Goedemiddag, Ivm bekkenklachten werk ik minder uren en ben ik voor deze uren (als het goed is) ziek gemeld. Mijn verlof zou 5 weken van tevoren ingaan maar nu begreep ik van mijn verloskundige dat dit verplicht 6 weken zou moeten worden omdat ik dus deels "ziek" ben, klopt dit? Alvast bedankt. Mvg Sonja vd Veen
Beste Sonja, Ben je ziek tijdens 6 tot 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum? Deze ziektedagen tellen dan mee voor de 16 weken zwangerschapsverlof. Je geeft aan dat je verlof 5 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum zou ingaan. Hou er dus rekening mee dat je zwangerschapsverlof een week eerder eindigt. Actuele informatie vind je op deze pagina. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste René, ik ben dus niet 100% ziek maar een paar uur per dag. Mijn verlof zou ingaan per 1 juli, ik zou dus deze en volgende week nog moeten werken en dan heb ik 5 weken verlof. maar mijn verloskundige dacht dat omdat ik "gedeeltelijk arbeidsongeschikt" ben verplicht 6 weken van tevoren moet stoppen. Of vergist zij zich en kan ik gewoon door blijven werken en gaan alleen de uren die ik minder werk van het verlof af? Mvg sonja
Beste Sonja, Het maakt voor de WAZO niet uit of je gedeeltelijk of geheel ziekgemeld bent. Als je volledig aan het werk bent, kun je kiezen wanneer je met verlof gaat: 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum. Ben je niet volledig aan het werk, dan stopt je ziektewet automatisch 6 weken voor je uitgerekende datum. Dan moet je verlof ingaan. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare