Goedenavond, Ik zit met een dilemma en ik kom er eigenlijk niet echt uit van hoe en wat.. Op dit moment ben ik 24 weken zwanger van ons 3e zoontje. Opzich een heerlijke zwangerschap zonder echte klachten, op één na; Bekkeninstabiliteit. Ik heb de klachten behoorlijk heftig, en dit heeft veel invloed op mijn dagelijkse leventje.. Mijn "standaard" dag in het kort; 's Ochtends kids klaarmaken (incl. spul voor school en eten), hond uitlaten, oudste rond 08:20 naar school brengen, vervolgens de jongste naar het KDV brengen, en vervolgens naar Groningen (45 km met de auto) waar ik de auto bij de Ikea moet parkeren om vervolgens naar het centrum te lopen voor mijn werk (binnenstad is erg duur parkeren (goedkoopste in de buurt 2,60 per u) en reiskosten krijg ik al a 0,19 per km, en vergunning niet mogelijk). Vervolgens wisselend 4 tot 6 uur werken, richting de kinderopvang en soms boodschapjes om de hoek, oudste halen van school en richting huis. Met langere dagen kan ik vrijwel direct met het eten beginnen, andere dagen eerst wat huishouden als dat lukt. Want meestal na het werkdagje en het stuk lopen is de pijn al zo hevig dat ik weinig tit niets meer kan. Tussendoor het hondje eruit, wat soms gewoon even los naar achter is omdat lopen niet meer wil, en 's avonds moeten beide kids douchen/bad, schone pyjama en op bed (even alles kort verteld haha). Zodra ik ga zitten kom ik eigenlijk niet meer normaal en op eigen kracht uit de bank, zak door hij bekken/heup, en lig 's nachts veel wakker door pijn. Nu waar is de man in het verhaal? Vriendlief is er eigenlijk alleen 's weekends. Dit hoofdzakelijk ivm werk aan de andere kant van het land wat niet anders kan.. (planners proberen veel rekening te houden maar helaas niet altijd mogelijk).. Nu zit ik erg in twijfel en wil mij eigenlijk ziek gaan melden ivm bekkeninstabiliteit omdat het momenteel gewoon niet te doen is.. Heb ik daarin recht op een zwangerschaps ziekte uitkering en hoe wordt dit dan berekend want ik ben er best angstig voor allemaal.. Mijn situatie: Bijna 1,5 jaar in dienst bij werkgever (wel van BV's veranderd in November), sinds januari vast contract op basis van 8 u per week, maar werk minstens 20-25 en voorheen nog meer. Hoe gaat dit dan? En aanstaande zaterdag intake bij een fysio (bekkenfysio) en als het goed is eerste behandeling. Nu was mijn vraag ook; als ik mij in bijvoorbeeld week 32 of 33 veel beter voel, en wil weer werken kan dit dan zonder problemen? Groetjes Nicole
Hallo Nicci, Fijn om te lezen dat het verder goed gaat met de zwangerschap. Je wilt weten of je je nu wel of niet ziek moet melden en wat er dan gebeurt. Ik kan me voorstellen dat je met deze vragen zit. Als je door je klachten niet in staat bent om je werk te doen dan meld je je ziek bij je werkgever. Gaat het dan anders als je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap? Ja: als je ziek bent als gevolg van zwangerschap kan de werkgever een ziektewet uitkering voor je krijgen. Als je ziek bent als gevolg van je zwangerschap krijg je ook 100% van je vastgestelde dagloon uitbetaalt. Hoe wordt dit vastgesteld? Kijk hier voor meer uitleg en een rekenhulp: http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/inkomen-tijdens-ziekte/detail/ziektewet-uitkering-als-ik-een-werkgever-heb/hoe-hoog-is-mijn-ziektewet-uitkering Je maakt met je werkgever ook afspraken over re-integratie. Ik wens je een spoedig herstel en een voorspoedige zwangerschap! Met vriendelijke groet, Harold UWV WebcareTeam
Hoi, Bedankt voor de reactie. Die berekening kom ik niet echt uit, ik werk wisselende uren maar sowieso 20 per week, mijn contract is 8 u.. Berekenen ze dan op 8 of gemiddeld gewerkte van een jaar?
Hallo Niicci, Je wilt weten hoe je Ziektewet-uitkering wordt berekend: dat doen we niet zozeer op basis van je gewerkte uren maar op basis van je verdiende sv-loon. Je Ziektewet-uitkering baseren we op je dagloon. Wij berekenen je dagloon op basis van het sv-loon (loon sociale verzekeringen) dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je ziek werd. We kijken daarbij naar een periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste maand of van de op 1 na laatste 4-wekenperiode voorafgaand aan de eerste ziektedag. Deze periode is de referteperiode. We delen je totale sv-loon door 261 (gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar). De uitkomst is je dagloon. De Ziektewet-uitkering is 70% of 100 % (in het geval van ziekte door zwangerschap) daarvan. Er geldt wel een maximumdagloon voor de uitkering. Wat wordt wel meegenomen in de dagloonvaststelling? Bij de dagloonvaststelling telt niet alleen je brutoloon mee, maar ook vaste onderdelen van het loon. Bijvoorbeeld: je vakantiegeld, eindejaarsuitkering, 13e maand, ploegentoeslag, en de bijtelling van een auto van de zaak. Samen is dit het sv-loon. Wat wordt niet meegenomen in de dagloonvaststelling? Spaarloon en pensioenpremie tellen niet mee omdat dit geen sv-loon is. </SPAN> Met vriendelijke groet, Harold UWV Webcare Team
Super dankjewel, nu is het alleen zo.. Vanaf 10-2015 ben ik in dienst, maar sinds 2 maand onder zelfde contract onder andere bv ivm dat we daar pensioenopbouw hebben en ik nu een vaste aanstelling heb. Kan dit problemen geven? Want die 2 maanden heb ik aan "sv-loon" 550 en 895 ivm ziekte en vakantie.. Daarvoor altijd boven de 1000..
Hallo Niicci, Normaal gesproken gebruiken wij het laatste dienstverband voor de berekening. Aangezien het bij jou om een bijzondere situatie gaat kun je dit het beste even bespreken met een collega van de klantenservice. Klik hier voor onze contact gegevens. Met vriendelijke groet, Jeroen UWV WebcareTeam
Hoi, Ik heb gebeld maandag, als het goed is zou het geen problemen opleveren, gezien ik gewoon nog voor hetzelfde bedrijf werk en een naamsverandering geen invloed zou moeten hebben. Nu had ik nog wat vragen (sorry!): 1. Moet er straks nog apart een zwangerschapsuitkering aangevraagd worden? Ik ben namelijk helaas nu thuis in goed overleg met fysio, vk en werkgever.. 2. Mijn teamleider had de aanvraag voor de ziektewetuitkering doorgezet naar degene die erover gaat. Die is helaas alleen wat traag, en ook met reageren op vragen. Nu was ik benieuwd of ik ergens kan zien dat ik bij jullie ziekgemeld ben, of krijg ik na aanvraag een brief? 3. Ik had tot 01-2017 een 0-uren contract en nu een 8-uren contract maar werkte uiteraard wel veel meer. Minst aantal uren was 50, meeste 120 per maand. Nu wordt de ziektewetuitkering uitbetaald aan de werkgever, en het bedrag wordt dus berekend op mijn SV-Loon. (Ik kom dan ongeveer op 975 per 4 welken). Dit zal dus hoger zijn dan sommige maanden dat ik werkte, maar ook lager. Hun moeten mij neem ik aan gewoon het door het UWV berekende bedrag elke maand uitkeren? Krijg ik daar ook inzage in? Hoeveel ik krijg, en krijg ik ook betaalspecificaties van jullie?
Hallo Niicci, We zijn er om je vragen te beantwoorden hoor. Geen probleem. 1. Ja, je zit op dit moment in de Ziektewet. De zwangerschapsuitkering (WAZO) moet apart aangevraagd worden. De werkgever vraagt deze voor je aan. 2. Als je bij UWV bent ziekgemeld krijg je binnen 4 weken nadat wij de ziekmelding hebben ontvangen een beslissing. Alle correspondentie vanuit de Ziektewet ontvang je via Mijn UWV. 3. UWV betaalt de uitkering elke vier weken aan de werkgever. Jij merkt niets van de betaling. De werkgever betaalt je loon door. Hij verrekent de Ziektewet-uitkering met je loon. Uiteraard heb jij recht op de volledige uitkering die door UWV is toegekend. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team