Eind juni ben ik uitgerekend. Ik wil graag een slaapzakje kopen, maar twijfel nogal. Een 4-seizoenenslaapzak lijkt heel handig, maar groeien ze er niet heel snel uit? Waardoor je er niet heel veel aan hebt? Ook heb ik het idee dat 4-seizoenen vast een stuk dikker is dan zomer, klopt dat? Misschien kan ik dan beter alleen een zomerslaapzakje kopen? Zo ja, zijn afritsbare mouwtjes dan handig?
Ik denk dat een 4 seizoenenslaapzak erg warm is in juli/augustus (denk niet dat je kindje gelijk al in een slaapzak ligt in juni toch?) M'n beste vriendin heeft een kindje van 11 weken en die slaapt ook in een slaapzak, maar toen het de afgelopen dagen zo warm was, was de slaapzak ook te warm. (Jip en janneke katoenen slaapzakje van de hema) Zij legde hem toen in een rompertje onder een lakentje. Ik denk dus dat je beter een zomer slaapzakje kan halen waar de mouwen van af kunnen.
Ik zou nog even wachten met het kopen van een slaapzakje, de eerste weken slapen ze vaak gewoon onder lakentjes en evt een dekentje, dan heb je geen slaapzak nodig. Zodra ze toe zijn aan een slaapzakje weet je dan precies welke maat je nodig hebt, en of een zomerslaapzakje nog wel nodig is. Misschien is de zomer dan al wel voorbij en kan je dan beter uit de voeten met een 4 seizoenen slaapzak. Of je koopt een 4 seizoenen slaapzak en dan past hij zodra het koud wordt al niet meer. Dat is ook zonde.
Een vier seizoen zou ik pas kopen in een grotere maat, maat 98/104 kan ik hier in huis bijvoorbeeld al vanaf 20111/2012 gebruiken voor 2 kindjes, maat 50/56 en 74/80 gebruik je maar zo kort. Dan heb je vaak nog niet eens een zomer en winter te pakken in 1 maat. Een slaapzak voor hoog zomer is fijn als die enkel laags tricot is zonder mouwen en zelfs een van laken/hydrofiel stof van BV jolein. Als het dan echt 30 graden boven is kunnen ze alleen in de slaapzak, als ze onrustig zouden worden in alleen een romper.
Zomerslaapzakje is genoeg. Onze dochter is in maart geboren wij hadden toen slaapzakje van isi mini en dun dekentje was toen warm genoeg. Nu hebben we ook weer slaapzakje van isi mini en dan alleen lakentje nog erover en als het warm is rompertje en slaapzakje....geen dekentjes nodig. Onze dochter was een woelwater in de wieg ging het goed maar in het ledikant lag ze scheef en later ook met hoofd bij voeteneind toen alle dekens weggedaan en slaapzakken aangedaan, zomers dun en in de winter pyjama en dikke slaapzak. Onze dochter heeft het wel snel erg warm....nu nog want ze heeft nooit een pyjama broek aan....vindt ze te warm ook in de winter ze slaapt nu wel sinds hsr 2de onder een dekbed.
Ik zou ook wachten en beginnen met een lakentje en dekentje zodat je lekker kunt instoppen. Hier is zl pas met 6 maanden in een slaapzak gegaan. Toen een zomerzak gekocht. Maar mer 9mnd 2x puckababy the bag 4 seizoenen. Ideale slaapzak. Die bestaat uit een zomer en herfstdeel, wat samen winter maakt. Dus je hoeft dan geen andere zakken meer te kopen.
Ik had vanaf 6 maanden de puckababy seizoensslaapzak. Toen nog veel te groot! Nu met bijna 2 zijn de mouwen al te kort.... Klopt dus niet echt dat ze er tot 2,5 in kunnen slapen, maar het is wel een fijne slaapzak! Dat zou ik dus misschien doen, maar niet voor een klein baby'tje al...
Mijn kids hebben allemaal pas voor eerst een slaapzak aangehad toen ze 2 maanden waren. Dat was namelijk de leeftijd dat ze zichzelf onder dekentje/lakentje uit geduwd kregen (trappelen met beentjes). Ik zou niet vooruit kopen, maar echt op moment bekijken wat dan nodig is. Ze groeien soms ook snel uit bepaalde maten in het begin!
Rond 1,5 maand ben ik bij beide kinderen overgestapt op een slaapzakje. Ik heb vanalles, dunne, dikke, 4-seizoenenslaapzakjes. Overigens allemaal van de hema, omdat ze daar leuk qua prijs zijn en ook nog regelmatig in de aanbieding. Met de maten kunnen ze vrij lang doen. De kleine maat ongeveer van 1,5 maand tot 1 jaar. De grote maat draagt de oudste nu nog steeds (hij is ruim 2 jaar). Bij echt warm weer is een hydrofiele slaapzak overigens fijner dan een zomerslaapzak van tricot. Ik heb meerdere slaapzakjes, 3 per maat en qua dikte. 1 voor in de kast, 1 voor in de was, en 1 reserve. Dat is ook wel nodig, omdat bij doorlekken een nieuwe slaapzak gewenst is en ik de was opspaar tot ik een volle mand heb. Dan ligt er ook nog 1 bij de opvang. De winterslaapzak hoef je in de zomer echt nog niet te kopen. Ik zou daarom een slaapzak kopen die past bij het seizoen. Later is er snel genoeg bij te kopen.
Ik zou ook nog even wachten. De eerste weken liggen ze vaak nog niet in een slaapzakje en wij hebben de eerste weken nog ingebakerd. Had een slaapzakje maat 50-62 in huis, maar toen hij eenmaal in de slaapzak ging was die al te klein, hij paste toen al prima in de 70cm slaapzak van de Prenatal. Daarbij is voor de zomer een dun kantoenen slaapzakje inderdaad voldoende.
Hier was 't int begin enkel een dekentje.. Pas vanaf 5 maanden een slaapzak en vanaf 6 maanden zijn we de 4-seizoenenslaapzak van Puckababy beginnen gebruiken, zalig ding! Overdag draagt dochter een gewone slaapzak en 's nachts altijd de Puckababy
Voor een pasgeboren kindje heb je geen slaapzak nodig. Die bewegen nog niet zoveel en kunnen nog niet rollen. Daarom kan je ze beter onder een laken met dekentje leggen. Daarbij groeien ze heel erg snel en kan je de slaapzak maar kort gebruiken. Ik heb een 4 seizoenenslaapzak vanaf maat 74/80 (tot 104 ofzo). Die gebruik ik heel veel. Maar voor een ouder kindje is dit handiger. En je kunt het veel langer gebruiken. Heel erg handig!