Hoi dames, Ik heb een vraag, die misschien een beetje dom overkomt maar ik wil hem toch stellen. Ik hoop niet dat ik iemand voor het hoofd stoot en hoop ook dat ik hier goed zit.. Ik lees wel eens op het forum in berichten bijv. "mijn zoon van anderhalf, gecorrigeerde leeftijd, ....". In de handtekening zie ik dan bijv. dat het kind een jaar en 8 maanden is, en geboren met zoveel weken zwangerschap (en dat aantal is dan dus niet de 'standaard' duur van een zwangerschap, maar korter). Ik begrijp dus dat zo'n gecorrigeerde leeftijd iets te maken heeft met te vroeg geboren zijn van een kindje. Maar hoe lang blijft men dat aanhouden dan? Als je kindje 1 wordt, zeg je dan ook dat het 'eigenlijk' pas 9 maanden is, om het maar even zo te zeggen? En als het 5 wordt? Hoop dat iemand me wat duidelijkheid kan geven. Snap het gewoon even niet en ben nogal nieuwsgierig aangelegd... Alvast bedankt! Liefs, Linda
Gecorrigeerde leeftijd staat voor de correctie op het aantal weken dat een kindje te vroeg is geboren. Dus als een kindje 2 maanden te vroeg is geboren (zoals die van mij) MAG je de leeftijd corrigeren met 2 maanden. Hier wordt dat dus gedaan door de fysio waar mijn kinderen onder controle zijn. Zij komt naar hun motorische ontwikkeling kijken. Toen ze 11 maanden waren, keek zij bijvoorbeeld of ze zich ontwikkelen als een gemiddelde baby van 9 maanden. Deze correctie is in het begin nodig omdat te vroeg geboren kinderen hun achterstand nog moeten inhalen. Qua gewicht, groei en ontwikkeling. Corrigeren mag tot ongeveer 2 jaar. Dan is het de bedoeling dat een prematuur kindje zijn/haar achterstand heeft ingehaald. Bij de kindjes die het goed doen en hun achterstand snel inhalen, wordt meestal al snel opgehouden met corrigeren. Onze kinderarts zegt altijd dat we MOGEN corrigeren op de punten die niet zo snel gaan. Er zijn genoeg gebieden waar een prematuur kindje zich heel snel in ontwikkelt, en dat hoef je dan niet corrigeren. Zo iets duidelijker?
Wij hebben vanaf 6 maanden niet meer gecorrigeerd.Vond het niet nodig.De kinderartsen bij ons in het ziekenhuis corrigeren tot 4 jaar.Misschien hebben wij het wel niet toegepast omdat er verder geen reden toe was.Ze zijn het eerste jaar wat kleiner geweest,maar met de ontwikkeling ging het niet anders dan van kindjes die op "tijd"zijn geboren.Suus en Tessa zijn geboren trouwens met 30 weken en zijn nu 3 jaar.
Wij hebben in het begin wel gecorrigeerd maar na 15 maanden ofzo niet meer omdat hun ontwikkeling etc prima gaat. Ze zijn 12 weken te vroeg geboren maar ze hebben het allemaal heel goed ingehaald. Heb hier wel een gelezen trouwens dat een kinderarts corrigeerd tot 16 jaar... Weet niet hoor lijkt me wel erg lang...
Hier zijn we gestopt met corrigeren toen Fabiënne 1 jaar was. Qua groei heeft ze het sowieso al heel snel ingehaald en op motorisch gebied vind ik het erg lastig om te bepalen wat nu eventueel nog door de vroeggeboorte komt en waarmee ze gewoon wat langzamer is. De ene loopt tenslotte al met 9 maand en de ander pas met 2 jaar.
De kinderen 'mogen' inderdaad tot 4 jaar over de inhaalslag doen. Maar 16 jaar? Dan maakt 2 of 3 maanden toch helemaal niks uit?
kinderarts (UMCG) zei bij ons dat je tot het zesde jaar corrigeert, en daarna valt het niet meer op. Maar mij valt het op dat niemand nu meer merkt dat hij te vroeg is geboren, omdat je het niet meer ziet. Maar als ik zou gaan vergelijken dan loopt hij toch met alles een beetje achter. ik kom daarom ook wel voor hem op, bijvoorbeeld wanneer de kinderleidster zegt: hij moet dat en dat nu toch wel kunnen, hij is bijna 2! dan zeg ik dat hij 3 maanden te vroeg geboren is en dus eigenlijk geen 21 maanden, maar 18 maanden. Hij is dus anderhalf, en dat is ook wat het eerlijkste is om van hem te verwachten!
Lieve dames, ontzettend bedankt voor al jullie uitgebreide en duidelijke reacties. Weer een mysterie voor mij opgelost Kan er niks aan doen, ben gewoon zo nieuwsgierig ook al is het iets waar ik 'niks mee te maken heb' om het zo maar te zeggen..
Hahaha oeps bedoel 6 jaar, dan heb ik dat denk ik van OnsKleintje een keer gelezen omdat ze nu ook schrijft dat haar kinderarts corrigeerd tot 6 jaar... Zou wat zijn tot 16 jaar...