gedeeltelijk afgeroomde melk?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Eleonora, 23 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eleonora

Eleonora Actief lid

12 aug 2006
    156
    0
    0
    Leeuwarden
    Ja hoor daar ben ik alweer :)
    Ik gooi net even een lasagne in de oven en lees voor de zekerheid de ingredienten nog even door... Zie ik ineens staan bevat gedeeltelijk afgeroomde melk! Wat is dat dan?? Half rauwe melk?
    Heb op internet lopen strunen maar kan er niks over vinden...
    Weet iemand wat t inhoudt en of je 't gewoon mag eten?
    Liefs een twijfelkont :(

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Staat er ergens op het pak: "Au lait cru" of "rauwe melk". Waarschijnlijk niet en dus is er niets aan de hand. In Nederland MOET het op de verpakking staan!!

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je hebt het toch zo'n half uur in de oven staan? Dan maakt het sowieso niet meer uit!

Maar volgens mij is afgeroomd dat het vet (room) eruit (eraf) is gehaald.

Lees dit maar even:

Afromen, ondermelk en taptemelk:

Voor de tijd van de coöperatieve melkverwerking in de fabriek lieten de boeren de rauwe melk opromen om het vet er af te kunnen scheppen. De melk werd toen niet ontroomd maar afgeroomd. Uit die tijd dateert ook de term ondermelk: Dat was de magere melk die onder de room zat (en overbleef nadat de room verwijderd was).

Later werd de ondermelk afgetapt met behulp van een kraan en taptemelk genoemd.

Weetje: De - ouderwetse - namen ondermelk en taptemelk worden af en toe nog wel gebruikt voor magere melk. Hoewel er na de opkomst van de zuivelindustrie niet veel melk meer afgeroomd wordt is de uitdrukking 'afromen' blijven bestaan (en die betekent nog steeds 'dat het beste ergens wel van af is').

Bron: De Kooktips - Melkverwerking

Deel Deze Pagina