Ontslag door kolfrecht

Discussion in 'Borstvoeding' started by wendyp, May 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ja jullie lezen het goed.

Heb wat onenigheid met mijn werkgever, over verschillende dingen, die overigens nu wel iets geklaard zijn, maar er stuit hem iets tegen het borst.

Dat hij 4 uur moet uit betalen, terwijl ik dan niet eens werk (ik werk 16 uur) Hij begon erover dat je werk en prive gescheiden moet houden en dat het daar geen creche was. Ik had toch besloten om een kind te nemen (jaja nemen) daar hoefde ik hem en de andere collega's niet mee op te zadelen.
    En hij wilde niet dreigen, maar het is een reden om iemand ervoor te ontslaan. Omdat je dan te weinig aan zo iemand hebt, te weinig uur werkt ofzoiets. (zou dan 12 uur werken)

Heeft iemand zoiets meegemaakt? Of kan dit? Ik wil wel graag borstvoeding blijven geven en ik heb er recht op of moet ik het gewoon laten varen?

Alvast bedankt!

(ik heb dit topic hier neergezet, omdat het niets met zwangerschap heeft te maken, meer met borstvoeding)

2. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

May 25, 2010
    7,799
    43
    48
    Hmm, dat kolfrecht is een recht en dan mag je werkgever je er volgens mij niet voor onstlaan! Net zo goed als een zwangerschap geen reden voor ontslag mag zijn..

3. adi

adi Niet meer actief

Wat vreselijk meid!

Hij mag je inderdaad niet ontslaan puur omdat jij gebruik wilt maken van kolfrecht. Maar als ik het zo lees, zal hij wel een andere reden vinden om van je af te komen.

Heb je een vast contract?
    Is het een groot bedrijf, is er ook een HRM-afdeling?
    Wil je zelf echt blijven (na deze aanvaarding)?

4. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ja ik heb een vast contract, nee het is juist een heel klein bedrijfje.

Dat laatste.... ja, dat weet ik eigenlijk even niet meer....

5. Mlien

Mlien Fanatiek lid

Jun 24, 2010
    3,756
    0
    0
    In een klein dorpje
    Je kan deze vraag denk ik ook bij het UWV-webteam stellen, zij weten hier vast wel een goed antwoord op!

6. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Als je een vast contract hebt, moeten ze wel een hele goede reden hebben om je te mogen ontslaan en dat je wil kolven is dat niet, dat is een wettelijk recht, dus als hij je ontslaat en jij stapt naar de rechter wordt dat ontslag zo van tafel geveegd. Ik denk dus dat het een loos dreigement is van je baas.

7. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik kan mij niet voorstellen dat hij een ontslagvergunning krijgt, omdat jij gebruik wilt maken van je kolfrecht.

8. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    He bah, wat vervelend.

Wat je in ieder geval moet doen is iemand binnen het bedrijf op de hoogte stellen (bij voorkeur iemand van bijvoorbeeld personeelszaken oid). Hij kan dan minder makkelijk met een andere reden op de proppen komen.

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

goede tip van Ireen! en nee je baas mag je daar niet om ontslaan. ik werk maar 12 uur en toen Ties was geboren zei mijn baas zelf al dat ik recht had op kolftijd.

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Je hoeft niet de volledige tijd te gebruiken waar je recht op hebt. Die 25% is het maximum. Is het niet mogelijk om in minder tijd te kolven/voeden?
    Ikzelf mag per dag 2 uur besteden aan kolven/voeden, ik gebruik er maar 3 kwartier van. Meer is gewoon niet nodig.

11. HOG

HOG Niet meer actief

Wat is dat nou weer voor iets raars! Kan daar boos om worden joh. Succes met het opkomen van je recht :)

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou dit even voorleggen aan de vakbond. En inderdaad het UWV-webteam.
    Je moet natuurlijk alleen de tijd gebruiken die je NODIG hebt. Vaak is dat minder dan 25%. Maar je baas mag niet moeilijk doen over iets dat gewoon al meer dan 100 in Nederland een wettelijk erkend recht is.

13. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    1,930
    184
    63
    Waarom zou je de tijd in moeten korten? Als je de tijd idd niet nodig hebt oke, maar als jij dat wel nodig hebt zou ik er niet eens over nadenken om in te korten. Je hebt er recht op.

En met een vast contract zit je goed, dus ik zou zeker niet om deze reden gaan stoppen met bv.

14. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

Oct 30, 2008
    1,169
    0
    0

ik ook.. belachelijk

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Huh? :$ :x Ongelooflijk, zeg!

Nee, hij mag je niet ontslaan. Volgens mij ben je zelfs volledig beschermd de eerste 9 maanden dat je BV geeft.

