Gebruiken jullie pijnstillers?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Cherrylein, 17 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

"Pijnstillers" heb je in vele vormen.

Ik slikte er een aantal voordat ik zwanger wou worden. NSAID's en Opioiden waren dat. Daar moet je onmiddellijk mee stoppen. Ik heb nu in 23 weken tijd 2 paracetamols op. Maar die zijn vrij onschuldig, zeker vergeleken bij de troep die ik voorheen slikte!

2. Gezond

Gezond Niet meer actief

Kinderasperines mag je absoluut niet hebben! Welke naam, merk of wat dan ook...

Er zitten stoffen in die schadelijk zijn voor de ongeboren vrucht... Je kind dus...!

Als je iets slikt... dan neem je paracetamol! Dat is onderzocht en mag gewoon...

Let dus op: Absoluut geen kinderasperines!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Denk dat dit aan mij was omdat ik schreef het weleens gebruikt te hebben. Ik neem aan als mijn gynaecoloog, mijn huisarts en mijn vriend zeggen dat ik het gewoon moet nemen ik het wel mag nemen. Verder probeer ik het echt wel zoveel mogelijk te onderdrukken met de warmte en de kracht uit mn handen en gewone paracetamol en paracetamol met codeïne maar wanneer het daarmee echt niet ging dan heb ik iets anders genomen.

4. camuh

camuh Actief lid

30 dec 2008
    113
    0
    0
    Ik heb nog niets gehad *afkloppen* waarbij ik dacht aan pijnstilling. Normaliter heb ik maandelijks hoofdpijn en krampen, maar die ik heb ik nu natuurlijk niet. En het enige wat bij mij helpt tegen pijn is ibuprofen en dat mag nu niet, dus ik ben ook heel blij dat ik niets gehad heb. Paracetemol doet niets bij mij.

5. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Wanneer ik een migraine aanval heb die echt niet te harden is (zoals gisteren) dan neem ik een paracetamol...mijn gyn vertelde me dat je zelfs tot 6 paracetamollen mag nemen op een dag, zonder dat het gevaar voor de beebie met zich mee brengt..

6. stresskippetje

stresskippetje Actief lid

24 dec 2008
    339
    0
    0
    Ik slik ook gewoon hoor !
    Geen ibu meer of zo en lees bij alles de bijsluiter nu beter.
    Maar panadol gebruik ik nog gewoon.
    Slik ook regelmatig valeriaan omdat ik snel spanning opbouw.... :(
    Froukje

7. RozeWolkje

RozeWolkje Actief lid

7 jan 2009
    293
    0
    0
    Oh fijn om te lezen dat paracetamol geen probleem is. Ik zit er ook regelmatig aan te twijfelen; wel of niet wat slikken. Ik heb regelmatig erge ongikrampen en daar word ik zo sjaggie van maar wilde niets slikken ivm mijn zwangerschap maar dat kan dus geen kwaad.

8. zogelukkig

Diclofenac is dus zo"n NSAID waarvan de werking bewezen schadelijk kan zijn voor de vrucht.
    Het is het eerste middel waarmee ik moest stoppen, al VOOR de conceptie.
    Ik begrijp er geen biet van dat zowel gyn als ha dat middel voorschrijven en nog wel bij maag-/darmklachten, want bewezen is ook dat dat middel dus echt funest is voor je maag en darmen!
    Gelukkig kan ik tijdens de zwangerschap zonder pijnstilling (lang leven het hcg-hormoon!), maar de problemen met maag en darmen zijn ook over en dat ligt dus aan de zware pijnstillers en ontestekingsremmers die ik nu niet meer slik.

Ik heb ergens een mail van de fabrikant van de diclofenac die ik de slikte, maar kan hem zo snel niet terugvinden, het advies luidde: stoppen en wel direct!

Hier een stukje van consumed:

"Zwangerschap

Vanwege de werking kan een schadelijk effect van dit geneesmiddel op het kind niet geheel worden uitgesloten.

Diclofenac Injecties/Tabletten/Zetpillen (generiek) niet gebruiken tijdens het laatste trimester (6e-9e maand) van de zwangerschap (tenzij de arts anders voorschrijft) en niet gebruiken enige dagen vóór en tijdens de bevalling (= partus)."

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zogelukkig,
    Ik moet je zeggen dat ik het wel geteld 2x tijdens mijn zwangerschap heb gebruikt. En ja bij mij helpt het echt voor het verkrampen van mijn darmen. Verder is het echt in overleg geweest met de artsen dus ik geloof niet dat ik hiermee iets verkeerds gedaan heb. Verder heb ik bijvoorbeeld ook furosemide moeten slikken, wat dan wel geen pijnstillers zijn, maar volgens de bijsluiter ook niet te gebruiken bij zwangerschap. En tja een mama die op de been blijft is ook belangrijk denk ik dan! Maar zal absoluut nooit iemand aanraden iets anders te nemen dan paracetamol! En rekenmaar dat ik echt wel heel wat tranen heb gelaten omdat ik iets moest doen wat misschien niet goed was voor mijn kindje!

10. stresskippetje

stresskippetje Actief lid

24 dec 2008
    339
    0
    0
    Je moet ook goed voor jezelf zorgen ! Als een arts het voorschrijft \ou ik het ook slikken hoor ! Al maak je je dan idd waarschijnlijk wel meer zorgen om je kindje.

