teruglopend melk en ervaring aub

Discussion in 'Borstvoeding' started by Terra, Feb 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    Medewerker gehandicaptenzorg
    gelderland
    Dag dames,

Mijn melk is aan het teruglopen.
    Dat denk ik te merken aan het feit dat;
    * ik geen stuwing meer heb
    * mijn zoontje 1,5uur nadat hij bij mij gedronken heeft weer honger heeft
    * hij dat na flesje kv 200cc niet heeft. (ik geen een combi van bv en kv)

Nou weet ik dat melk kan teruglopen aangezien ik deels afgebouwd heb. Maar nu wil ik graag weten welke moeders hier ervaring mee hebben. Ik weet namelijk niet hoeveel bv hij bij mij drinkt. Als hij na bv nog honger heeft zal ik hem kv geven, maar hoeveel dan?

Gr. Terra

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Verder geen ervaring, maar wil alleen zeggen dat geen stuwing niks hoeft te zeggen. Ik heb nooit stuwing, maar dochtertje groeit erg goed.

3. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

Sep 12, 2008
    739
    0
    0
    Die stuwing zegt niets hoor. Ik heb 6 maanden borstvoeding gegeven, nooit last gehad van stuwing en mijn meisje had echt wel genoeg.
    Ik merkte echter op een gegeven moment ook dat de voeding terug liep, ten eerste doordat het kolven niet meer ging en ten tweede doordat Veerle helemaal hysterisch werd nadat ze uit twee borsten had gedronken. Ik maakte dan gewoon een flinke fles kv en dan dronk ze gewoon tot ze genoeg had. In eerste instantie maakte ik 120 + 4, later werd dat steeds meer, omdat ze steeds minder tevreden was na de fles.

Maar even een vraagje. Kun je de voeding niet juist weer meer op gang brengen door vaker aan te leggen? Misschien als je gewoon weer een tijdje op vraag (dus om de 1,5 uur in jullie geval) voedt, heb je toch kans dat de voeding weer wat meer wordt? Ik heb dat zelf (tevergeefs) geprobeerd, maar toen ik daarmee stopte (en dus ging bijvoeden met kv na de borst) liep de voeding helemaal terug tot 0... Maar goed, de ene borst is de andere niet :), dus dat hoeft bij jou helemaal niet het geval te zijn...

Succes!

4. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

Sep 12, 2008
    739
    0
    0
    Dubbele post

5. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik denk dat het misschien iets te vroeg is geweest om te combineren en je productie op gang te houden. In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om zelf een (paar) regeldag(en) in te lassen om het weer op te krikken. Dit zul je dat wel regelmatig moeten herhalen.

Maar stuwing hoef je niet meer te hebben rond de 5 maanden. Dat had ik namelijk ook niet meer en toch had ik voldoende voeding.

Het kan ook zijn dat het een beetje verwarrend is voor je kleintje omdat kv wat zwaarder op de maag ligt dan bv. Hij zou in principe genoeg kunnen hebben, maar omdat het anders aanvoelt denkt hij dat hij nog honger heeft. Maar hier zou ik niet vanuit gaan, want een kindje honger laten lijden is natuurlijk ook niet de bedoeling.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #6 dirksmama, Feb 7, 2010
    Last edited: Feb 7, 2010
    Je kind is dus gewoon aan het regelen om ervoor te zorgen dat je borsten weer genoeg melk maken. Laat hem lekker zijn gang gaan zou ik zeggen!
    Als hij na een borstvoeding nog honger heeft zou ik geen kv gaan geven, want dan dondert je productie binnen een paar dagen helemaal in elkaar. Gewoon de eerste borst opnieuw aanbieden en eventueel nog een 4e borst (wisselvoeden). Daarnaast tijdens het drinken borstcompressie toepassen.

Ik ken trouwens maar heel weinig vrouwen die met 5 maanden nog stuwing hebben. Na een week of 10 loopt je bv niet meer op je zwangerschapshormonen (die voor overproductie, dus stuwing) zorgen, maar op vraag en aanbod. Je borsten maken wat er gevraagd wordt, meer niet. Vandaar dat je rond 10 weken en 4 a 5 maanden ook weer regeldagen kunt verwachten. Boel moet dan nl. regelmatig bijgesteld worden.

7. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    bedankt voor het antwoorden :D

regeldagen inlassen heb ik geprobeerd.
    om de 2uur aan(geprobeerd) te leggen maar hij is vaak zo ontzettend moe dat hij dat echt niks drinkt. daar heb ik dus niks aan.

ik heb de voeding tussen 12:00 en 15:00 en tussen 18:00 en 21:00 vervangen door kv omdat ik 1x kolven op mijn werk meer dan genoeg vind. te zwaar en vind het erg vervelend. dus aanleggen in die tijd zit er ook niet in.

als hij een regeldag zou hebben moet hij juist dan niet na elke voeding alweer snel komen? nu is dat alleen na de bv. (vandaag overegens niet:))

ohja, en ik wat ik me bedacht... oplossing niet zozeer voor mij productie maar voor Stern. als ik hem gewoon na een bv wat fruit geef. daar wil ik mee gaan beginnen. dan vervangt het fruit als het ware dat beetje vk wat ik dan extra zou geven. dat een idee??

8. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Wat je zou kunnen proberen is gewoon een heel weekend met ontbloot bovenlijf samen met Stern in bed door te brengen. En hem op eigen initiatief te laten drinken.

Voedingen aanvullen met fruit zou ik persoonlijk niet doen. Fruit wordt vaak gezien als extra en groenten als maaltijdvervanging. Als je toch wil gaan bijvoeden zou ik persoonlijk dus eerder met groenten beginnen (ook omdat deze minder allergeen zijn etc etc).

9. Terra

Terra Bekend lid

Dec 22, 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    eerst groente dus en pas later fruit, oke.

moet zeggen dat hij gister om 08:30 zijn laatste voeding gehad heeft en vanmorgen weer om 08:30 kwam :D uitzonderlijk hoor, over 2 nachtjes meld hij zich weer om 03:00. maar dat zegt toch iets goeds over de hoeveelheid melk.

lastige dingen die borsten :p bv geven doe je niet zomaar even, zit een hele zorg aan vast.

Share This Page