Je mag inderdaad maximaal 25% van je werktijd aan kolven besteden. Ik werk 8 uur per dag en zou dan 2 uur aan kolven mogen besteden. Ik heb nog maar 2 dagen gewerkt nu, maar ik haal die 2 uur niet. Misschien stelt het je baas gerust dat je dat waarschijnlijk niet zal halen.

Personeelszaken zal je wel niet hebben bij zo'n klein bedrijfje. Daar loop ik ook altijd tegenaan. Overigens kan ik gewoon kolven op het werk, ook bij een klein bedrijfje.

Inderdaad, bel eens met het UWV!

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Dat bedoel ik ook. Als je de tijd echt nodig hebt dan moet je niet voor minder gaan, maar als je niet zoveel tijd nodig hebt zou je dat aan kunnen geven bij je baas. Wellicht stemt hem dat milder.

17. DCJ83

DCJ83 Niet meer actief

Belachelijk zeg! Hier ook een probleem gehad met het kolfrecht, mijn chef vroeg zich af of zij me wel een nieuw contract wilde geven omdat ik bv geef en moet kolven. Ze heeft nota bene zelf drie kids bv gegeven... krom, die managers... succes meis! Maar geef de bv er niet voor op. En bel uwv, dan weten zij er ook vanaf.

18. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Wat naar zeg :( Hij kan je er in ieder geval niet om ontslaan en ik zou mijn borstvoeding er niet door minderen.
    Zelf kolf ik trouwens 20/30 minuten op een volledige werkdag (tijdens mijn lunchtijd, ook niet ideaal) dus waarschijnlijk heb je die volledige tijd niet nodig. Ik zou proberen een oplossing te vinden die werkt voor jou en je collega's (en je baas). Maar goed misschien ben ik daar gewoon te makkelijk in ;)

19. wendyp

wendyp Niet meer actief

Nee ik geef de bv er echt niet voor op. Heb Sasha ook 25 maanden gevoed, hoe lang ik Silvan ga voeden weet ik nog niet, maar in ieder geval geen 2 maanden, als het even kan wel langer ;)

Ik weet niet hoeveel tijd ik ervoor nodig heb, ik wil namelijk naar huis gaan om daar te voeden. Mijn collega's heb ik er absoluut niet mee, aangezien we allemaal 'apart' werken. En wij werken per 2 uur, dus 20 minuten ofzoiets kan dus niet. Een uur kan zelfs ook niet.

vakbond ben ik niet lid van, weet eigenlijk niet of wij die wel hebben. UWV is een idee. Had de zaak al bij de rechtsbijstand gelegd, maar die kunnen mij niet helpen. Ik ben net overgestapt naar een andere rechtsbijstand en blijkt dat je eerst een half jaar verzekerd moet zijn, voordat je recht hebt op juridische bijstand op werkgebied. Nog zoiets belachelijks.

Personeelszaken hebben wij dus niet. En 1 van mijn collega's zat bij het gesprek, althans in de buurt. Echt een collega op de hoogte stellen is een beetje lastig, omdat we dus allemaal apart werken, plus ik ben de enige vrouw. (en ons bedrijf roddelt over alles en nog wat, dus denk dat mijn collega's al aardig op de hoogte zijn wat dit betreft ;))

Maar blijf het raar vinden. Vanaf het eerste moment dat hij wist wat ik zwanger was, wilt hij me al kwijt heb ik het gevoel. Hij wil me een contract op oproepbasis geven. Het eerste wat hij zei was: gefeliciteerd met je zwangerschap, alleen minder voor mij.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Wat rot zeg....
    Ik zou het nog één keer proberen om je werkgever te laten lezen wat jouw rechten zijn, en waarom (daar is online veel informatie over te vinden, print het eens voor hem en leg het op zijn bureau). Sommige werkgevers, of eigenlijk best veel, als er geen HRM'ers zijn, wéten gewoon niet hoe het zit.

En ik snap wel dat werkgevers er niet blij mee zijn, want in tegenstelling tot zwangerschapsverlof krijgen zij er niets voor terug. Ze zijn dus ongeveer een half jaar lang (voedingsrecht is tot je kind 9 maanden is), een kwart fte kwijt zonder daarvoor gecompenseerd te worden.
    Maar ja, dat recht heb je, en niet voor niks.
    Probeer toch in overleg met je werkgever te kijken of er een manier is om de voedingstijd zo kort als mogelijk (dus niet korter!) te maken. Ik snap niet zo goed hoe het er nu uit ziet, met dat werken per 2 uur, daarom kan ik zo gauw niets bedenken.

Share This Page