van de fles naar de borst

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mie, 22 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    MIjn zoontje is vijf weken te vroeg geboren en kon niet goed aan de borst drinken. In het ziekenhuis twee keer aangelegd maar de verpleegsters vonden dat ik mijn kereltje het te lastige maakte als ik bleef aanleggen naast zijn flesjes. Hij kreeg uiteindelijk alleen maar flesjes meer waar ik dan de afgekolfde bv indeed. Dit werkt goed voor hem, hij groeit enorm goed en is een tevreden kind. Toch zou ik hem graag aan de borst krijgen. Reeds enkele keren geprobeerd en vanmiddag een lactatiedeskundige aan huis gehad. Volgens haar moet ik 10 dagen volhouden en hem geen fles aanbieden gedurende die periode. Alleen zo zou ik weten als hij het uiteindelijk na 5 weken nog zou lukken om hem live te voeden. Enige nadeel: hij krijst zo verschrikkelijk omdat hij precies niet voldaan lijkt te zijn. Herkent iemand van jullie zich in mijn situatie? Zijn er mensen met tips? Ik vind het echt lastig om te zien dat hij nog honger heeft en hem te horen krijsen. Ik ben bang dat deze stress ook niet goed is voor mijn productie. Als er tips zijn, dan hoor ik het graag. Als het echt niet lukt, dan ga ik wel terug kolven maar ik zou zo graag live voeden :(

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Goed bezig! Fijn dat je een lactatiekundige hebt ingeschakeld.

Als hij nog honger heeft: aanleggen! Borstvoeding op verzoek heet dat. Je hoeft niet om de zoveel uur te voeden, maar zodra je zoontje honger heeft: aanleggen! 's Avonds willen kindjes nog wel eens clusteren: de hele avond lekker veel drinken en bij mama liggen. Op borstvoeding.com kun je hier meer over lezen.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hij drinkt dus wel bij je? Dan moet je blijven aanleggen tot hij voldaan is.
    Google even op borstcompressie, zo kun je hem helpen om je borst beter leeg te drinken zonder heel veel moeite.
    Dan wordt zijn moeite ook beter beloond.

4. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    @ Redd: dus jij denkt dat het me moet lukken? Is het niet erg dat hij dan bijvoorbeeld tot twee uur toe bezig is om te drinken? In het ziekenhuis zeiden de verpleegsters me dat langer dan driekwartier voeden echt niet goed is omdat hij dan veel te moe wordt en zijn maagje geen rust krijgt. Nu de begeleiding in het ziekenhuis liet af en toe ook wel te wensen over dus misschien moet ik zoveel geen waarde hechten aan hun oordeel...

5. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    @ Kruimel: bedankt voor de tip! Hij ligt idd graag lang bij mij om lang aan mijn borst te hangen en af en toe een slok te drinken. :)

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als je wilt, dan lukt er veel ;) Garanties krijg je niet natuurlijk, maar je maakt wel grote kans.
    Kijk vooral niet naar de klok! Kruip desnoods een paar dagen zoveel mogelijk met m in bed, samen douchen etc.
    Veel huid op huid contact en lekker laten drinken wanneer hij dat wil. Af en toe wat slokjes drinken is helemaal niet erg en ook niet als dat een paar uur duurt. Hier was dat standaard de eerste 3 maanden s avonds zo. Hij gaat vanzelf meer drinken als hij doorkrijgt dat hij het toch zelf zal moeten doen.
    Hij zou inmiddels a term zijn dus qua vermoeidheid moet je je niet druk om maken. Als hij moe wordt, valt hij wel in slaap en als hij toch honger heeft, wordt hij wel weer wakker.
    Als hij in elk geval 6 volle plasluiers per dag heeft en gele poep, doet hij t prima.
    Je zult waarschijnlijk het gevoel hebben dat je de hele dag aant voeden bent, maar dat wordt straks wel weer beter en is voor t goede doel he ;)
    Borstvoeding is licht verteerbaar dus je hoeft je niet druk te maken om z'n maagje hoor. 't Gemiddelde kindje zal zichzelf niet overdrinken en wat er teveel ingaat, spuugt hij wel uit.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Maakt niet uit, gewoon laten gaan!
    Wat fijn dat je baby'tje nog weet hoe hij de borst moet pakken!
    Lat hem maar lekker clusteren, probeer er de tijd voor te nemen.
    Pak je i-pod, afstandsbediening, boek bij de hand en zet een groot glas sap of beker thee naast je. Ik schilde vantevoren ook vaak wat fruit. Verder ging ik vaak op bed voeden, lekker met de gordijnen half dicht en mijn oogjes ook!;)

Succes!

8. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik heb het anders gedaan. Toen Simone na 5 weken haar eerste slok nam heb ik elke dag 1 voeding met de borst gegeven (lekker rustig in bed in de middag), en de rest met de fles. Toen ze die ene voeding helemaal goed kon drinken heb ik het opgebouwd naar 2 en uiteindelijk is ze vrijwel volledig aan de borst geweest.
    Nu was ze wel wat jonger toen ze leerde drinken (35w2d) maar dit was voor zowel haar als mij een heel ontspannende manier om op te bouwen. Geen honger, geen stress, geen huilende baby.

Just my 2 cents....

9. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    @ Mama van Simone: dat klinkt idd ook als een meer ontspannende manier om ze aan de borst te krijgen! Om de hoeveel tijd gaf je dan een voeding live ipv aan de fles erbij?

Ik heb eigenlijk nog een vraagje mochten er meiden zijn die me mss wat tips kunnen geven of wat kunnen geruststellen. Het gaat eigenlijk best wel goed maar ik maak me toch een beetje zorgen. Hij drinkt flink van de borst en lijkt tevreden te zijn na de voeding. Nu was ik nieuwsgierig hoeveel hij dronk en heb ik hem bij de vorige voeding gewogen voor en na de voeding. Hij had maar 50cc gedronken terwijl hij aan de fles meestal 100cc dronk. Ik weet dat dit niet erg is en dat hij gerust wat vaker mag drinken zodat hij ook aan zijn hoeveelheid komt. Maar hij meldt zich gewoon niet vroeger. Hij blijft om de drie uur om eten vragen. Krijgt hij zo niet te weinig binnen?

10. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je weet dat wegen voor en na de voeding niet meer als betrouwbaar gezien wordt? Bovendien drinken kindjes uit de fles meestal meer, simpelweg omdat het veel makkelijker is dan uit de borst. Uit de borst moeten ze meer moeite voor doen. Met de fles bereiken ze hun verzadigingsgevoel dus (te) laat.

Probeer je onzekerheid aan de kant te zetten. Als je kleine drinken wil komt hij vanzelf! Probeer goed op zijn signalen te letten, begint hij op zijn handje te sabbelen: aanleggen, ligt hij te smakken: aanleggen, enz... gewoon bij iedere kik aanleggen, dan drinkt hij echt wel genoeg! En het is echt goed voor je productie!

11. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    O dat wist ik helemaal niet kruimel! In het ziekenhuis moest ik hem -de weinige keren dat ik hem mocht aanleggen- hem steeds voor en na wegen. Je hebt idd gelijk dat ik hem met de fles vaak nog probeerde voeding te geven wanneer hij zelf niet meer wou.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Idd, stoppen met vaak wegen! Weeg 'm 1x per week voor een voeding bloot en kijk verder of hij tevreden is en goed poept en plast.
    Fijn dat hij zo goed drinkt en tevreden is!

13. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Bedankt voor de tips en goede raad dames! Ik voel me hierdoor al weer wat meer zelfzeker! Ik ga ervoor :D

Deel Deze Pagina