verse andijvie gemaakt, getest op voedingswaarden, vitaminen etc.

Die andijvie door de helft en 20!!! seconden opgewerkt in de magnetron. Zelfde test, weg voedingswaarden en 0.0 vitaminen.

Dus nee, ik heb er geen een. Plus dat ik er onmogelijk een kwijt kan in onze keuken. Zou echt niet weten waar.

18. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik hou me niet meer bezig wat tegenwoordig allemaal wel gezond is en wat niet meer, dan kan ik niks meer.

Zeker met alle flessen kunstvoeding het eerste jaar heeeel vaak water opgewarmd in magnetron! Of groente/fruit hapjes inderdaad, of ze nu uit een potje kwamen of vers ingevroren, warmgemaakt in magnetron

Ik gebruik de combi-magnetron best vaak:
    - Elke ochtend om de melk van dochter's pap te verwarmen
    - Pap voor mezelf 's ochtends of boterhammen ontdooien (ja, 10 min wachten vind ik teveel 's ochtends dan lig ik liever 10 min langer in bed)
    - 's Avonds vaak in de stand magnetron+oven+grill dan is bijna alles in 10 minuten klaar, warm en krokant: ovenschotel, lasagne, kibbeling of andere vis, aardappelkroketbolletjes enz.
    - Pannekoeken opwarmen, of een ander restje/kliekje wat eventueel uit de vriezer komt.
    - Heel af en toe een kant-en-klaar-maaltijd. Kant-en-klaar quiche in 3 min in combi-oven

En als ik nog langer nadenk vast nog meer. Zou hem niet willen missen

19. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Mischien een rare vraag, maar waar gaan de vitamines dan heen. Bij koken snap ik dat die stofjes in het water belanden.

Overigens gebruik ik mijn magnetron amper, ik heb zo'n oven en magnetron ineen (de oven gebruik ik regelmatig). Ik maak soms zo'n mug-cake, vervliegen daar de calorieën ook van :p

20. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Hotspots pak je aan door even goed door te roeren of schudden.

Maak maar eens pap op het fornuis met een metalen lepel, laat die even in de pan staan en de pap rond die lepel zal ook veel warmer zijn dan de pap aan de rand. Je roert dat toch ook nog even door terwijl je serveert?

Deel Deze Pagina