Froukje

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik slik wel gewoon paracetamol als het nodig is. Ik heb veel hoofdpijn, en met een flinke hoofdpijn functioneer ik niet. Merk wel dat ik het nu sneller niet neem, dan zeg ik eerder afspraken voor 's avonds af en ga ik vroeg op bed.

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

weet je wat ik niet uit kan staan de een zegt dit de anders zegt dat van de huisarts mocht ik 2 paracetamol per dag van de vk 4 en van de gyn 8. 2 wekenterug bij gyn mocht ik zelfs een recept meenemen voor morfine tabletten.

ik had dus inmens veel medicijnen ik moest overal mee stoppen.diclofanac/tramadol/amitripteline/ranitadine voor dat we gingen proberen

13. Gezond

Gezond Niet meer actief

In overleg met de arts mag je eigenlijk alles wel gebruiken ;)

Een arts bepaalt of het wel kan of niet... en als het mag in welke hoeveelheden etc.

14. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    ik neem eigenlijk nooit iets van pijnstillers ook als ik niet zwanger ben als ik hoofdpijn heb of iets dergelijks dan ga ik slapen dat werkt bij mij prima :D

15. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Ik heb een vorm van reuma en mag de medicijnen die ik daar normaal voor heb niet slikken. Nu dus alleen op paracetamol. Ik mag van de gyn tot maximaal 4x2 per dag, maar dat heb ik nog niet gedaan. Probeer toch zo min mogelijk te pakken, maar dat zijn er meestal toch wel 4 per dag.

16. zogelukkig

Ik val jou er ook niet op aan meid, je hebt het jezelf immers niet voorgeschreven! Ik vind het alleen niet getuigen van medicatiekennis van de artsen die je diclofenac hebben voorgeschreven! Zo blijkt maar weer dat veel artsen de ballen verstand hebben van medicijnen, het zijn ook geen apothekers.

Hier de tekst uit het farmaceutisch kompas:

"Diclofenac

Zwangerschap/Lactatie
    . Diclofenac en zijn metabolieten passeren de placenta. Epidemiologisch onderzoek suggereert dat gebruik van prostaglandinesynthetaseremmers in de vroege fase van de zwangerschap kan leiden tot een groter risico van miskraam, cardiale malformatie en gastroschisis. In dierproeven is een verhoogd pre- en post-implantatie verlies, embryo-foetale letaliteit en een verhoogde incidentie van malformaties gezien. Tijdens de eerste twee trimesters niet gebruiken tenzij op stricte indicatie en dan in zo laag mogelijke dosering voor een zo kort mogelijke behandeling. Bij gebruik tijdens het derde trimester zijn farmacologische effecten zoals weeënremming en bij de foetus voortijdige sluiting van de ductus arteriosus Botalli, pulmonale hypertensie, bloedstollingsstoornis met als gevolg bloeding, gestoorde nierfunctie of nierinsufficiëntie met oligohydramnie mogelijk. Niet toepassen tijdens het laatste trimester en tijdens de partus.. De injectievloeistof bevat benzylalcohol. Omdat benzylalcohol de placenta kan passeren moet rekening worden gehouden met de mogelijke toxiciteit ervan voor prematuren na toediening vlak voor of tijdens een bevalling of sectio caesarea. Het gebruik van een prostaglandinesynthetaseremmer kan de vruchtbaarheid nadelig beïnvloeden en wordt niet aanbevolen bij vrouwen die zwanger willen worden.

Gelukkig is het bij die 2x gebleven! ;)

17. zogelukkig

Dat is natuurlijk onzin! Er zijn nu eenmaal middelen die je echt beter niet kunt slikken als je zwanger bent omdat het ernstige risico's als miskraam of afwijkingen voor de vrucht met zich meebrengt.

18. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    nee, maar ik moet ook zeggen (afkloppen) dat ik vroeger vrij vaak een paracetamolletje nodig had wegens migraine, maar dat heb ik sinds dat ik zwanger ben niet meer gehad (afkloppen). Maar mocht ik echt zware migraine aanvallen krijgen dan zou ik denk ik ook wel wat nemen!

19. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    ik ben zowiezo niet zo'n pillenslikker, dus tijdens de zwangerschap al helemaal niet.
    helaas heb ik nu een kaakontsteking, die me lamlegt van de pijn. :( en zit dus nu aan 4x2 PCM per dag. op advies van tandarts/apotheker/huisarts, dus vertrouw erop dat het wel OK is.
    barst nog steeds vd pijn, dus wil al helemaal niet weten hoe dat zonder pcm is...
    verder moet ik ook antibiotica slikken, maar wel 1 die niet slecht is voor mijn kindje. was veilig, onderzocht etc.
    toch zit het me niet lekker, maarja, ik kán even niet anders nu. verga echt vd pijn in mijn kaak...
    normaal zou ik dan brufen nemen, maar dat mag nu écht niet. behandeling voor die ontsteking moet ook wachten tot na de bevalling.

20. zogelukkig

Dat is balen! Hopelijk trekt de ontsteking wweg van de amoxicilline, ik neem aan dat je die hebt? Die is veilig hoor, maak je maar niet druk! ;)

Deel Deze Pagina