100% ziekmelding

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Koali, Nov 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koali

Koali Fanatiek lid

Oct 1, 2012
    1,845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraag, aangezien ik het nog niet helemaal duidelijk heb.

Ik word op mijn werk 100% ziek gemeld in verband met werk met risicovol, agressief gedrag. Omdat ik zwanger ben, kan ik de huidige werkzaamheden niet meer veilig uitvoeren en daarom melden ze me ziek. Voor mij komt dan vervanging.

Tot hier begrijp ik het. Echter ga ik wel mijn volledige uren maken op het hoofdkantoor d.m.v. vervangende werkzaamheden. Kom ik dan niet in de problemen met de UWV, aangezien ik ziek gemeld sta, maar dan wel de volledige 32 uur aan het werk zal zijn? Mijn redenatie zou zijn; ik ben niet ziek, ik blijf werken, dus mag ook niet ziek gemeld worden. Maar ik weet dus niet precies hoe dit zit.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Koali,

Ik begrijp je vraag; je bent aangemeld voor een ziektewet-uitkering, terwijl je niet ziek bent. Waar het om gaat is dat je niet in staat bent je eigen werk te doen. Je bent dan arbeidsongeschikt voor je eigen werk. Omdat dit vanwege je zwangerschap is, kan je werkgever een ziektewet-uitkering voor je aanvragen.

Het loon dat je verdient met het vervangend werk wordt verrekend met de ziektewet-uitkering. Meestal betaalt UWV de ziektewet-uitkering aan je werkgever. Je werkgever geeft dan je loongegevens door, zodat UWV de hoogte van je uitkering kan vaststellen.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Koali

Koali Fanatiek lid

Oct 1, 2012
    1,845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Oké, aangezien ik arbeidsongeschikt ben voor mijn eigen werk t.g.v. zwangerschap, ontvang ik een ziektewet-uitkering. Maar ik mag dan dus wel gewoon vervangende werkzaamheden uitoefenen op het hoofdkantoor? Of worden de uren die ik dan daar maak verrekend met de ziektewet-uitkering?

Stel even dat de situatie is dat ik mijn volledige 32 uur per week blijf werken, maar dan op het hoofdkantoor. Heeft dit gevolgen voor mijn ziektewet-uitkering? Moet ik het aantal uren (of mijn werkgever) doorgeven aan het UWV? Wat ik begreep is namelijk dat het UWV regelmatig contact opneemt met je. Als je dan niet thuis bent, dan volgt er een brief met een waarschuwing. Maar als ik op dat moment op mijn werk zit, kan ik natuurlijk niet opnemen thuis.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Koali,

Je mag andere werkzaamheden uitvoeren als je ziek bent voor je eigen functie.
    Zoals Robert aangeeft wordt het loon dat je verdient met je vervangende werkzaamheden verrekend met je ziektewet-uitkering.
    Wordt de ziektewet-uitkering betaald aan je werkgever? Dan krijg je van je werkgever gewoon je loon doorbetaald. De werkgever zal aan UWV je verdiensten doorgeven. We verrekenen dit met de uitkering.
    Ontvang je zelf de ziektewet-uitkering? Dan kun je de gewerkte uren elke vrijdag doorgeven via UWV Telefoon Werknemers 0900-9294.

De werkgever is in je ziekteperiode verantwoordelijk voor je re-integratie. Als je een uitkering van UWV krijgt kan het wel zijn dat je controle krijgt van UWV.
    Werk je gedeeltelijk? Dan houden we hiermee natuurlijk rekening mee.
    Je wordt per post op de hoogte gehouden over de belafspraken of afspraken met de verzekeringsarts. Ben je op dat tijdstip niet bereikbaar? Dan kun je contact opnemen met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294 om dit door te geven.

Actuele informatie over controle tijdens ziekte vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page