Solliciteren tijdens ziekte.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ninabram, 11 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ninabram

ninabram Nieuw lid

9 mrt 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV medewerker,

Ik ben momenteel ongeveer 16 maanden ziek ten gevolge van zwangerschap en bevalling. Ik heb een werkgever.

Afgelopen mei heb ik mijnbedrijfsarts en werkgever te kennen gegeven dat ik graag wil reïntegreren. Mijn bedrijfsarts heeft begin juni eindelijk mijn werkgever op de hoogte gesteld en geadviseerd te starten met reïntegreren dmv 1 uur per dag en dit opbouwen. Ik heb hierop contact opgenomen met mijn werkgever om een afspraak te maken. Helaas werd ik telkens van het kastje naar de muur gestuurd, er werd er telkens gezegd we nemen wel contact met je op zodra we de brief van de bedrijfsarts binnen hebben. Inmiddels is er half juni een arbeidsdeskundig onderzoek aangevraagd. Maar dit neemt niet weg dat ik in de tussentijd wel had kunnen beginnen met reïntegreren. Ik voel me steeds beter en had gehoopt in september volledig te gaan werken.

Inmiddels is het 11 juli en ik wacht nog steeds op een oproep voor een gesprek met de arbeidsdeskundige en werkgever. (Aanvraag is ingediend).

Nu komt eigenlijk mijn grootste vraag, ik wil nu al meer dan twee maanden reïntegreren, maar Mijn werkgever heeft er geen haast bij waardoor ik onnodig thuis zit.

Vandaag sprak ik een werkgever die via via heeft gehoord over mijn kwaliteiten. Deze werkgever heeft mij nadrukkelijk gevraagd te solliciteren.

Mag ik solliciteren als ik nog ziek ben ten gevolge van zwangerschap/ bevalling of ben ik dan in strijd met wet/regelgeving? of moet je 100 % hersteld zijn als je wil solliciteren?

Met vriendelijke groet, Nina die weer de oude begint te worden en weer dolgraag wil werken!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nina,

Zo te horen is het momenteel een lastige situatie bij jou op het werk. Wat leuk dat een andere werkgever interesse in jou heeft getoond.

Het is tijdens ziekte (in verband met de zwangerschap/bevalling) gewoon toegestaan om te gaan solliciteren. Hier zijn geen regels aan gekoppeld, solliciteren is daarom ook altijd toegestaan.

Als de sollicitatie positief uitpakt is het wel verstandig om een aantal zaken te bespreken met je oude en nieuwe werkgever. Denk hierbij aan de opzegtermijn, startdatum en jouw herstel.

Alvast veel succes! Fijn om te horen dat het steeds wat beter gaat.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
    UWV Webcareteam
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina